2004-05-24, 09:40
Medlem
Kryptografens avatar
Man bröt skiffer i högsbo-gruvan. Stället är rikt på konstiga mineral,
så geologer har haft stället som smultronställe i åratal.
Jag var där när jag var liten (typ 15 år sedan eller så)
En sluttning bestående av "grus" av olika mineral leder upp till
själva gruvan.

Gruvan stängdes till pga verklig rasrisk, något att ta på allvar!
(mao ska någon dit: ta det försiktigt)
För övrigt är stället skyddat på något sätt, så geolog-typerna som
hemsökte stället en gång fick bara ta med mineral de hittade löst på marken.

Att tänka på är att en hel del av mineralen är radioaktiva
(jag tror att stället än en hotspot för radon eller så....)

Tja det var all info jag kunde gräva fram ur minnet, reservationer för att
jag kan minnas fel...

/Kryptografen, gillar övergivna gruvor
Citera
2004-05-24, 11:22
Medlem
NERDs avatar
Högsbogruvan var man ju vid när man var liten och plockade med sig klumpar med kattguld men jag kommer inte ihåg att det fanns något hål in i berget som i en riktig gruva med gruvgångar. Bara att man hade brutit i själva bergssidan. Men det kanske är fel? Hur som helst finns det nog inte så mycket att se där. Vet att det har varit en del fester där och att det varit ett öl-pimplarställe bland Högsboyoungsters.
Citera
2004-05-26, 14:36
Medlem
Fler ställen i Göteborgstrakten som inte har nämnts här:

Alafors
Längs med RV45 från Göteborg mot Trollhättan. En dryg km efter rödljuset i Alafors så finns det på vänstersida en kiosk vid en stor grusplan. Vid den bortre ändan av grusplanen (dvs närmast Trollhättan) går det in en liten avstickare som leder till en tunnelöppning. Porten till tunneln är inte riktigt bra låst, samt att man kan krypa under och in. Har inte varit inne, stannade för ett tag sedan för att lätta på trycket och fann denna. Hade inte ficklampa med mig (häda!).

Tagene
Tagenevägen, bakom ett lastbilsföretag (kör från Göteborg mot Kärra på Tagenevägen, andra företaget på vänster sida), ser man i bergväggen en tunnelöppning. Såg detta precis och har inte hunnit utforska mer.
Citera
2004-05-26, 16:31
Medlem
Fler onämnda ingångar

Geocacher, när du nämnde Tagene kom jag att tänka på att längs med E6:an, mot Kungälv så finns det en ingång i berget i höjd med Backmans bil, ca 1-2km innan första avfarten till Kungälv, alltså efter Bokskogen.

Dessutom när man köt över motorvägsbron i Kungälv (E6:an) mot Göteborg så kan man precis där bron "landar" på Hisingen så en grusväg som går fram till en ingång i berget (Står en skylt bredvid med texten:"Öppna landskap tack vare bonden" eller liknande)

Någon som vet vad detta kan vara för något? Drömmen hade ju varit om de satt ihop, men då jag inte kan komma på något syfte med det så är det nog två olika tunnlar.
Citera
2004-05-26, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teknikern
Geocacher, när du nämnde Tagene kom jag att tänka på att längs med E6:an, mot Kungälv så finns det en ingång i berget i höjd med Backmans bil, ca 1-2km innan första avfarten till Kungälv, alltså efter Bokskogen.

Dessutom när man köt över motorvägsbron i Kungälv (E6:an) mot Göteborg så kan man precis där bron "landar" på Hisingen så en grusväg som går fram till en ingång i berget (Står en skylt bredvid med texten:"Öppna landskap tack vare bonden" eller liknande)

Någon som vet vad detta kan vara för något? Drömmen hade ju varit om de satt ihop, men då jag inte kan komma på något syfte med det så är det nog två olika tunnlar.

Vid Backmans bil har jag faktiskt aldrig sett en tunnel - konstigt nog. Den som ligger vid Motorvägsbron brukar användas av Vägverkets personal rätt flitigt, de har lite grävmaskiner och liknande där ibland. I ett hus uppe på ängen har de mycket sånt stående också, så jag funderar om det kan vara någon slags depå för Vägverket som de kan ställa in värdefulla saker i?

Fler ställen som inte har nämnts i denna tråden: Under restaurang Henriksberg, vid RV45 (Oskarsleden) finns det en ingång i berget.

