2010-10-30, 15:29
Medlem
CiaoArNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Bara att gå runt vattentornen, så är det fritt fram.

Å fan! Det har jag missat. Går förbi med hunden där varje morgon, men sedan stängslet gick upp, tänkte jag ju självklart att dom har suttit upp det runt hela stället. Men men, får la ta sig en titt senare då

Tack för infon Diskhanduk!
Citera
2010-10-30, 15:53
Medlem
likriktarens avatar
va ute o körde vildmarks turen med hojjen för några veckor sedan. när man väl hade kört över jericho tunneln o började studsa nedför mot jonsered så ser jag en stål dörr i berget, va juh tvungen o kika... dörren va öppen o man kom in i ett rum som kan ha vart 5 kvm. e rejeält rör med en stor ventil går rätt in i berget, ovan rör o ventil finns det en bulltad lucka på 50x50 cm. e det någon som har en aning om vart detta kan leda?? har tänkt traska dit med lite verktyg o pannlampa för att se vart det kan leda.... nån some sugen på o haka på i veckan? e roligare o göra det med nån annan än själv.
Citera
2010-10-30, 19:11
Medlem
G106

Tunneländen längst uppe i NV på Hisingen ligger ca 3 km från närmaste ”kända” infart, G103. Detta är en onormalt lång sträcka, så jag begav mig dit en gång till. Eniro visar dessutom ett misstänkt ställe. Gick längs Tullare Hög. Gammal vägbom mot slutet, ett lovande tecken. Sedan träff:

http://img812.imageshack.us/img812/179/img0575j.jpg
http://img837.imageshack.us/img837/5421/img0574w.jpg
Kameran tryckt mot gallret (8 s exp):
http://img576.imageshack.us/img576/9195/img0583x.jpg
Västerut övergår tunneln i rör:
http://img513.imageshack.us/img513/7605/img0592na.jpg

Har en känsla av att alla större anslutningar till spillvattentunnlarna nu kartlagts. Hoppas förstås jag har fel….
Citera
2010-11-03, 23:25
Medlem
Lystrads avatar
Är "elhuset" vid Kungssten fortfarande öppet med ett hål i gallret? Hade vägarna förbi för ett tag sedan och såg att det var öppen, men inte tittat in ännu, funderar på att svänga förbi i helgen isåfall
Citera
2010-11-04, 13:23
Medlem
CiaoArNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lystrad
Är "elhuset" vid Kungssten fortfarande öppet med ett hål i gallret? Hade vägarna förbi för ett tag sedan och såg att det var öppen, men inte tittat in ännu, funderar på att svänga förbi i helgen isåfall

Åkte precis forbi det är öppet. Glöm inte ficklampan och kameran!
Citera
2010-11-05, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CiaoArN
Åkte precis forbi det är öppet. Glöm inte ficklampan och kameran!
Var där och kollade nu imorse. Överlåter åt någon annan att lägga upp bilder, då jag inte hade någon vettig kamera att tillgå. Allting tyder på att detta varit ett elhus, precis som vi misstänkt. Fanns bland annat flera av de sedvanliga "båsen" där inne, om nu någon vet vad som menas med det. Typ rader där man skulle ställt upp sina transformatorer, antar jag. I övrigt helt trashat, med kablar och skit liggandes överallt.

Skylt där inne med texten "L14 4101 KUNGSTEN".

