2009-09-24, 22:21
Medlem
abborrmasters avatar
nawwww.... Larsson ska fira med att äta pizza... Så jävla helylle haha
http://svtplay.se/v/1703396/cykel/gustav_larsson___ska_fira_med_pizza_?cb,a1364159,1 ,f,-1/pb,a1364158,1,f,-1/pl,v,,1702963/sb,k103638,1,f,-1
Citera
2009-09-25, 10:23
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vågar man komma med en antydan av vad det kan bero på?

Förstår vart du vill komma, dessa hade dock presterat även utan pillerknaprande. Vad är det förresten som säger att dagens inte knaprar piller? Annars brukar det ju höftas iväg anklagelser till höger och vänster här inne. Antar att det inte gäller nu.

aborrmaster,

Jo, det är jätteroligt med Gustav. Jag bara konstaterar att om Wiggins är konkurrenskraftig vet man att disciplinen inte håller speciellt hög klass. Jag var dessutom på uselt humör efter att ha lyssnat på SVT´s hemska sändning igår så det påverkade det griniga intrycket.
Citera
2009-09-25, 10:30
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Herrejävlar vad tempoloppen har blivit sämre på bara några år. Medioker tid och ytterst medioker snittfart. Klart som tusan att en medioker tempocyklist som Cancellara kan skina i en sådan här omgivning.

Kan man tänka sig att det är samma disciplin som för inte så länge sedan hade Indurain, Boardman, Obree, Zülle, Olano, Ullrich, Rominger? Fan tro´t.

Inte desto mindre faller någon skugga över Gustav Larsson att vara duktig i en tidsålder där tempoloppet aldrig varit sämre. Det är en historiskt usel generation tempoåkare vi ser nu.

Hårt att påstå att Cancellara är en medioker tempocyklist.
Gustav Larsson är bara att gratulera till ännu en lysande mästerskapsinsats.
Citera
2009-09-25, 10:36
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Hårt att påstå att Cancellara är en medioker tempocyklist.
Gustav Larsson är bara att gratulera till ännu en lysande mästerskapsinsats.

Det kan tyckas vara riktigt plumpt men faktum kvarstår att jag såg ingenting igår som var något utöver det vanliga eller som aldrig skådats tidigare. Det förtar förstås inte själva insatsen eller kvaliteterna.

Skall man tro herrarna Bäckstedt/Bränholm så var det ett världens mirakel som skådades igår. Han pratade om poesi, som en målning. Det var helt enkelt en jävla massa överdrifter som skymde Gustavs insats (eller så var tanken att höja den med att visa vilken unik cyklist Cancellara är).

Kort och gott, de kommenterade som för två-åringar. Är tanken att lyfta intresset för cykel eller skapa en allmän fördumning? Var ursinnig igår över vad som spilldes över linjen till folket.
Senast redigerad av NS_14 2009-09-25 kl. 10:47.
Citera
2009-09-25, 10:49
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Det kan tyckas vara riktigt plumpt men faktum kvarstår att jag såg ingenting igår som var något utöver det vanliga eller som aldrig skådats tidigare. Skall man tro herrarna Bäckstedt/Bränholm så var det ett världens mirakel som skådades igår. Han pratade om poesi, som en målning. Det var helt enkelt en jävla massa överdrifter som skymde Gustavs insats (eller så var tanken att höja den med att visa vilken unik cyklist Cancellara är).

Kort och gott, de kommenterade som för två-åringar. Är tanken att lyfta intresset för cykel eller skapa en allmän fördumning? Var ursinnig igår över vad som spilldes över linjen till folket.

Okej, jag missade loppet, var ute i lite nödvändiga ärenden. Men linjeloppen kommer jag att följa med en viss förväntan på riktigt bra idrott, och vad gäller kvinnoloppet givetvis fler svenska framgångar. I männens lopp undrar jag om vi kan få se en rysk slutsegrare? Har inte sett några startlistor än dock:

http://en.wikipedia.org/wiki/2009_UCI_Road_World_Championships_-_Men%27s_Road_Race
Citera
2009-09-25, 11:10
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Okej, jag missade loppet, var ute i lite nödvändiga ärenden. Men linjeloppen kommer jag att följa med en viss förväntan på riktigt bra idrott, och vad gäller kvinnoloppet givetvis fler svenska framgångar. I männens lopp undrar jag om vi kan få se en rysk slutsegrare? Har inte sett några startlistor än dock:

[url]http://en.wikipedia.org/wiki/2009_UCI_Road_World_Championships_-_Men%27s_Road_Race[/url

Här har du listan på de som är listade att ställa upp i linjeloppet.

http://www.uci.ch/Modules/BUILTIN/getObject.asp?MenuId=MTI1NDk&ObjTypeCode=FILE&type =FILE&id=NTUwMzc&LangId=1

Jag förutser väl inte direkt en rysk segrare i linjeloppet, däremot kan Kolobnev i Ryssland bli riktigt farlig. En liten outsider jag har. Samtidigt som laget är förhållandevis starkt.

