2009-10-12, 18:27
Medlem
Nebukadnessar IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Du har varit nära, mycket nära tom..

där var jag också första gången och tittade, stenbrottet var lite kul med det som finns kvar. Som lite kuriosa så kan jag nämna att att det plana området där brukshundklubben håller till var en soptipp förr i tiden.
Citera
2009-10-12, 20:15
Medlem
Citat:
Pratar vi om Västerberget i Mölndal finns det mig veterligen fem större inslag som funkar än idag samt en igenfylld. Alla dessa sex har varit uppe i tråden tidigare.
Jag menar ej anläggningens inslag utan vilket inslag i GT tunlarna som ligger närmast. Chalmers eller finns något i norra Mölndal?
Citera
2009-10-12, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Jag menar ej anläggningens inslag utan vilket inslag i GT tunlarna som ligger närmast. Chalmers eller finns något i norra Mölndal?

Aha, du menar så... tror knappast att man tänkte evakuera folk från Västerberget dom skulle nog stupa på sin post där inne.
Citera
2009-10-12, 20:58
Medlem
Citat:
Du har missat G310 på den skissen.
Jo såklart, tanken var bara att lyfta fram terrängen i området där tunneln bör passera.

Citat:
Lutar med största sannolikhet på Chalmers. På frågan om fler inslag längre söderut blev det förra gången tyst i tråden. Gå gärna tillbaka och läs diskussionen om Änggårdsstationen som jag vill minnas avhandlade den aktuella tunnelgrenens södra avslutning.
Citera
2009-10-12, 21:06
Medlem
Guldhedstunneln byggdes 1982-1985 om jag minns rätt. Västerberget var typ 30 år tidigare.
Citera
2009-10-12, 22:18
Medlem
Citat:
Menar du att man skulle evakuera folk via andra tunnlar från Västerberget,
t ex Svalan i Mölndal?
Citera
2009-10-13, 11:38
Medlem
Sådärja G310,
http://www.geting.se/viewimage.php?image=198429-IMG_0001.JPG

Intressanta omgivningar, gammal Danmarksgräns mm. Intill anslutningsvägen fanns konstiga saker i betong som gjorde mig nyfiken. Väggar, plintar mm upp längs den branta slänten. Leder upp till stenbrott, sällsam plats, utsprängt som en amfiteater, igenvuxen. Grejorna i betong har nog varit för transport av sten.

Edit: Tunnelinslaget vid Åbro verkar sakna nummerskylt. Någon som vet vilket nummer det skall vara?
Senast redigerad av viewfinder 2009-10-13 kl. 11:55.
Citera
2009-10-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Menar du att man skulle evakuera folk via andra tunnlar från Västerberget,
t ex Svalan i Mölndal?
Vad jag funderar på är var närmaste inslag till tunnlarna finns i förhållande till Svalan. Med tanke på de staber som verkar ha huserat i berget så borde det funnits behov av att sända/ta emot ordonanser mm till övriga förband i staden i händelse av att en tex. en atombomb slagit ut sambandsmöjligheterna. En evakuering var väl också sannolik om staden ej skulle kunna hållas. Att delar av tunnelsystemet är av intresse för försvarsmakten står väl utom allt tvivel med tanke på tex. det västra röret ut mot MKV från Röda Sten tex.
Det närmsta jag funnit (på ritningarna här på forumet) är strax söder om Sahlgrenska. Tycker dock att det verkar lite konstigt att Mölndal ej har någon utlöpare då de i övrigt verkar gå över hela staden. Kanske finns något där som ej varit uppe ännu? Hur leds tex. avloppet därifrån?
Citera
2009-10-13, 16:05
Medlem
Citat:
Vad jag funderar på är var närmaste inslag till tunnlarna finns i förhållande till Svalan. Med tanke på de staber som verkar ha huserat i berget så borde det funnits behov av att sända/ta emot ordonanser mm till övriga förband i staden i händelse av att en tex. en atombomb slagit ut sambandsmöjligheterna. En evakuering var väl också sannolik om staden ej skulle kunna hållas. Att delar av tunnelsystemet är av intresse för försvarsmakten står väl utom allt tvivel med tanke på tex. det västra röret ut mot MKV från Röda Sten tex.
Det närmsta jag funnit (på ritningarna här på forumet) är strax söder om Sahlgrenska. Tycker dock att det verkar lite konstigt att Mölndal ej har någon utlöpare då de i övrigt verkar gå över hela staden. Kanske finns något där som ej varit uppe ännu? Hur leds tex. avloppet därifrån?
Ang avloppet. Dels tunnel nerifrån Lindome som viker av utåt frölunda till, går aldrig norr om söderleden. Inslag finns bl a söder om Åbro. Se nedan. Dels en tunnelsträckning från Partille, Landvetter m fl orter som passerar Lackarebäck och sedan viker av in mot Göteborgs kommun. Finns sannolikt en stigort i höjd med Varbergsgatan i Mölndal. I övrigt inslag nära Lackarebäcksverket och vid Carlandersplatsen.

Anmärkningsvärt är att varken Partille eller Mölndal kommuner ser ut att vara anslutna till gemensamhetstunnlarna. Både Ale kommun och Härryda kommun, som får anses vara mindre integrerade delar av staden (än Mölndal o Partille som är delar av tätorten bland anant), är dock anslutna.

Svar till viewfinder:
Har en väldig oordning på mina bilder märker jag. På bilden nedan, är det inslaget du pratar om? Tyvärr har jag inget nummer att ge dig.
http://i35.tinypic.com/5mx1u0.jpg
Citera
2009-10-13, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Svar till viewfinder:
Har en väldig oordning på mina bilder märker jag. På bilden nedan, är det inslaget du pratar om? Tyvärr har jag inget nummer att ge dig.
http://i35.tinypic.com/5mx1u0.jpg
Men jag har koll på mina bilder..
Din bild är Åbroinslaget, med nummer G 3XX, det var den porten jag just frågade om. XX är fn okänt.
G 310:
Det är väl läge att uppdatera min tidigare karta:
http://www.geting.se/viewimage.php?image=198472-Sodra_systemet_temp.JPG
Citera
2009-10-13, 19:57
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:

Att bruka gemensamhetstunnlarna för transporter och evakuering mm. i krig tycker jag låter sådär. Betänk att där bara finns plats för en folkabuss i bredd. Sårbarheten är ju påtaglig då det räcker med att folkabussen får motorstopp halvvvägs in för att det skall bli tvärstopp.

Jag tror nog att evakueringsplanerna istället omfattade en samling inkallade civila 745r som skulle åka spridda vägar.
Citera
2009-10-13, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
Sådärja G310,
http://www.geting.se/viewimage.php?image=198429-IMG_0001.JPG

Intressanta omgivningar, gammal Danmarksgräns mm. Intill anslutningsvägen fanns konstiga saker i betong som gjorde mig nyfiken. Väggar, plintar mm upp längs den branta slänten. Leder upp till stenbrott, sällsam plats, utsprängt som en amfiteater, igenvuxen. Grejorna i betong har nog varit för transport av sten.

Edit: Tunnelinslaget vid Åbro verkar sakna nummerskylt. Någon som vet vilket nummer det skall vara?

Räddningstjänsten har övningsområde där.. därav väggarna osv. sen har en kenneklubb träningsområde runt där..

har dokc inte kollat runt mer där ikring, men lekte ofta där när ja var yngre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in