2004-08-02, 18:02
Medlem
Nebukadnessar IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NERD
Snyggt! Det verkar inte ha varit så stort där inne?

Tackar, det var nog runtomkring 80 kvadratmeter skulle jag tro. Så det är ju ingen jätteanläggning.
Citera
2004-08-02, 20:01
Medlem
Kryptografens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Det här är OT (och för det så ber jag om ursäkt), men detta gjorde mig så nyfiken. Någon som vet vad detta var för borg, och varför den revs? Finns det någon webbsida?
Gjorde en sökning med Goole, men hittade inget.

Hela inlägget du svarar på (gör det lättare...):
"De gamla gångarna vud sociala huset härstammar från 1600-talet.
Jag hörde en gång att de gamla delarna av staden äe genomsållad av tunnlar och rum. Exempelvis lär det finnas ett stort rum under Gastav Adolfs torg som fungerade som ammunitionslager för längesen. Nästan alla de här tunnlarna stängdes av när borgen revs på 1800-talet. Jag har själv en gång krupit in genom en trång gång vid esperantoplatsen då någon hade glömt att låsa en dörr."

"Borgen" som det talas om bör vara Göteborgs befästningsverk, som revs
under tidigt 1800-tal.

/Kryptografen
Citera
2004-08-02, 21:04
Medlem
Wittgensteins avatar
Att söka på Göteborgs befästningsverk gick mycket lättare. Hittade detta direkt:
Citat:
I början på 1800-talet revs Göteborgs befästningsverk. Orsaken var att man behövde mer tomtyta eftersom det var så ohälsosamma förhållanden och så härjade det så många sjukdomar.

Tackar.
Citera
2004-08-09, 00:13
Medlem
cordells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackan_666
Bor i Bersjön I Göteborg,

Har hört av kompisar som har gått ner i tunnlar i rannebergen, o där skall det se ut som sjukhuskorridorer med sängar o skit, o i en stor korsning skall det finnas skylltar så som Begsjön, kortedala, gårdsten mm och med en angiven kilometer på

Vet ej om detta stämmer men det låter troligt för är man i bergsjön så finns det en massa stora portar som är typ 3-4 meter höga o en 3-5 meter breda längst bilvägarna.

Samt om man tar en promenix längt lärjeån i lärjedalen så finns det en massa stora portar in i berget, undra vart dessa leder... o vad som finns där inne.,...

Har en 100% källa som bekräftat att i Rannebergen byggdes det under "kalla kriget" ett reservsjukhus för Göteborg som har en underjordisk direktförbindelse till Sahlgrenska Sjukhus.

Lite OT: källan jobbade för en statlig myndhigheten föritiden och berättade även någonstans i Skåne(berättade inte precis vart) att han hade besökt en smabandscentral som var insprängd 60m underjorden. den bestod av två fyravångingshus som var byggda på stora fjädrar som tydligen skulle klara av kraften av ett atombomsnedslag. Det var en jävla massa hemlighetsmakeri hans kollega blev ej insläppt efter att dom granska honom å kom fram till att han hade kommunistiska sympatier =)
Citera
2004-08-10, 21:37
Medlem
Tja.. i Jonsered, en bit utanför GBG så finns det en STOR port rakt in i berget, har haft funderingar på att klättra in där ett antal ggr, men vågar fan inte gö de ensam.

Det är så stort att en lastbil kan köra in där. Någon som vet något om detta ?

PM:a för att höra av er till mig så kan vi åka dit några pers...
Citera
2004-08-10, 22:02
Medlem
Angående militärcyklarna...

så har ni nog hittat O-ringens* uthyrningscyklar. Övrigt junk ni hittat uppe runt Juvelkvarnen i början av sommaren har troligen också hört ihop med O-ringens centralort.

(* O-ringen är för de som inte vet det en stor orienteringstävling som i år arrangerades i Göteborg. Kring Eriksberg campade deltagarna en vecka i mitten av juli. Juvelkvarnen var bas för campingbyggarna.)
Citera
2004-08-10, 23:02
Medlem
UT64s avatar
Ang. porten i Jonsered så är det inget speciellt spännande där.
Klättrade över grinden förra sommaren och inspekterade med
ficklampa.
Det är en bred fin gång ca. 20m in i berget som sedan delar sig till
höger o vänster. Gångarna möts sedan, så det är som en slinga.
Längst in finns en nisch med ett schakt som leder upp till bergets topp
där det finns några stora luckor.
Detta har väl varit en sandsilo ? Kanske har det också varit tänkt att placera
radarutrustning här i krig.

Hur som helst har jag alltid tyckt att en dörr/port in i ett berg är
otroligt spännande och när jag får möjligheten att kravla in någonstans så gör jag det !

Jaha detta var mitt första inlägg.
Citera
2004-08-16, 22:16
Medlem
...

Jag är gärna på en tur i Angeredsbron, sjukhuset i Rannebergen osv. Enligt en fullständigt obekräftad källa skall det även finnas ett jättebergrum i Angered som förvarat stridsvagnar och liknande.

Så ett PM eller mail så kan jag vara sällskap på en tur. =)
Citera
2004-08-17, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomBino
Lilla utsiksplatsen i Rannebergen (angred)där e dören

Var där och letade idag men fann inget... Någon som vet mer exakt var denna dörr finns?
Citera
2004-08-25, 21:54
Medlem
okej..

Är i alla fall intresserad av att ta mig in där.

har varit uppe på berget också, men ej lagt märke till några luckor. skulle ju va grymt o kunna klättra dit upp.

vet ej vad det haft för funktion tidigare, men det konstiga är ju att det på utsidan är ett luftutblås som kommer nedifrån marken, så det verkar som om det finns ngt under marken också kanske..
Citera
2004-08-26, 14:15
Medlem
Jag var där och tog lite kort i går. Konstaterade samma sak att det verkar vara ett luftintag / -utblås. Skulle vara kul och ta en sväng dit...
Citera
2004-08-30, 22:29
Medlem
Bandhundens avatar
var å kikade på högsbogruvan, det var inget att se, bara en liten grotta, inga tunnlar eller så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in