2012-10-16, 08:37
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakizhacke
Död o Återfödd, jag håller med dig om att abort är fel och bör räknas som mord. Men på din blogg har du skrivit "Enligt den Gudomligt rättvisa karmalagen, så kommer abortören själv att bli aborterad i ett framtida liv, medan den som nu blir aborterad själv var abortör i ett tidigare liv...".

Någon gång måste ju den första aborten tagit plats, och den första människan som blev aborterad måste då varit abortör i ett tidigare liv och aborterat innan den första aborten har tagit plats. Hur förklarar du det?

Inte mycket till straff eftersom foster är i regel non-sentient och inte känner av aborten. Dessutom om nu som Dåre och Åsnefödd tror själen vandrar så får den snart en ny kropp. En lätt kosmisk dask på baken, typ.
2012-10-16, 09:44
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Du tror inte att professorerna på Göteborgs universitet har greppat "the basics" kring biologin och evolutionsteorin?

Jag tror att det är du som inte har greppat grunderna i biologin och evolutionsteorin. Du slåss mot halmgubbar.
2012-10-16, 12:26
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Norstedts Svenska Ordbok:

Mutation = Slumpmässig, ärftlig förändring av organism, vanligen innebärande försämring

Då kan jag berätta för dig att Nordstedts ordbok har fel, då majoriteten utav mutationer är godartade, dvs varken dåliga eller bra. De har ingen effekt. Vidare kan du betänka följande: om dåliga mutationer ofta leder till försämring, och ibland även döden, då dör onekligen mutationen ut tillsammans med organismen/bäraren i fråga. Fördelaktiga mutationer där emot, som i något avseende förbättrar överlevnadsmöjligheterna hos organismen, kommer i ställe att föras vidare till nästa generation. Därför ser vi sällan så att säga "dåliga" mutationer. En mutation må vara slumpmässig, men den mekanik genom vilket gener förs vidare (naturligt urval) är inte slump.
2012-10-16, 14:41
Medlem
Hakizhackes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Jag tror att det är du som inte har greppat grunderna i biologin och evolutionsteorin. Du slåss mot halmgubbar.
Jag tror faktiskt Död o Återfödd har rätt så bra koll på vad evolutionsteorin går ut på. Han förvrider bara evolutionsteorin, tex så påstår han att evolutionsteorin fungerar så att apor någon dag födde en människa. Men han vet mycket väl att evolutionsteorin inte går ut på det, hans mål är är ju att få evolutionsteorin att låta dum. Men när han förvrider den så mycket dumförklarar han bara sig själv.
Senast redigerad av Hakizhacke 2012-10-16 kl. 15:31. Anledning: glömt ord
2012-10-16, 15:17
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Men när förvrider den så mycket dumförklarar han bara sig själv.

Han är färdig med det. Om det finns något som absolut, platonisk dumhet så är han redan där sedan ett tag tillbaka.
2012-10-16, 15:43
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Jag tror faktiskt Död o Återfödd har rätt så bra koll på vad evolutionsteorin går ut på. Han förvrider bara evolutionsteorin, tex så påstår han att evolutionsteorin fungerar så att apor någon dag födde en människa. Men han vet mycket väl att evolutionsteorin inte går ut på det, hans mål är är ju att få evolutionsteorin att låta dum. Men när han förvrider den så mycket dumförklarar han bara sig själv.

Saga: Groda + Prinsessans kyss = Prins

Lögn: Bakterie + Miljarder av år + Slump = Människa

Evolutionsteorin är och förblir bara en saga för vuxna, och farbror slumpen och tant evolutionen är Gudsförnekarnas imaginära låtsaskompisar...
.
2012-10-16, 15:48
Medlem
baylifes avatar
Citat:

Evolutionsteorin är och förblir bara en saga för vuxna, och farbror slumpen och tant evolutionen är Gudsförnekarnas imaginära låtsaskompisar...
.
Skillnaden är att vår "saga" innehaver fastställda evidens, till skillnad från din som endast är baserad på "god of the gap", a-priori och ad-hoc resonemang. Vilken väger tyngst tror du?
Senast redigerad av baylife 2012-10-16 kl. 15:54.
2012-10-16, 15:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

.

Ah, så om man ska använda din argumentationsmetod kan man alltså skriva såhär om din "blogg":

Så vinner man?
2012-10-16, 16:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

.

Om jag kännar mig inspirerat kreerar jag kanske en kosmologi med underlag i din speciella form för kunskap och metodologi.

T.v. har jag inte kommit längre än till ett arbetsnamn: Det Luna-centriska universum (pop-förkortning: The Lunatic's universe), men jag menar bestämd, att den fullständiga version blir klar i nästa vecka eller senast om 15 år.

Och den kommer att förklara allting, från 'gud' till 'själar' och djur.
Senast redigerad av Bogomil 2012-10-16 kl. 16:03.
2012-10-16, 16:27
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:

.

Saga: Munkar + fel svampar till maten = Vedaskrifter

Lögn: Allt som D&Å presenterar på detta forum.
2012-10-16, 17:35
Medlem
Nej nu vill jag vinna för en gångs skull.

Ät det här argumentet!!!:

2012-10-16, 17:42
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

.

Måste vara skönt att vara så säker på sin sak att man tror att man bara kan vitsa till det lite och genast ta en poäng. I din sits är det så klarten tillgång, minsta tvivel och hela konstruktionen är i fara. Det blir så när man köper hela paketet som man gör i din i din sekt. I alla sekter eller reigioner för övrigt. Allt som står i den heliga boken måste vara sant, om något inte stämmer så är det verkligheten det är fel på.

Din gud är i bästa fall en vägvisare, en skylt med en pil och texten "gud" på; religion kan ha ett berättigande i det att den pekar på något annt än det rent materiella. Fast det finns iofs filosofiska inriktningar som täcker det spektrat, och om inget annat så har ju kvantfysiken visat oss på materiens illusoriska egenskaper.
Gud är obsolet. Finns inget utrymme för honom, ingen funktion, ingen nödvändighet; allt det som gud fick credit för i forntiden har visat sig ha fullt förklarliga naturliga orsaker. Världen fungerar hur bra som helst utan gud. Visst finns det väl en och anan oförklarlighet kvar som man kan stoppa in gud i men, risken att han blir undanträngd av kunskapen är rätt överhängande.

Du sitter på fel buss grabben. Släp sargen, kom in i matchen. Den absoluta verkligheten som den är går inte att packa ner i en bok, eller i en tanke eller i en föreställning om den. Dina böcker ger dig egentligen bara en ögonbindel, eller snarare skygglappar; sugrörsvisionen av gud.
Dina föreställningar handikappar dig.
Vad är det du tror på, ärligt? Saker som du har läst eller som andra har talat om för dig. Om du inte hade sprungit på den här läran så hade du ju knappast kommit på den själv eller hur?
Det visar väl hur mycket sanning det ligger i den. Och i alla sagor. Det som inte går att upplevas utan förstapersonserfarenhet kan vi förkasta om vi ska vara ärliga.
Senast redigerad av proconsul 2012-10-16 kl. 17:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in