2007-05-21, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Svaret blir både ja och nej.

???

Okej, men har det något med ventilation att göra?
Verkar ju i och för sig dumt, med tanke på avgaserna från vägen.
Citera
2007-05-21, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackposter
förklara va du menar istället för att sitta å leka mystisk så besparar det mig besväret. Tillför nått eller håll tyst

Jag menade att du skulle ge dig ut och utforska....
Det heter Urban Exploration och inte Internet Explorer...
Citera
2007-05-21, 23:19
Medlem
vad tycker ni alla om den skateboard-parken dom byggt i "bunkeberget" (gamlestan, vid skf) undra om det finns några gångar ifrån den?
Citera
2007-05-22, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BD_skejjtaren
vad tycker ni alla om den skateboard-parken dom byggt i "bunkeberget" (gamlestan, vid skf) undra om det finns några gångar ifrån den?

Det bergrummet har varit (om jag inte minns alldeles fel) ett skyddsrum för SKF. Men det kanske du visste.

Det har varit uppe för diskussion tidigare i tråden.

Tydligen ska det gå någon tunnel från SKF till skyddsrummet, men det är inget jag egentligen vet, bara hört talas om.

Jag tycker att det är bra att de har byggt en skateboardpark därinne, inte för att jag själv åker, men hellre det än att det står och förfaller eller plomberas.
Citera
2007-05-22, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_revelator
Tydligen ska det gå någon tunnel från SKF till skyddsrummet, men det är inget jag egentligen vet, bara hört talas om.

Tunnel mellan berg och SKF under vägen bekräftas. Jag snackade med SKF för ett tag sedan och dom meddelade tunneln finns men är plomberad.
Citera
2007-05-22, 10:43
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Tunnel mellan berg och SKF under vägen bekräftas. Jag snackade med SKF för ett tag sedan och dom meddelade tunneln finns men är plomberad.
Been there, done that. Det finns 4s personskyddsrumm INNE i berget som bägge är två våningar. Tror att en våning skulle rymma 120 personer, eller så var det 120 personer totalt.

Vid en av ingångarna vid stötvågstunneln så finns det en tunnel som går nedåt och mot vägen. Det ligger stora rör på botten, men ser inte direkt ut som fjärrvärme rör utan är nog äldre än så.
Citera
2007-05-22, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Vid en av ingångarna vid stötvågstunneln så finns det en tunnel som går nedåt och mot vägen. Det ligger stora rör på botten, men ser inte direkt ut som fjärrvärme rör utan är nog äldre än så.

Det kan inte vara avloppsrör?
Citera
2007-05-23, 10:57
Medlem
Stötvågstunnel? har detta bergrum modifierats för "kalla kriget",trodde det byggdes under andra världskriget? kan inte rören vara en enklare form av kabelkulvert till fabriken kanske?
Citera
2007-05-23, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av westgothia
Stötvågstunnel? har detta bergrum modifierats för "kalla kriget",trodde det byggdes under andra världskriget? kan inte rören vara en enklare form av kabelkulvert till fabriken kanske?

Man kanske byggde en stötvågstunnel (har hört att det också kallas för bombficka) just för att det var krig ute i Europa.
Citera
2007-05-23, 14:25
Medlem
OK! Ja tänkte på kärnvapen när ja läste stötvåg,funderade om stället "modifierats" på senare tid (typ 60/70 tal). Har för mej att stället byggdes under/i anslutning till andra världskriget,har för mej att jag läst detta tidigare i tråden. Personligen tror jag att förbindelsen med fabriken är nån form av kabelkulvert men jag kan ju ha fel!
Citera
2007-05-23, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av westgothia
OK! Ja tänkte på kärnvapen när ja läste stötvåg,funderade om stället "modifierats" på senare tid (typ 60/70 tal). Har för mej att stället byggdes under/i anslutning till andra världskriget,har för mej att jag läst detta tidigare i tråden. Personligen tror jag att förbindelsen med fabriken är nån form av kabelkulvert men jag kan ju ha fel!

Jag har också för mig att det byggdes under andra världskriget, har nog läst det i tråden. Betyder ju dock inte att det stämmer Kan ju ha byggts senare.

Har aldrig varit inne där så jag vet inte hur det ser ut.

Kabelkulvert är väl inte omöjligt, även bergrum behöver ju el
Citera
2007-05-23, 20:33
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_revelator
Jag har också för mig att det byggdes under andra världskriget, har nog läst det i tråden. Betyder ju dock inte att det stämmer Kan ju ha byggts senare.

När rullbrädeåkarna flyttade in så skrev GP en artikel och om jag minns rätt så var det under Suez-krisen på 50-talet som bergrummen byggdes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in