2011-02-04, 02:07
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
När du säger station så menar du alltså en LX?

Nja, jag kallade just en KC för station. Vad jag avser är helt enkelt anläggningar med Telias stationssignaturer. Eftersom näten hela tiden byggs om kan de ha fått ett namn/signatur som lever kvar trots att funktionen och dess relation till andra anläggningar har förändrats.

Du verkar endast erkänna Nivå2-AP, och det är inte likställt med LX vad jag vet. Jag talar om alla förekommande TAD-signaturer.

Jobbar du med ADSL ?

Citat:
I så fall finns det två på Hisingen.

Som sagt, på Nivå2 för ADSL kanske, men betydligt fler på Nivå 1. G/BA, GHKA, GBDN, G/BN, G/GP

Citat:
G/BS vet jag inte vad det är, inte någon LX eller KC jag känner till i alla fall.

Korrekt, det är jag som sluddrar på tangenterna. G/BR (Bällskär) skall det vara, även GBR1 (LS) samlokaliserad. Och det är varken en LX eller en KC, det är sant. Det är liksom hela poängen. Där sitter däremot en KC från GBDN som också heter GBDN KC03 Bällskär.

Citat:
Vad jag menade var att G/HN inte är kopplat till endast Hisingsgatan, det finns KC på många andra platser som heter G/HN.

Nu säger du något helt annat. Först påstår du att det inte finns någon G/HN alls. Den finns absolut, och det finns bara en. Att det sen finns ett antal KC under den som heter G/HN KCXX är ju en helt annan sak, precis som det finns KC under många LX. G/GP har flera, t ex G/GP KC03 (Skogome).

/capmac
Senast redigerad av capmac 2011-02-04 kl. 02:12.
Citera
2011-02-04, 02:14
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Tack för info. Får jag fråga, vart ligger/vilken är stationen G/BS?

G/BR (och GBR1) skall det alltså vara, fel av mig. Bällskär. Berg. Omskriven.

/capmac
Citera
2011-02-04, 09:58
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Nja, jag kallade just en KC för station. Vad jag avser är helt enkelt anläggningar med Telias stationssignaturer. Eftersom näten hela tiden byggs om kan de ha fått ett namn/signatur som lever kvar trots att funktionen och dess relation till andra anläggningar har förändrats.

Du verkar endast erkänna Nivå2-AP, och det är inte likställt med LX vad jag vet. Jag talar om alla förekommande TAD-signaturer.

Jobbar du med ADSL ?

Som sagt, på Nivå2 för ADSL kanske, men betydligt fler på Nivå 1. G/BA, GHKA, GBDN, G/BN, G/GP

Korrekt, det är jag som sluddrar på tangenterna. G/BR (Bällskär) skall det vara, även GBR1 (LS) samlokaliserad. Och det är varken en LX eller en KC, det är sant. Det är liksom hela poängen. Där sitter däremot en KC från GBDN som också heter GBDN KC03 Bällskär.

Nu säger du något helt annat. Först påstår du att det inte finns någon G/HN alls. Den finns absolut, och det finns bara en. Att det sen finns ett antal KC under den som heter G/HN KCXX är ju en helt annan sak, precis som det finns KC under många LX. G/GP har flera, t ex G/GP KC03 (Skogome).

/capmac

Nu förstår jag, du använder andra uttryck än vad jag gör. När jag säger station så syftar jag på själva anläggningen och byggnaden, G/BR är en sådan station, där finns mycket saker, bland annat G/BR LX som alla KC är anslutna till, där finns också förra KC och abbonentsteg precis som mobila växlar som t.ex G/BR 1H. G/HN är endast en LX vad jag vet i alla fall. GBDN ligger inte under G/BR i hierarkin utan under SU.

Jag kan inte säga vad jag jobbar med, men det är inte adsl.
Citera
2011-02-04, 21:08
Medlem
Citat:
En av Göteborgsområdets viktigare telestationer finns ju i bergrum nära Selma Lagerlöfs Torg i Backa. (GBDN) Göteborg/Backadalen lär vara den mer officiella beteckningen enligt info jag hittat på nätet. Nu är det såhär att det lär finnas ytterligare en lite större telestation på Hisingen, och denna har vi pratat en del om för inte så länge sedan när det gäller vissa tunnelkartor. Mer än så vet jag tyvärr inte, förutom en lika intetsägande beteckning som den ovan;

G/HN Göteborg/Hisingen

Har vi någon som vet mer?

Vad jag förstått är det PTS som åtmistone äger en del av berget.
Senast redigerad av tsifnori 2011-02-04 kl. 21:11.
Citera
2011-02-05, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
Vad jag förstått är det PTS som åtmistone äger en del av berget.
Du menar möjligtvis inte Telia här?

Jag trodde nämligen att i princip all infrastruktur var utlokaliserad till den affärsdrivande verksamheten, och att PTS i sådana fall bara hade myndighetsutövning som uppgift. Dvs hålla reda på att till exempel Telia sköter sina anläggningar på rätt sätt, i enlighet med konkurrenslagarna och liknande.
Citera
2011-02-06, 02:30
Medlem
Du menar möjligtvis inte Skanova som äger nätet?

