2012-08-13, 17:39
Medlem
Monolits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
Stora Viken som jag nämnde i sammanställningen ÄR detta ställe!
Du har rätt. Det är jag som slarvade. Av någon anledning glömde jag kolla bilden.

Jag får prova mig fram med min egen kamera och se vad jag kan få till. Är själv rätt okunnig om foto.
Citera
2012-08-13, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Jag får prova mig fram med min egen kamera och se vad jag kan få till. Är själv rätt okunnig om foto.
Man skall förstås stänga av den odugliga blixten. I dessa sammanhang är den oduglig. Som jag ser det: måla med pensel/ficklampa, gör som jag prova, släng 90% , spara resten
Senast redigerad av viewfinder 2012-08-13 kl. 21:26.
Citera
2012-08-17, 21:56
Medlem
Monolits avatar
En helt annan sak. På en aktuell plats så har någon varit glömsk igen. Bråttom, då det kan vara stängt redan innan helgen är slut och ni vill väl se mer än en låst port.

En bild till.
Citera
2012-08-21, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeLitoris
1) Finns det spår kvar av provborrningen.
2) Vad används utrymmet till idag? vatten, avlopp, fjärrvärme?
3) Något foto måste finnas, även om stället används aktivt.
4) Ingångar
5) SO?

1. Det finns alltid spår kvar om man vet var man ska leta.
2. ?
3. Aktivt? Låter intressant.
4. För att få en titt måste man be om lov
5. Diskutioner om det finns i en annan tråd.

Fundera vidare på bra frågor hur man gick tillväga.
Tilläggas kan att skede 1 ska vara gjord för att senare gå över i skede 2 efter 1975.
Alltså grovsprängning för att senare färdigställa hela bygget. Och det ska vara dubbla
tunnlar till/från stationen. Stigorter för rulltrappa, men nu är det dagcenter på platsen.
Citera
2012-08-21, 14:13
Medlem
Lades upp en bild på en HKP4 för ett tag sedan (målning inne på Ryaverket), hittade här en annan rolig bild för den militärt intresserade.

http://www.nordicrotors.com/images/display/040742010-06-27_14:28:27_display_8555.jpg

Från sidan http://navyskipper.blogspot.se/2012/01/var-har-forsvarsmaktens-hkp-4-tagit.html med bildtexten "Y74 flyger traditionsenligt med årets julgran till Gustav Adolfs torg i Göteborg 2002". Tradition som man saknar i dessa tider. Finns det bilder på hur detta kunde se ut?

En av de helikoptrar som modifierades för NBG 08' och sedan skänktes till Aeroseum - en av de som var i bäst skick - ska ju tydligen registreras civilt och hållas luftvärdig där ute. Någon som vet hur det arbetet går?
Citera
2012-08-24, 16:49
Medlem
erased
Senast redigerad av viewfinder 2012-08-24 kl. 17:36.
Citera
2012-08-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Jag hade nog väntat tills de startar den här vandringen

KALLA KRIGET: Hemliga luftförsvarscentraler upprättades i centrum. Atombombssäkra skyddsrum byggdes. Militära säkerhetstjänsten utförde hemliga operationer mot vänstergrupper. Flygvapnets elitförband hade stab i centrala Göteborg.

Undrar vad för saker de hade tänkt visa upp där. Annars så blir man ju lite nyfiken på följande:
Vandringen avslutas där Sveriges ”reservregering” höll till. Dvs. den regering som tyskarna hade utsett att leda Sverige vid en tysk seger.

Några bra svar om detta? Någon?
Citera
2012-08-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
En helt annan sak. På en aktuell plats så har någon varit glömsk igen. Bråttom, då det kan vara stängt redan innan helgen är slut och ni vill väl se mer än en låst port.

En bild till.

Vart leder den då?
Citera
2012-08-25, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LINK82
Skulle gissa på att det är solrosen som avses.
För övrigt så är det samma förvaltare som har hand om denna anläggningen
samt befolkningsskyddsrummen du nämnde.

Någon som vet något om "Solrosen"?
Citera
2012-08-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeLitoris
Bofinken

Stora ingången till genomgångstunneln och här en närmare bild på porten. Tittar man in genom en springa i porten syns denna skylt på insidan.
Den här stötvågstunneln går igenom berget och ut på denna stigort. Här en närmare bild. Innanför finns en gallergrind.

Mitt i genomgångstunneln skall finnas tre ingångar till "skeppet", som är i två våningsplan. En liten större lastingång först sett från stora porten till berget och sedan en personalingång. Mellan våningarna går man i trappor inne i skeppet och på övre våningen finns en nödutgång, som går ut till genomfartstunneln. Detta då genomfartstunneln börjar sin stigning uppåt, inte till hjässan på toppen utan en stigning uppåt.

De får vara oklart vad som fanns uppe på hjässan. Berget är ju inte plomberat utan låst och det matas ström in genom stora porten från detta elhus. Strömmen är vad jag kunde se inte bara till själva Bofinken utan en radiolänkmast. Detta säger att Bofinken även den måste ha haft någon mast uppe på berget då det är denna kanal som används. Finns en del spår på berget, bland annat denna lucka där elen kommer ut ifrån. Det har gått ett kabelstråk mot "utsikten" på berget då man kan följa byggnadsstenar man täckt över med. Troligtvis var det där någonstans Bofinken hade sitt sändarannex.

Var ligger detta då?
Citera
2012-08-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LINK82
Jag känner till samtliga !

1 är en sandsilo som dock ligger öster ut, längs med E20
- hoppas att det inte avslöjar för mycket.
2 & 3 är samma bergrum, bild 2 visar reseringången & bild 3 huvudinfarten.

Dock så kan jag tillägga att det finns säkert något mer i berget eftersom att jag sett militärfordon utanför ett antal gånger de senaste åren. Kan också nämna att det finns en nödut på toppen.

Liknar den i Säve. Jag kan också tillägga att några silos är från ww2 tiden.
Citera
2012-08-26, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RBLoop
Vart leder den då?
Porten ligger vid en omtalad sandig slätt. Station med spår, återigen tagen i drift sedan igår.

Citat:
Var ligger detta då?
Rödbo, norra Hisingen. Kör du Norrleden kan du hålla utkik efter en mast bland trädtopparna.

Citat:
Liknar den i Säve. Jag kan också tillägga att några silos är från ww2 tiden.
Här följer min fråga: Vart ligger sandsilon i Säve?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in