2013-01-26, 23:17
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Utveckla tack! Har jag uppfattat dig rätt genom att det inte spelar någon roll vilken av gudarna man hänför sitt liv till? Det spelar ingen roll om jag tillber Allah, Jesus, Shiva, Spaghettimonstret eller någon av de 33999 andra gudarna under mänsklighetens tid? Trots helt olika levnadsregler, lagar och tolkningar kommer alla troende bli räddade och de som är ateister med avsaknad av gudstro kommer till något slags helvete?
Med "din gud" menade jag naturligtvis den gud du har valt som just din sanning. Vänligen lägg inte ord i munnen på mig.

Spaghettimonstret?

Bara en skapelse av Bobby Hendersons livliga fantasi...

Gud är oskapad!

Gud är EN!
2013-01-26, 23:19
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel

Men i din subjektiva version av reella värden är då allt förenat med gudomligt, för att du verkar patologiskt fixerad vid gruds-krängandet.

Utan Skaparen, ingen skapelse!

Eftersom skapelsen omöjligt kan ha skapat sig själv, då ingenting kan skapa sig själv, så KRÄVS det en Skapare!

Tänk logiskt, för Guds skull!
2013-01-26, 23:21
Medlem
TovesTrolls avatar
Har du problem med att bara vara ett djur? Har du mervärdeskomplex?
2013-01-28, 20:03
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Spaghettimonstret?

Bara en skapelse av Bobby Hendersons livliga fantasi...

Gud är oskapad!

Gud är EN!

Vilken gud syftar du på?
Vad är namnet på denna ENDE gud?
Vilka bevis har du för att denna ENDE gud är SANN och alla andra falska?
Har du upptäckt något som alla andra missat?
När ska du sluta tala i nattmössan?
2013-01-29, 00:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Eftersom skapelsen omöjligt kan ha skapat sig själv, då ingenting kan skapa sig själv, så KRÄVS det en Skapare!

För många antaganden för att det ska vara logik. Det du har är spekulation. Fantisera gärna vidare om det gör dig glad.
2013-01-29, 00:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
För många antaganden för att det ska vara logik. Det du har är spekulation. Fantisera gärna vidare om det gör dig glad.

Tänk efter, han bevisade ju bortom all kritik att skaparen inte finns
Skulle vilja se honom när om någonsin poletten ramlar ner
2013-01-29, 00:51
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:

Och vem skapade Skaparen isåfall? Säger du att han alltid funnits, kan jag hävda att universum alltid funnits. Motbevisa mig!

Inhämta kunskap, bilda dig annars kan du lika gärna hålla truten!
Vi behöver ingen gud!
http://www.youtube.com/watch?v=r6w2M50_Xdk
2013-01-29, 01:28
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Och vem skapade Skaparen isåfall? Säger du att han alltid funnits, kan jag hävda att universum alltid funnits. Motbevisa mig!

Inhämta kunskap, bilda dig annars kan du lika gärna hålla truten!
Vi behöver ingen gud!
http://www.youtube.com/watch?v=r6w2M50_Xdk
Varför finns det någonting, snarare än ingenting?
2013-01-29, 01:32
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Varför finns det någonting, snarare än ingenting?
Skillnaden mellan Doå och nightbeasts svar är att den senares är logiskt konsistent. "Vet ej" (som jag antar att nightbeast skulle svara) innehåller inga luckor, då det inte är ett svar. "En skapare, eftersom inget kan skapa sig självt och allt måste vara skapat" är en direkt falsifiering av lösningen som läggs fram; en skapare. Därför är det en logisk oxymoron, då en skapare inte kan skapa sig själv enligt axiomet som uppställningen bygger på.
Senast redigerad av wooten 2013-01-29 kl. 01:45.
2013-01-29, 01:49
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Skillnaden mellan Doå och nightbeasts svar är att den senares är logiskt konsistent. "Vet ej" (som jag antar att nightbeast skulle svara) innehåller inga luckor, då det inte är ett svar. "En skapare, eftersom inget kan skapa sig självt och allt måste vara skapat" är en direkt falsifiering av lösningen som läggs fram; en skapare. Därför är det en logisk oxymoron.
Jovisst. Men frågan kvarstår och jag tycker inte att den är mindre märklig för det.
2013-01-29, 01:56
Medlem
wootens avatar
Citat:
Jovisst. Men frågan kvarstår och jag tycker inte att den är mindre märklig för det.
Absolut. Det var inte meningen att verka näsvis. Var nog mer för Doå att kontemplera (om han någonsin gör sådant) än för dig.
2013-01-29, 07:16
Avstängd
guderis avatar
Citat:

Bara för att en fråga går att ställa betyder det inte att det finns ett meningsfullt svar till den.
Varför är grönt inte blått?
Varför är vatten blött?
Vad är det största talet som finns?

Vi ser saker ur vårt mänskliga perspektiv, är någon av dessa frågor verkligen relevanta ur en stjärnas perspektiv, en stens eller en daggmasks?

Nu har jag flummat, något jag vanligtvis inte brukar vilja göra. Men jag ville visa poängen med att vi människor skapar vår egen värld och funderar i banor som är viktigt för oss.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in