Var faktiskt mycket större än vad man kunnat tro. Är inte insprängt i berget, istället mot bergväggen, vilket en titt uppe på taket snabbt ger klarhet i. Ungefär såhär såg det ut: skiss (den mittersta ingången använde jag mig av). Genom två små dörrar kunde man ta sig ut till gången mellan huset och bergväggen, där vattnet nu rann friskt ner på grund av trasiga stuprör. En liknande gång som många berganläggningar har, kan jag tänka mig. T.ex. bakom bergchefens lilla hus på Aeroseum, där såg det ut lite liknande som här. Dock är ju en skillnad att där kom man upp på "valvet"/taket, vilket man inte gjorde här.
Citera
2010-11-05, 11:09
Medlem
Kan väl passa på att ta en liten efterlysning, när vi ändå håller till ute i västra Göteborg. Stor och viktig spillvattenkorsning under Västra Begravningsplatsen, inte långt ifrån objektet vi pratat om ovan. Tunnlar från Majorna och Frölunda går här samman, och sätter riktning mot Röda Sten. Närmaste kända ingångar; Nymilsgatan, Röda Sten och Slottskogsgatan. Bör finnas något även här vid den stora korsningen, är jag och en viss annan användare här på forumet överens om. Vad tror ni andra, "vet" ni något? Enligt info gör tunneln en krök och har en kort avstickare vid Snäckegatan, östra delen av kyrkogården. Där har jag dock inte hittat något en sen kväll när jag var ute och letade i somras. Finns det något att se här, eller har man gömt det spännande under jord?

Hade till en början en del föraningar om att elgrejset kunde ha en koppling hit, men icke.
Citera
2010-11-06, 21:56
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Kan väl passa på att ta en liten efterlysning, när vi ändå håller till ute i västra Göteborg. Stor och viktig spillvattenkorsning under Västra Begravningsplatsen, inte långt ifrån objektet vi pratat om ovan. Tunnlar från Majorna och Frölunda går här samman, och sätter riktning mot Röda Sten. Närmaste kända ingångar; Nymilsgatan, Röda Sten och Slottskogsgatan. Bör finnas något även här vid den stora korsningen, är jag och en viss annan användare här på forumet överens om. Vad tror ni andra, "vet" ni något?

Tidigt i år postade du att det finns en stigort bredvid Sannaskolan.
Jag har varit där och och kollat omgivningen.
Fjärrvärmestammen "F" börjar där. Man hittar rören F3 och F4 vid Sannaplan.
Det verkar som F-ledningen sätter kurs mot Västra Begravningsplatsen och går under den. Kanske ansluter den till spillvattentunneln vid korsningen?

Placeringen av stigorten vid Sannaplan är för mig lite underligt placerad. Enligt den kartan jag har så går ingen tunnel här under. Men jag antar att FV ledningarna M och F möts här.
Citera
2010-11-07, 13:24
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Någon som har koll på Nya Varvet, fd. militärområdet? Det sägs att det finns ett sjukhus under jorden och torpedverkstad mm.
Citera
2010-11-07, 13:48
Medlem
CiaoArNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Någon som har koll på Nya Varvet, fd. militärområdet? Det sägs att det finns ett sjukhus under jorden och torpedverkstad mm.

Är det gamla KA4, för närvarande FörmedC du talar om? Är förövrigt i bruk, fortfarande skyddsobjekt och militärt område.

Om det är FörmedC du talar om, så kan jag med nästan all säkerhet berätta för dig att ryktena inte stämmer.

Cheers!

JD
Citera
2010-11-07, 15:56
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CiaoArN
Är det gamla KA4, för närvarande FörmedC du talar om? Är förövrigt i bruk, fortfarande skyddsobjekt och militärt område.

Om det är FörmedC du talar om, så kan jag med nästan all säkerhet berätta för dig att ryktena inte stämmer.

Cheers!

JD

Nej. Nya Varvet, mellan röda sten och Tångudden. Fd. militärt område. Hela berget ska ha inhyst allt möjligt som topedverkstad, telefon och sjukhus. Det var topphemligt förr.

Vid Stefan Allbäcks bygg, Sven Källfelts gata, finns det en tunnel där det står "för bilförare..." och mer mot Röda Sten finns det mer.

http://kartor.eniro.se/m/IfzqW
Citera
2010-11-07, 17:30
Medlem
Vi var ute i går och kollade in bland annat kungssten och sahlgrenska.
Bilder finner ni här-> http://www.mrd-productions.se/?page=ue

413, 414
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in