Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Vad jag funderar på är var närmaste inslag till tunnlarna finns i förhållande till Svalan. Med tanke på de staber som verkar ha huserat i berget så borde det funnits behov av att sända/ta emot ordonanser mm till övriga förband i staden i händelse av att en tex. en atombomb slagit ut sambandsmöjligheterna. En evakuering var väl också sannolik om staden ej skulle kunna hållas. Att delar av tunnelsystemet är av intresse för försvarsmakten står väl utom allt tvivel med tanke på tex. det västra röret ut mot MKV från Röda Sten tex.
Det närmsta jag funnit (på ritningarna här på forumet) är strax söder om Sahlgrenska. Tycker dock att det verkar lite konstigt att Mölndal ej har någon utlöpare då de i övrigt verkar gå över hela staden. Kanske finns något där som ej varit uppe ännu? Hur leds tex. avloppet därifrån?
Ang avloppet. Dels tunnel nerifrån Lindome som viker av utåt frölunda till, går aldrig norr om söderleden. Inslag finns bl a söder om Åbro. Se nedan. Dels en tunnelsträckning från Partille, Landvetter m fl orter som passerar Lackarebäck och sedan viker av in mot Göteborgs kommun. Finns sannolikt en stigort i höjd med Varbergsgatan i Mölndal. I övrigt inslag nära Lackarebäcksverket och vid Carlandersplatsen.
Anmärkningsvärt är att varken Partille eller Mölndal kommuner ser ut att vara anslutna till gemensamhetstunnlarna. Både Ale kommun och Härryda kommun, som får anses vara mindre integrerade delar av staden (än Mölndal o Partille som är delar av tätorten bland anant), är dock anslutna.
Svar till viewfinder:
Har en väldig oordning på mina bilder märker jag. På bilden nedan, är det inslaget du pratar om? Tyvärr har jag inget nummer att ge dig.
http://i35.tinypic.com/5mx1u0.jpg