2003-08-07, 01:06
äldre konto (old)
Ej medlem
Det finns en stor tunnel under götaälv som går strax väster om Älvsborgsbron. Det är Göteborgs Energi som kör med bilar där i för att kontrolera fjärrvärmerören från Shell Raff.
Citera
2003-08-08, 15:39
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antuk
Det finns en stor tunnel under götaälv som går strax väster om Älvsborgsbron. Det är Göteborgs Energi som kör med bilar där i för att kontrolera fjärrvärmerören från Shell Raff.

Var finns ingången på södra sidan? borde väl behövas en rätt rejäl
öppning om de kör med bilar?
Citera
2003-08-20, 11:23
äldre konto (old)
Ej medlem
Det ligger väl ingen "militärbas" i Mölndal. Lv6 som låg där är väl fyttat till skåne och det enda regementet i GBG för övrigt är AMF4. Däremot ligger Ericsson microwawe system där som lätt kan förväxlas med en militärbas.
Citera
2003-08-20, 11:24
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptografen
Citat:
Ursprungligen postat av antuk

Var finns ingången på södra sidan? borde väl behövas en rätt rejäl
öppning om de kör med bilar?

Det finns nergångar till det tunnelsystemet vid säve flygplats på hisingen. Stora underjordiska hangarer som nu är nedlagda är sammanlänkade med resten av GBGs tunnelsystem.
Citera
2003-08-20, 18:00
äldre konto (old)
Ej medlem
LV6 låg inte i mölndal utan i kviberg. Ett stankast från skf. Lv6 ligger numera i halmstad. och sist jag kollade så är inte halmstad skåne.
Citera
2003-08-20, 20:26
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av callefjun
LV6 låg inte i mölndal utan i kviberg. Ett stankast från skf. Lv6 ligger numera i halmstad. och sist jag kollade så är inte halmstad skåne.

LV6 låg från början i Högsbo, ungefär där Högsbo Sjukhus nu ligger. Tror att sjukhusbyggnaderna delvis är från regementets tid.

Flyttades till Kviberg 1962? när artilleriregementet där lades ner. Sedan 1994 finns LV6 i Halmstad.

LV6 övade på Sisjöns skjutfält (som finns än i dag) och hade även anläggningar uppe i berget öster om Högsbo. Bland annat finns (fanns) där en stor tunnel som kanske var skydd för en luftvärnskanon. Man kunde ta sig dit på moppe från Eklanda (mellan Mölndal och Frölunda).
Citera
2003-09-05, 12:25
Medlem
Azoracs avatar
sorry för att jag drar upp en gammal tråd, men kändes onödigt med en ny.

Så militär basen i toltorpsdalen är nerlagd? kanske skulle ta sig en titt
Citera
2003-09-20, 22:07
Medlem
Ogres avatar
De gamla gångarna vud sociala huset härstammar från 1600-talet.
Jag hörde en gång att de gamla delarna av staden äe genomsållad av tunnlar och rum. Exempelvis lär det finnas ett stort rum under Gastav Adolfs torg som fungerade som ammunitionslager för längesen. Nästan alla de här tunnlarna stängdes av när borgen revs på 1800-talet. Jag har själv en gång krupit in genom en trång gång vid esperantoplatsen då någon hade glömt att låsa en dörr.
Citera
2003-09-26, 11:50
Medlem
DeGes avatar
Jag har vart i gångarna vid sociala huset samt vid esperantoplatsen, guiden heter Tor Hermond , han har även skrivit en bok om dem. Grottan vid esperantoplatsen gick förut att hyra för fester och liknande, men detta upphörde efter en brand på 90talet.
Citera
2003-10-17, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azorac
Ja de övervakar västkustens flygtrafik där.. ser döt ut.. men i bland på natten kommer det mängder med bilar dit.... Det skall finnas nån obevakad militär bas vid "sistjön"(om det nu stavas så :P )där skall det finnas alla möjliga saker. men kanske bara är rykten vem vet.
Sisjön....

Området är bevakat och gör man en överträdelse är dom där på 2 röda sekunder, jag vet för jag var där...
Citera
2003-10-17, 12:45
Bannlyst
var å tittade på den forna militärbasen vid toltorpsdalen. verkar helt dött, omhägnaden uppklippt på flera ställen, det var en stor järnport inne i en tunnel som dock var jävligt låst. undrar om det är larmat, mycket tveksamt som där såg ut, däremot är jag tveksam till om den järnporten går att öppna utan nyckel överhuvudtaget. däremot kanske man kan ta sig in via ventilationssystemet om man får upp dom gallrena.

vad var det nån sa om säve flygplats, kan man nå dom hangarerna överhuvudtaget och var ligger dom? för jag förutsätter ju att resten av säve flygfält används och därmed är bevakat.
Citera
2003-10-17, 13:06
Medlem
xytrass avatar
Någon som vet vad det är för tunnlar som finns i Ramberget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in