2012-11-23, 19:05
Medlem
Master-Baiters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Står i och för sig att hon fortfarande är misstänkt,fast knappast för något grövre brott,då hade hon ju knappast blivit försatt på fri fot.
DS och EH är fortsatt häktade så förhoppningsvis finns det övertygande bevis mot dem.
Lär väl knappast bli villkorligt denna gång,men vem vet? Uddevalla tingsrätt verkar överlag väldigt "flata" i sina domar.
Har TW ett "fläckfritt" förflutet?????

Tw är bara en medlöpare glöm han, det är tysken som är "boven"

Kanske "kvinnan" har erkänt och därför är straffvärdet lägre? En teori som iof känns tunn, rädd att alla 3 slipper undan.
Senast redigerad av Master-Baiter 2012-11-23 kl. 19:08.
Citera
2012-11-23, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master-Baiter
Det saknas tydligen övertygande bevis på att "kvinnan " är anstiftare, rädd för att tysksvinet oxå går fri.

Tveksamt. Möjligt att det snarare är så att det är väl dokumenterat vad hennes del av gärningen består i och att åklagaren därför anser att hon inte kan försvåra utredningen och eller flyr landet om hon försätts på fri fot i väntan på rättegång.
Citera
2012-11-23, 20:59
Medlem
Master-Baiters avatar
Så gammal är jag

Om hon släpps från häktningen nu då är det konstigt jag har varit häktad 2 mån för ett brott som gav 6 mån ? :Grovmisshandel

Iof Uddevalla är tydl kända för att vara snälla ?! Jag satt på Härlanda
Senast redigerad av Master-Baiter 2012-11-23 kl. 21:04.
Citera
2012-11-23, 21:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Om hon släpps från häktningen nu då är det konstigt jag har varit häktad 2 mån för ett brott som gav 6 mån ? :Grovmisshandel

Häktningstiden är inte i relation till brottet man är misstänkt för, på annat sätt än att häktningstiden kan inte överstiga maxstraffet för brottet.
Citera
2012-11-23, 21:08
Medlem
Master-Baiters avatar
Ok du brukar ha koll och jag är bara en som funderar här av egen erfarenhet.
Citera
2012-11-23, 21:11
Medlem
Master-Baiters avatar
Känns ändå som hon har dealat med åklagaren.. Fått sänkt straff för att hon golat.
Citera
2012-11-23, 21:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Känns ändå som hon har dealat med åklagaren.. Fått sänkt straff för att hon golat.
Känns ändå som om du tittat för mycket på amerikansk TV.
Citera
2012-11-23, 21:16
Medlem
Master-Baiters avatar
Du har aldrig setat det hör jag .hehehe efter 2 veckor i häktet så sjunger man så fint ska du veta, (menar med fulla restriktioner) kan man tjäna på något så gör man
Citera
2012-11-23, 21:18
Medlem
Citat:

Finns flera saker som spelar in. T. ex om fara föreligger att man återgår till brottslighet om man släpps, om man misstänks kunna försvåra utredningen, fly utomlands m fl.
Citera
2012-11-23, 21:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du har aldrig setat det hör jag .hehehe efter 2 veckor i häktet så sjunger man så fint ska du veta, kan man tjäna på något så gör man
I Sverige får man inte sänkt straff för golning.

(Nu träffade skiten fläkten. Bäst jag duckar)
Senast redigerad av Quarrel 2012-11-23 kl. 21:21.
Citera
2012-11-23, 21:22
Medlem
Master-Baiters avatar
Jo det får man !! Det kallas för positiv medverkan och att man har hjälp till i utredningen.

Det funkar så klart inte i fall där 2 st har medverkat aktivt, typ Lindomefallet "
Men det används ofta vid t.ex "skyddande" av brotsling som i flera fall som även du känner till handlar om spårsäkring m.m. PUNKT
Senast redigerad av Master-Baiter 2012-11-23 kl. 21:33.
Citera
2012-11-23, 21:41
Medlem
Citat:
Jo det får man !! Det kallas för positiv medverkan och att man har hjälp till i utredningen.

Det funkar så klart inte i fall där 2 st har medverkat aktivt, typ Lindomefallet "
Men det används ofta vid t.ex "skyddande" av brotsling som i flera fall som även du känner till handlar om spårsäkring m.m. PUNKT

Det är inte vare sig polis eller åklagare som bestämmer straffet. Det gör domstolen. Finns inget utrymme i lagen som medger sänkt straff för att man samarbetar. Påföljden bestäms utifrån vad du faktiskt, enl domstolen, har begått för brottslighet. Sedan finns det iofs vissa "förmildrande" omständigheter vid val av påföljden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in