2012-05-04, 19:30
Medlem
MikeLitoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CiaoArN
Någon annan som lagt märke till arbetet i Hammarkullens spårvagnsstation?
Det har körts minidumper och borr halva natten... Verkar som dem bryter berg innanför den stora porten, på sidan där vagnen går in mot stan.
Någon som vet vad som försegår? Hade inte riktigt rätt outfit för att vandra in...
JD

njae, men de har ju hållt på vid stationen vid Storås förra året. Kanske något arbete, som påbörjades där?
Citera
2012-05-05, 19:43
Medlem
Här kommer en liten historia om vad jag hittade idag!

Tog cykeln med en polare idag och cyklade upp vid Brudaremossen och runt i området, när jag sedan stod uppe på "sopptippen" så ser jag en mast mitt i skogen några km bort. Det första jag tänker är en typisk radio mast som brukar sitta över skyddsrum eller bunkrar i skogar. Så jag och min kompis letade upp en väg som kunde ta oss dit, efter att ha hittat en bra väg så kommer vi upp till masten vi då såg uppe på tippen.

Men väl uppe så ser vi 4 andra master som ser likadana ut, då började man undra lite mer vad det vad. Vid den första masten så var det ett litet hus med avslitna kablar och en parabol. Bakom masten så var det en annan mast. Sen så gick vi till den andra masten som låg lite längre upp (några meter), väl uppe så ser man tydligt Brudaremossenmasten (Teracoms mast). Sedan vid den 3 masten så såg det ut som någon höll på att bygga, eftersom det var en trä "brygga" av något slag ut placerad bredvid mast 3. Där var det med avslitna kablar och uppe i masten så hängde det sladdar.

Sen när vi hade sett allt så drog vi ner på en annan liten väg tills vi kommer till ett grönt hus (1 minut från masterna). På huset står det "explosiv vara" och en skylt där det står att det var ett skyddsobjekt, man fick inte fotografera eller vara där utan tillstånd. Dörrarna var väldigt låsa och det var nog 2 dörrar på framsidan. Sen några meter från platsen var det ett likadant hus, och mellan husen lite längre in så var det en igenbommad dörr (eller port) in till ett berg (Stora plankor emellan). Så vad är allt detta, hänger det ihop eller är det olika saker. Och varför två hus där det står "explosiv vara" och skyddsobjekt?

Bilderna från dagen
Senast redigerad av flowlops 2012-05-05 kl. 19:51.
Citera
2012-05-05, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowlops
Och varför två hus där det står "explosiv vara" och skyddsobjekt?

Citat:
och en skylt där det står att det var ett skyddsobjekt, man fick inte fotografera eller vara där utan tillstånd.

Citera
2012-05-05, 20:11
Medlem
Citat:
Och varför två hus där det står "explosiv vara" och skyddsobjekt?

Håll dig därifrån. Och bilderna du publicerat på aktiva SO med fotoförbud. Är du helt från vettet, pöjk?
Citera
2012-05-05, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
Håll dig därifrån. Och bilderna du publicerat på aktiva SO med fotoförbud. Är du helt från vettet, pöjk?

Dock är det nog rätt ofarligt i det här fallet men ändå onödigt. Så länge skyltarna sitter uppe bör man nog vara försiktig.
Citera
2012-05-05, 21:13
Medlem
Men jag är bara nyfiken på vad det är för något? Kan det vara försvarets ammunitions förråd?
Citera
2012-05-05, 21:36
Medlem
Citat:
Men jag är bara nyfiken på vad det är för något? Kan det vara försvarets ammunitions förråd?

Jo, men tanken är att du inte ska veta vad det är. Att du "bara är nyfiken" är inte något som skyddsvakterna gärna godkänner som en ursäkt utan vidare.

Ammunitionsförråd är inget ovanligt. Det står ju t.o.m. vad förråden innehåller/har innehållit.
Citera
2012-05-05, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Jo, men tanken är att du inte ska veta vad det är. Att du "bara är nyfiken" är inte något som skyddsvakterna gärna godkänner som en ursäkt utan vidare.

