2012-11-17, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metrioid
OK om vi leker med tanken att "Tysken" blir dömd för mord, hur mycket kommer hans tidigare karriär påverka straffvärdet???? Hittar inget på nätet om detta.

Det spelar in. Domstolen noterar och kommer att ha tidigare belastning som grund för påföljds bestämmelsen. Påföljden i sig behöver inte bli högre pga tidigare brottslighet, utan påföljden kommer att följa inom den ram av mini och max straff som gäller för det brott han ev döms för. Snarare är det så att om man inte tidigare har dömts för brottslighet så brukar domstolen välja en lägre påföljd. Döms du sedan igen kommer du högre upp i påföljdsskalan, då du har visat att du inte vill bli en bättre samhällsmedborgare. Typ.
Citera
2012-11-18, 09:43
Medlem
Metrioids avatar
roughtuoube!!! Jag fastnade för detta:

"Även den yngre mannen, 21-åringen, förekommer i brottsregistren sedan tidigare. Men han har inte lika många domar emot sig och domarna är inte av samma karaktär som de som 33-åringen har emot sig."

DS belastningsregister har vi ju koll på, men har du koll på EH's ??? Finns det nått mönster i hans domar?? Varför klassas han som en lättare brottsling än Tysken, förutom kvantiteten domar, vilket jag antar bara har med åldern att göra eftersom han inte har haft lika många år på sig att förstöra liv.
Citera
2012-11-18, 10:13
Medlem
Citat:

"Även den yngre mannen, 21-åringen, förekommer i brottsregistren sedan tidigare. Men han har inte lika många domar emot sig och domarna är inte av samma karaktär som de som 33-åringen har emot sig."

DS belastningsregister har vi ju koll på, men har du koll på EH's ??? Finns det nått mönster i hans domar?? Varför klassas han som en lättare brottsling än Tysken, förutom kvantiteten domar, vilket jag antar bara har med åldern att göra eftersom han inte har haft lika många år på sig att förstöra liv.

Troligen för att det rör sig om grövre brott. Har inte sett EH's register men DS papper innehåller upprepade våldsbrott av ganska allvarlig karaktär samt även bl.a. grovt vapenbrott.
Citera
2012-11-18, 10:42
Medlem
Tomatos avatar
Med risk för att låta fördomsfull är väl byggnadsställningsbranchen inte alltid tillhåll för de mest laglydiga egenföretagarna. Skulle inte förvåna mig om BO blandade sig med annat slödder i knarkbranchen, och då slutar det tyvärr ibland så här...
Baserat endast på mina egna funderingar
Citera
2012-11-18, 21:56
Medlem
Citat:

EH förekommer 3 gånger i belastningsregistret. Samtliga för misshandel av normal graden.

Det jag noterar är att DS förvisso har 14 sidor i belastningsregistret men majoriteten är förseelser såsom stöld av fordon, olovlig bilkörning etc etc. DS pysslar med mängdbrottslighet och EH verkar "bara" gilla att slåss.

Jag lägger upp länkarna här till belastningsregistret för båda herrarna:

EH:
http://minfil.se/s5rdYaa1b4

DS:
http://minfil.se/t2rfYdacb9
Senast redigerad av roughtuoube 2012-11-18 kl. 22:01.
Citera
2012-11-19, 19:14
Medlem
Tänk så mycket skit som aldrig hade hänt om man lät brottslingarna sitta av hela sin utdömda tid.
När man läser DS meriter så kantas de ju av förverkligad villkorlig frigivning. Han hade nog kunnat klippa bort hälften av det papperet om han fick sitta inne längre per brott i stället. Det övergår mitt förstånd varför en förhärdad brottslig ska bli utsläppt innan strafftiden är över.
Citera
2012-11-19, 21:34
Medlem
Metrioids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ateistallan
Tänk så mycket skit som aldrig hade hänt om man lät brottslingarna sitta av hela sin utdömda tid.
När man läser DS meriter så kantas de ju av förverkligad villkorlig frigivning. Han hade nog kunnat klippa bort hälften av det papperet om han fick sitta inne längre per brott i stället. Det övergår mitt förstånd varför en förhärdad brottslig ska bli utsläppt innan strafftiden är över.

Jag blir mörkrädd när jag ser skiten,

totalt 14 rattfyllor
2 grova rattfyllor
24 brott mot knivlagen
18 narkotikabrott

av sammanlagt 173 brott om jag räknade rätt.
Plus 2 besöksförbud som i sig inte är brott förrän de bryts.

Och då är det ju inte inräknat karriären innan han blev straffmyndig eller alla brott som han klarat sig undan.
Citera
2012-11-20, 19:30
Medlem
ja,mörkrädd är väl bara förnamnet,,,,,Är väl "bara" guds försyn att han inte kört ihjäl eller dödat någon långt innan.
EH verkar nästan vara ett "söndagskolebarn" jämförelsevis.
Faktum kvarstår,det är tre gärningsmän/kvinna som på sannolika skäl är misstänkta för mord.
Även gärningskvinnan TW är häktad på sannolika skäl,skulle vara intressant att veta hennes brottsliga historia,vit som snö är hon ju knappast???
Citera
2012-11-23, 12:00
Medlem
Kvinnan som suttit häktad släpptes idag på fri fot. Enl åklagaren kvarstår dock misstankarna mot henne.
Citera
2012-11-23, 13:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roughtuoube
Kvinnan som suttit häktad släpptes idag på fri fot. Enl åklagaren kvarstår dock misstankarna mot henne.
Bohusläningen: Häktade kvinnan i mordutredning släpptes
Citat:
Männen ska däremot sitta fortsatt häktade. Niklas Sannerholm har begärd åtalsförlängning till den 7 december.

Ingen av männen har gjort några medgivanden i de förhör som hållits.

– Nej, båda förnekar inblandning, säger Niklas Sannerholm.
Citera
2012-11-23, 17:45
Medlem
Master-Baiters avatar
Det saknas tydligen övertygande bevis på att "kvinnan " är anstiftare, rädd för att tysksvinet oxå går fri.
Citera
2012-11-23, 18:57
Medlem
Står i och för sig att hon fortfarande är misstänkt,fast knappast för något grövre brott,då hade hon ju knappast blivit försatt på fri fot.
DS och EH är fortsatt häktade så förhoppningsvis finns det övertygande bevis mot dem.
Lär väl knappast bli villkorligt denna gång,men vem vet? Uddevalla tingsrätt verkar överlag väldigt "flata" i sina domar.
Har TW ett "fläckfritt" förflutet?????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in