Förresten, så har Kviberg nämnts i tråden. Det finns två större öppningar i Kviberg. Den ena ligger mittemellan spårvagnshållplatserna Beväringsgatan och hållplatsen efter den i riktning mot Kortedala. Den andra öppningen ligger rakt in på Kviberg från hållplatsen Beväringsgatan, inom en stor inhägnad där det står lite snöskrapor och liknande. Bergsutrymmet används och är mycket väl larmat! Det finns (fanns?) en öppning via insidan av radarskolan uppe på toppen av "Blåsås"-berget, men där ligger nu en montissoriskolan Martinaskolan, så den kan vara igenmurad eller liknande.
Men när det gäller Kviberg så skall man inte pilla där, i och med bergsutrymmena är larmade och titt som tätt är MP på larmutryckning till Kviberg.
Citera
2004-05-28, 00:54
Medlem
TSs avatar
Jag var i skyddsrummet i tågtunneln bakom eriksberg idag och tänkte bara berätta för de som har tänkt sig dit, att rummet numera är tömt på militärcyklar o.dyl. och innehåller nu byggnadsmaterial (för brobygge) så det är något vidare intressant längre
Citera
2004-05-29, 08:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zen
Sjukhusen i Göteborg är förbundna med stora tunnlar i händelse av krig. Om man irrar omkring i östra sjukhuset kan man se tunneln som går in till stan.

Den tunneln läcker som tunneln i hallandsåsen. När de sprängde den i slutet på 60-talet, början på 70-talet så fick villorna i det område jag bor på sättningsskador pga sjunkande grundvatten. Tunneln går i princip rakt under grannens tomt.. Under ca 20 år fick kommunen tappa dricksvatten i marken för att hålla grundvattnet på rätt nivå.. Numera är tunneln tätad (med Rhoca-Gil?) så man behöver inte tappa vatten längre..

Detta säger också att det är en ganska rejäl tunnel..
Citera
2004-06-16, 23:03
Medlem
Var vid Eriksberg idag och tänkte bärga några militärcyklar i den där tågtunneln, tyvärr så fanns inte en enda av dom kvar! Så ingen behöver göra sig besvär med att leta efter dom. Undrar just var dom har flyttats nånstans...
Citera
2004-06-17, 16:52
Medlem
TSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luminous
Var vid Eriksberg idag och tänkte bärga några militärcyklar i den där tågtunneln, tyvärr så fanns inte en enda av dom kvar! Så ingen behöver göra sig besvär med att leta efter dom. Undrar just var dom har flyttats nånstans...

Hade du läst mtt förra inlägg i den här tråden så hade du sluppit slösa bort den tiden
Citera
2004-06-19, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TS
Hade du läst mtt förra inlägg i den här tråden så hade du sluppit slösa bort den tiden

Hehe, där ser man. Det var ett rätt trevligt ställe hur som helst.
Citera
2004-07-08, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NERD
Strosade i Annedal för några dagar sedan bland dom gamla tegelhusen vid foten av berget upp mot Landala och norra Guldheden. Såg att det fanns en jävla port samt några dörrar in i berget bakom tegelhusen. Man kan inte komma fram till själva porten för det är ett stängsel framför med gallergrind. Där sitter också en entrésignal som man kan trycka på. Det såg ut som folk passerar in där då och då för allt var fräscht och fint. Vad sysslar man med där inne? Har någon en idé?

Lite gammalt inlägg att svara på kanske, men jag tror jag vet var du menar. Om du menar samma ställe som jag så ligger gamla Landala vattentorn högst uppe på berget. Ett ganska stort fyrkantigt tegelhus som inte ser ut som ett vattentorn. Vattentornet och vad som nu kan tänkas höra till det ägs av kommunen men hyrdes ut till Telia Mobitel. På själva byggnaden på toppen av berget finns antenner på fasaden så den används säkert fortfarande.
Citera
2004-07-08, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackan_666
Jag och en polare vet vart det finns en stor jävla port man kan köra in bilar om man vill rakt in i berget mitt i skogen i norra göteborg.... en så länge är det hemligt vart vi skall....

men porten är feta stor och det är en vanlig dörr mitt i porten men den dörren är rätt säker, men på sidan av så finns det ett stort armeringsgaller med en öppning in ca 30 cm bred 2 meter hög, lös in där idag på kvällen o det är en as stor gång ca 3 meter i tak, 4-5 meter bred, asvalterad, med lampor i taket o ett sort elskåp i början ......

detta är mitt i skogen och har alltid varit där sedan jag var liten, o så går det ett stort rör ut ifrån tunneln rakt ner i marken på utsidan, typ ett slags fläktsystem....

Undra om detta stället är larmat vad tror ni, det är trots allt mitt i skogen... men det går stigar förbi som e rätt populära att gå på dagen, men det finns ingen belysning...

Jag o polaren skall iväg o köpa bågfilar, o såga upp gallret o krypa in, det verkar vara fett stort där inne

Vad tror ni?

Skall även ta en del kort imorgon

Nu svarar jag på ännu ett gammalt inlägg här. Denna ingång ligger möjligtvis inte längs med Lärjeåns dalgång med öppningen in mot Kortedala/Bergsjön-hållet? Har varit där och titta några gånger och der ser rätt spännande ut. På motsatta sidan berget (men ändå minst ett par, tre kilometer därifrån) finns en ungefär lika stor dörr som mynnar ut strax norr om Bergsjö-rondellen (Gärdsås).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in