Ammunitionsförråd är inget ovanligt. Det står ju t.o.m. vad förråden innehåller.
Skulle vara intressant att se bilder på hur dom flesta förråden ser ut, av det så kan man ju jämföra. Jag är ute efter svar på vad det är, sen så vet jag att man inte får ta bilder där så ni behöver inte påpeka det.
Citera
2012-05-05, 21:50
Medlem
Citat:
Skulle vara intressant att se bilder på hur dom flesta förråden ser ut, av det så kan man ju jämföra. Jag är ute efter svar på vad det är, sen så vet jag att man inte får ta bilder där så ni behöver inte påpeka det.

Tänker du på vad du eventuellt tar för risker när du lägger ut bilder? Nu slipper du nog påhälsning den här gången men hade du fotat ett uppenbart känsligare objekt också bara för att du är nyfiken? Isf är det ett beteende som du bör tänka över innan du hamnar i rejält trubbel.

En sak man också bör ha i åtanke när man tänker över riskerna är att bara för att ett objekt är nedlagt så betyder inte det, nödvändigtvis, att det inte finns ett intresse att hålla den tidigare verksamheten hemlig ett tag till. Är skyltarna borta så riskerar du inget men så länge skyltarna sitter kvar kan man anta att det fortfarande finns ett intresse.

Sen finns det uppenbara exempel där en anläggning inte längre är hemlig men där skyltar har glömts kvar. Det brukar oftast röra sig om ganska gamla skyltar.

Jag har sett en del förråd. Väldigt många är inte klassade som SO. En del förråd är SO för att de tillhör en anläggning som är SO. Sen är det nog upp till var och en att dra egna slutsatser om vad som kan finnas i de förråd som är SO. Försök för allt i världen inte att ta reda på det på egen hand iaf!
Citera
2012-05-05, 22:23
Medlem
Citat:
Tänker du på vad du eventuellt tar för risker när du lägger ut bilder? Nu slipper du nog påhälsning den här gången men hade du fotat ett uppenbart känsligare objekt också bara för att du är nyfiken? Isf är det ett beteende som du bör tänka över innan du hamnar i rejält trubbel.

En sak man också bör ha i åtanke när man tänker över riskerna är att bara för att ett objekt är nedlagt så betyder inte det, nödvändigtvis, att det inte finns ett intresse att hålla den tidigare verksamheten hemlig ett tag till. Är skyltarna borta så riskerar du inget men så länge skyltarna sitter kvar kan man anta att det fortfarande finns ett intresse.

Sen finns det uppenbara exempel där en anläggning inte längre är hemlig men där skyltar har glömts kvar. Det brukar oftast röra sig om ganska gamla skyltar.

Jag har sett en del förråd. Väldigt många är inte klassade som SO. En del förråd är SO för att de tillhör en anläggning som är SO. Sen är det nog upp till var och en att dra egna slutsatser om vad som kan finnas i de förråd som är SO. Försök för allt i världen inte att ta reda på det på egen hand iaf!
Okej, tack! Nu har jag tagit bort dom fotona som var över skyddsobjektet, nu vill jag bara veta vad det är för master.
Citera
2012-05-05, 22:43
Medlem
Citat:
Okej, tack! Nu har jag tagit bort dom fotona som var över skyddsobjektet, nu vill jag bara veta vad det är för master.

Fast det spelar ju inte så stor roll att du har tagit bort foton när beskrivningen fortfarande finns kvar. Det är fortfarande ungefär lika illa för din egen del.

Masterna är master för kommunikation
Citera
2012-05-10, 12:11
Medlem
FishGbgs avatar
Citat:
Fast det spelar ju inte så stor roll att du har tagit bort foton när beskrivningen fortfarande finns kvar. Det är fortfarande ungefär lika illa för din egen del.

Masterna är master för kommunikation

Gnäll gnäll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in