2005-05-13, 22:27
Medlem
Kryptografens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Göte Borg
Var uppåt Kaverös häromdagen, nästan mitt i en korsning fanns ett inslag med låsta portar rätt in i berget, någon som har koll på vad det är?

Det finns en del portar i berget i de trakterna. Menar du ingången i berget
med vattentornen/cisternerna? Den ingången ligger vid en
T-korsning inne i ett bostadsområde. Ingången är intill ett parkeringshus.

Min gissning är isf. att det har ngt med vattenverket att göra, men det
är bara en gissning som sagt....

Om du menar någon av de andra ingångarna, så har jag ingen aning alls....

/Kryptografen
Citera
2005-05-13, 23:07
Awaiting Email Confirmation
Högsbo m.m

Jepp, precis den menar jag, ja kanske kan vara vattenverket, tänkte att den ligger nära ett gammalt regemente och så vidare...
Citera
2005-05-15, 11:45
Medlem
Mockens avatar
Jag promenerade förra helgen i ett helt kvarter som ska rivas. Mängder med rivningskåkar och bröte överallt.
Och mitt bland all smuts fanns det två turkmataffärer med massor av shoppande invandrare. T ex kan den som vill köpa djupfrysta fårhuvuden.
Jag rekommenderar den nyfikne att åka till kvarteren runt stadsskrivaregatan.
Citera
2005-05-15, 18:33
Medlem
Dr.Dings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Jag promenerade förra helgen i ett helt kvarter som ska rivas. Mängder med rivningskåkar och bröte överallt.
Och mitt bland all smuts fanns det två turkmataffärer med massor av shoppande invandrare. T ex kan den som vill köpa djupfrysta fårhuvuden.

Är väl där de köper sin veckoranson av kat.
Citera
2005-05-16, 01:07
Medlem
speedfreeks avatar
Mkt intressant, har precis läst igenom hela tråden.
Spontant vad jag kommer ihåg som jag vill kommentera.

Oscar II fort är ju inte så mkt att kolla på, lumpade där o det blev inte mer spännande för det.
Angeredsbron var riktigt schysst, kul för de som hade möjlighet att komma in.

Tillförde inte så mkt men va fan, läst 22 sidor, måste ju få säga nåt
Citera
2005-05-17, 10:49
Medlem
Jag var ute i Frölunda i helgen och hittade en fabrik som verkar övergiven (tror den ska antingen rivas eller renoveras). Hade tyvärr inte tid att kolla in, men grindar och dörrar stod öppna. Vill nån utforska det så skicka ett PM så får ni adressen.
Citera
2005-05-17, 12:12
Medlem
TSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken

Inte allt för långt bort från detta område så ligger det en tom byggnad. Gå mot Marieholmsbron (Tåg- och cykelbron som leder över till hisingsidan) men vik av mot centrum/gasklockan och följ gatan utmed kajkanten istället, snart dyker ett nedlagt företag upp på höger sida (mot vattnet). Vill man så kan man sedan gå vidare ut med kajen (mot gasklockan) och titta på dom gamla båtarna som ligger längs gullbergskajen, finns en del vrak där...

Eller varför inte ta promenaden i omvänd ordning så sträckan till stadsskrivaregatan inte känns lika lång.
Citera
2005-05-19, 23:30
Medlem
Emirens avatar
Jag hann bara läsa till sidan tolv, men jag kan säga att sociala huset tunnlarna är sådär, vad jag vet kommer man ingen vart. Sist jag var där låg det massa sprutor och skor där...Det finns ju massa skyddsrum att traska i. Grottor mm, någon sa att smugglargrottorna vid Amundön var stora och mycket typ pundare, men jag tror inte att de är något att ha.

Annars måste jag ställa en dum fråga. Vad används den där jättetunneln vid Stora Badhusgatan till?? Tror bestämt att en turistbuss körde in där en gång...
Citera
2005-06-04, 16:44
Medlem
Truxas avatar
Jag har för mig att det är en servicetunnel, som dom har när dom bygger tunnlarna som bilarna skall åka i senare. När det är färdigt skall tydligen folk som skall sitta i div. kontrollrum ta sig till jobbet den vägen. Det stod i G-P för ett tag sedan.
Citera
2005-06-05, 14:50
Medlem
WaRs avatar
Det gamla tvätteriet vid Sahlgrenska Södra håller på att rivas nu. Skulle vara intressant att titta in.
Citera
2005-06-12, 01:00
Medlem
McBs avatar
Mitt första inlägg i denna tråd. Var under dagen ute och geocachade (ni som inte vet vad det är, besök www.geocaching.se) i Göteborg med omnejd, och hittade något mystiskt i skogarna kring Landvetters flygplats. Insprängt i berget syntes en port/dörr och en massa elektronisk utrustning; kodlås, videokameror och annat fuffens. Hela området var inhägnat med högt stängsel och taggtråd och fullkomligt skrek "kom inte hit". Höga stolpar var uppsatta utanför och flera kraftiga elledningar gick dit från väst-nordväst.

Kompisen som var med hävdade att det var en transformatorstation för flygplatsen, men jag såg inga ledningar gå åt det hållet. Någon som har en aning om vad det kan vara?
Citera
2005-06-12, 01:18
Medlem
LonErs avatar
Fanns där någon skylt med texten "skyddsobjekt, fotografering straffbart enligt lag, etc etc" eller liknande? I sådana fall troligen militärt. I annat fall kanske än mer intressant.

Citat:
Halloj,i början av 70talet höll dom på å arbeta i tunneln bakom Svartedalskolan.Ja å en polare var där på kvällstid å bestämde oss för p köra ner med mopparna,efter lite trixande med dörr körde vi in,en lång jävla nedförsbacke sen va de bara å köra,brett å fint me en pissränna i mitten,en 20-25 min senare vände vi å åkte tebaks. Har tyvär aldrig vart där senare så om nån? Berätta gärna då.(gångar finns i nästan varenda jävla brunn,stora som små).

Har enbart åkt moped 1 gång i mitt långa (nåja) liv, men så mycket vet jag att efter 20-25 min på en sådan i någorlunda normal hastighet har man kommit en bra bit. Någon som besökt tunneln efter ovanstående inläggs postande? Låter ju högst intressant.

Vidare skulle jag gärna vilja veta om någon har kännedom om vad som finns bakom den massiva port som syns om du åker på motorvägen till Göteborg österifrån - porten ligger nästan precis på andra sidan motorvägen utanför det stora hus i Mölnycke vilket har texten "Mölnycke droghandel" (tror jag att det står, och nej, de langar inte knark utan meduciner) på sig.

När vi ändå är inne på samma ämne finns det en nästan liknande port om än mindre, just när man åkt ned från motorvägen och kommer till något som jag förmodar är Örgryte. Titta bakåt och du ser en stort port på höger sida. Kanske bara nåt trist fjärrvärmetjafs dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in