2012-08-06, 12:26
Medlem
Vilka andra inslag/nedgångar har "försvunnit" genom åren? Liksom dessa biologiska kompostfilter kanske vi kan göra en sammanställning.

-Katolska Skolan
-Ättehögsgatan
-Rösered / Ramnebacken
Citera
2012-08-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Kan bekräfta en tunnelanslutning i Östra Göteborg:

http://img26.imageshack.us/img26/5282/wdgfhregfd.png
Kul att du fångade lite aktivitet där. Har själv traskat förbi massor med gånger och då har det varit stängt..
Citera
2012-08-06, 23:25
Medlem
Även jag slänger upp lite bilder från Kattlebergstunneln:

http://www.pixbox.se/alb_show_id1246580_page0.html

Ursäkta den konstiga ordningen på dem.
Citera
2012-08-07, 07:24
Medlem
MikeLitoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeLitoris
Utpressning

...och om det är o.k. vill ni veta om allt vad gäller om L_ill- Ebba ?

Jag var där två gånger och räknade lätt ut hur det står till... .... har bilder !

O.T: ...jag kom från semester från ett underbart land. Hör ju inte hit direkt.

Var runt på berget och checkade in L_ill-Ebba. Finns ju bara en enda bild därifrån på en gräsplätt, så jag tänkte se för mig själv, vad som finns kvar.

Tack, än en gång till en vänlig själ, som guidade mig via PM
Senast redigerad av MikeLitoris 2012-08-07 kl. 07:42.
Citera
2012-08-07, 13:53
Medlem
MikeLitoriss avatar
L_ill-Ebba

Mycket vegetation så här års, men det gick enkelt att ta sig fram. Man ser även tydligt uppe på hjässan vilka vägar fordonen har tagit sig fram med all sten för plomberingarna.

Vägen till de båda ingångarna ser ut så här: (Bild). Den vänstra ingången: (Bild). En närbild på ingången: (Bild), man ser tydligt av betongen: (Bild).

Uppe på berget finns två betongfundament kvar där master har suttit: (Bild) och (Bild)

Antennkablarna har delvis haft en genomgång härifrån: (Bild). Nedgången/ovansidan till fläktrummet: (Bild) och här fanns en liten ingång till fläktrummet (Bild).
Citera
2012-08-09, 23:20
Medlem
FritzDaCats avatar
Risåsgatan. Detalj från flygfoto från 1946:

http://imageshack.us/photo/my-images/337/rissgatan.jpg/
Citera
2012-08-10, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Jag var med i måndags. Vi var 20-25 st totalt, det tog nästan 2 timmar. Man lär sig en del nytt om Göteborg.
Beroende på vilka förkunskaper man har så lär man sig mer eller mindre nytt.

Stämmer. Fast han har frågat om möjligheten att ta med besökare in en nedlagd anläggning, men de ansvariga vill inte ha nåt spring där.

Vilken anläggning? Och vilka är ansvariga? Det ska väl inte vara så svårt att visa det för betalande grupper under ordnade former (visa leg). Lite bättre ledarskap önskas.

Otterhällan, Kvarnberget och ........
Citera
2012-08-10, 09:53
Medlem
LINK82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RBLoop
Vilken anläggning? Och vilka är ansvariga? Det ska väl inte vara så svårt att visa det för betalande grupper under ordnade former (visa leg). Lite bättre ledarskap önskas.

Otterhällan, Kvarnberget och ........

Skulle gissa på att det är solrosen som avses.
För övrigt så är det samma förvaltare som har hand om denna anläggningen
samt befolkningsskyddsrummen du nämnde.
Citera
2012-08-10, 17:44
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeLitoris
Mycket intressant lucka
Var ligger den?
Senast redigerad av FritzDaCat 2012-08-10 kl. 17:46.
Citera
2012-08-10, 20:06
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LINK82
Skulle gissa på att det är solrosen som avses.
För övrigt så är det samma förvaltare som har hand om denna anläggningen
samt befolkningsskyddsrummen du nämnde.

Helt korrekt gissning.
Citera
2012-08-12, 22:32
Medlem
Monolits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
Nå, försöker mig på en sammanställning av flisbäddar.

...

Finns det fler?
Kan annars meddela att slamtömningsstationen vid Bulyckevägen nu har tagits bort.

Ja, det finns en flisbädd till norr om Bohus vid tunnelsystemets nordligaste punkt.
Slamtömningsstationen tror jag flyttades någonstans långt söderut, men minns inte var.

Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
En aktuell plats, ngt redigerad:
http://img207.imageshack.us/img207/4246/005redigerad2.jpg

Vad har du haft för belysning här? Mina egna bilder blev totalt värdelösa. Jag funderade ett tag på att köra in med bil för att få bättre ljus.
Citera
2012-08-13, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Ja, det finns en flisbädd till norr om Bohus vid tunnelsystemets nordligaste punkt.
Slamtömningsstationen tror jag flyttades någonstans långt söderut, men minns inte var.

Stora Viken som jag nämnde i sammanställningen ÄR detta ställe! Det namnet har inte jag myntat, det var ngn som skrev så i tråden före mig. Strax intill finns det en transformatortation som för övrigt är prydligt skyltad just Stora Viken.
Och slamtömningsstationen intill finns kvar, men förstår nu att du menar Bulycke Slamtömningsstation. (som förresten blev en oavsiktlig upprepning av vad diskhanduk redan sagt.. )
Det får kanske bli en tripp söderut då..

Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Vad har du haft för belysning här? Mina egna bilder blev totalt värdelösa. Jag funderade ett tag på att köra in med bil för att få bättre ljus.

Mitt recept:
En vanlig Canon IXUS95, 15 sekunder, ISO 200, på pyttelitet stativ med böjbara ben.
Lampan är en liten Ledlenser L7, som jag lyste med under hela exponeringen, dels med lampan i läget bred ljusstråle, dels i läget smal ljusstråle (spot), det senare för att nå området längst bort.
Senast redigerad av viewfinder 2012-08-13 kl. 09:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in