Citat:
Ursprungligen postat av Teknikern
Geocacher, när du nämnde Tagene kom jag att tänka på att längs med E6:an, mot Kungälv så finns det en ingång i berget i höjd med Backmans bil, ca 1-2km innan första avfarten till Kungälv, alltså efter Bokskogen.
Dessutom när man köt över motorvägsbron i Kungälv (E6:an) mot Göteborg så kan man precis där bron "landar" på Hisingen så en grusväg som går fram till en ingång i berget (Står en skylt bredvid med texten:"Öppna landskap tack vare bonden" eller liknande)
Någon som vet vad detta kan vara för något? Drömmen hade ju varit om de satt ihop, men då jag inte kan komma på något syfte med det så är det nog två olika tunnlar.
Vid Backmans bil har jag faktiskt aldrig sett en tunnel - konstigt nog. Den som ligger vid Motorvägsbron brukar användas av Vägverkets personal rätt flitigt, de har lite grävmaskiner och liknande där ibland. I ett hus uppe på ängen har de mycket sånt stående också, så jag funderar om det kan vara någon slags depå för Vägverket som de kan ställa in värdefulla saker i?
Fler ställen som inte har nämnts i denna tråden: Under restaurang Henriksberg, vid RV45 (Oskarsleden) finns det en ingång i berget.
Förresten, så har Kviberg nämnts i tråden. Det finns två större öppningar i Kviberg. Den ena ligger mittemellan spårvagnshållplatserna Beväringsgatan och hållplatsen efter den i riktning mot Kortedala. Den andra öppningen ligger rakt in på Kviberg från hållplatsen Beväringsgatan, inom en stor inhägnad där det står lite snöskrapor och liknande. Bergsutrymmet används och är mycket väl larmat! Det finns (fanns?) en öppning via insidan av radarskolan uppe på toppen av "Blåsås"-berget, men där ligger nu en montissoriskolan Martinaskolan, så den kan vara igenmurad eller liknande.
Men när det gäller Kviberg så skall man inte pilla där, i och med bergsutrymmena är larmade och titt som tätt är MP på larmutryckning till Kviberg.