Citat:
Du menar möjligtvis inte Telia här?

Jag trodde nämligen att i princip all infrastruktur var utlokaliserad till den affärsdrivande verksamheten, och att PTS i sådana fall bara hade myndighetsutövning som uppgift. Dvs hålla reda på att till exempel Telia sköter sina anläggningar på rätt sätt, i enlighet med konkurrenslagarna och liknande.
Senast redigerad av lil_farny 2011-02-06 kl. 02:30. Anledning: stavfel!
Citera
2011-02-06, 02:35
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lil_farny
Du menar möjligtvis inte Skanova som äger nätet?

Skanova är ju ett hekägt dotterbolag tll Telia, så skillnaden är hårfin.

PTS erbjuer i vissa fall skyddade lokaler eller bidrar på annat sätt till en ökad skyddsnivå,men de äger aldrig själva kommunikationsutrustningen.

/capmac
Citera
2011-02-06, 13:02
Medlem
Det capmac säger här ovan kanske trots allt kan stödja att det är PTS som bekostar bergrummet nu för tiden.

Ang Skanova;
Citat:
TeliaSonera Skanova Access är namnet på det bolag som bildades den 1 december 2007 med uppgift att äga, förvalta och driva TeliaSoneras accessnät, närmare bestämt den kopparkabelbaserade delen av accessnätet. Orsaken till detta var att Post- och telestyrelsen beordrat att TeliaSonera skulle föra över accessnätet i ett eget bolag, skiljt från moderbolaget, för att andra teleoperatörer skulle garanteras lika tillgång till nätet. TeliaSonera Skanova Access är ett av TeliaSonera helägt dotterbolag och ingår organisatoriskt i Telias Affärsområde Bredband. För att garantera att alla operatörer behandlas lika skapades en grupp kallad Equality Access Board (Kommittén för likaberättigande) vilken skulle bevaka verksamheten utifrån likabehandlingsperspektivet. VD är Ove Alm. Skanova Access har ca 600 anställda.
Jaha, ungefär som jag mindes då gällande konkurrenssskälet. Nytt var dock detta bolag Skanova.

En fråga som kanske är lite OT. Om vi tar järnvägen som exempel så är det en myndighet som äger själva spåren, dvs Banverket (Trafikverket), medan en annan myndighet har ansvar för myndighetsutövandet (Transportstyrelsen) medan privata aktörer (och då även SJ, statsägt fast oftast på lika villkor) sköter driften av tågen. Just i detta fall har man gjort det rätt så komplicerat för sig, men hur kommer det sig att en liknande modell inte används inom teleområdet, där PTS skulle äga all infrastruktur? Det här upplägget med "lika tillgång" som man så gärna velat uppnå sabbas ju lite av att Telia fortfarande är infrastrukturhållaren (fast den här bolagsuppdelningen kanske faktiskt fungerar fint, vad vet jag).
Citera
2011-02-06, 21:29
Medlem
Citat:
Det capmac säger här ovan kanske trots allt kan stödja att det är PTS som bekostar bergrummet nu för tiden.

Kan mycket väl vara så.

Netnod står här och PTS står som leverantör. Så PTS står åtminstone för en
del av infrastrukturen här.

http://web.archive.org/web/20080822145901/www.netnod.se/conn_info.shtml

"EXCHANGE POINT INFORMATION - GOTHENBURG

Public Information
The Internet exchange points in Gothenburg are operated by Netnod Internet Exchange in Sweden AB. This exchange point is built with Gigabit Ethernet and supports 1G and 10GE connections.

Swedish National Internet exchange point in Gothenburg is placed in a safe facility called Gothenburg-B, operated by the National Post and Telecom Agency www.pts.se"
Citera
2011-02-09, 19:41
Medlem
Lerumstunneln, 5 jan 2011

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=4276659
Slänger upp en karta som några kanske inte sett:
http://img3.imageshack.us/img3/5144/bjrndammen1karta.jpg
Senast redigerad av viewfinder 2011-02-09 kl. 20:04.
Citera
2011-02-09, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
Lerumstunneln, 5 jan 2011

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=4276659
Slänger upp en karta som några kanske inte sett:
http://img3.imageshack.us/img3/5144/bjrndammen1karta.jpg
Intressant men tråkigt på samma gång. Säger bara Hallandsås, känns som att det finns någonting otalt mellan vårt land och utländska tunnelborrarbolag..

Något helt annat, körde nämligen förbi Henriksberg tidigare idag, pratar alltså om inslaget till spillvattentunnel längs Oscarsleden i Majorna. Helt ny port tyckte jag mig se, någon annan som uppmärksammat detta?
Citera
2011-02-10, 08:20
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Intressant men tråkigt på samma gång. Säger bara Hallandsås, känns som att det finns någonting otalt mellan vårt land och utländska tunnelborrarbolag..

Något helt annat, körde nämligen förbi Henriksberg tidigare idag, pratar alltså om inslaget till spillvattentunnel längs Oscarsleden i Majorna. Helt ny port tyckte jag mig se, någon annan som uppmärksammat detta?

Arbetet pågick där i söndags, dörren stod öppen och någon hantverkare stod och arbetade med något - en ny port alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in