Dock skulle det förvåna mig om podiet såg annorlunda ut än: Cunego, Sanchez, Valverde. Egentligen tror jag mest på Valverde men är lite osäker på hur Vueltan tog honom.
Senast redigerad av NS_14 2009-09-25 kl. 11:14.
Citera
2009-09-25, 11:18
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Här har du listan på de som är listade att ställa upp i linjeloppet.

http://www.uci.ch/Modules/BUILTIN/getObject.asp?MenuId=MTI1NDk&ObjTypeCode=FILE&type =FILE&id=NTUwMzc&LangId=1

Jag förutser väl inte direkt en rysk segrare i linjeloppet, däremot kan Kolobnev i Ryssland bli riktigt farlig. En liten outsider jag har. Samtidigt som laget är förhållandevis starkt.

Dock skulle det förvåna mig om podiet såg annorlunda ut än: Cunego, Sanchez, Valverde. Egentligen tror jag mest på Valverde men är lite osäker på hur Vueltan tog honom.

Tack för startlistan. Många intressanta lag...tänk om en australiensare eller norrman tar det i spurten?
Citera
2009-09-25, 11:35
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Tack för startlistan. Många intressanta lag...tänk om en australiensare eller norrman tar det i spurten?

Tänk inte ens tanken. Alldeles för tuff bana för det. Apropå norrmän, så håll ett öga på Hagen. På förhand känns han som den bästa spurtaren med förmåga att hänga med längre än den bästa "spurt-australiensaren".

Cadel Evans är ju förstås ett namn om vi snackar Australien, men jag tvekar på laget. Det kommer bli en tuff sträcka. Vi snackar här en varvbana, 19 varv omkring de omgivningar vi sett tempoloppet hållas och lite däromkring.

Köpenhamn 2011 får du hålla utkik efter
Citera
2009-09-25, 11:37
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Förstår vart du vill komma, dessa hade dock presterat även utan pillerknaprande. Vad är det förresten som säger att dagens inte knaprar piller? Annars brukar det ju höftas iväg anklagelser till höger och vänster här inne. Antar att det inte gäller nu.

Jag tycker bara det är dumt att jämföra med 90-talets cyklister. Vi vet inte hela sanningen om deras insatser. Självklart kan det vara så att Cancellara är dopad men jag tycker inte att hans insats var medioker. De två snabbaste tempoloppen på Touren är Lemonds från 1989 på 54,545km/h och Zabriskie på 54.676 km/h från 2005 och båda de loppen var mycket kortare och helt flacka. Jag tycker att Cancellaras 51,580 km/h är riktigt imponerande.

Citat:
aborrmaster,

Jo, det är jätteroligt med Gustav. Jag bara konstaterar att om Wiggins är konkurrenskraftig vet man att disciplinen inte håller speciellt hög klass. Jag var dessutom på uselt humör efter att ha lyssnat på SVT´s hemska sändning igår så det påverkade det griniga intrycket.

Jag har sett loppen från jobbet utan ljud så jag kan inte ha någon åsikt om SVT:s kommentatorer. Jag har dock hört både positivt och negativt om dem. Bäckstedt tycker jag ha gjort det bra när han har hoppat in för Eurosport.
Citera
2009-09-25, 11:42
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Tänk inte ens tanken. Alldeles för tuff bana för det. Apropå norrmän, så håll ett öga på Hagen. På förhand känns han som den bästa spurtaren med förmåga att hänga med längre än den bästa "spurt-australiensaren".

Cadel Evans är ju förstås ett namn om vi snackar Australien, men jag tvekar på laget. Det kommer bli en tuff sträcka. Vi snackar här en varvbana, 19 varv omkring de omgivningar vi sett tempoloppet hållas och lite däromkring.

Köpenhamn 2011 får du hålla utkik efter

I Köpenhamn 2011 kommer man att vara på plats. Jag hade länge en liten dröm om att tempoloppet skulle gå mellan Malmö och Köpenhamn men det stannade vid en dröm. Köpenhamn arrangerar även ban-VM nästa år.

Jag har en liten rysare på söndag. Alla väntar på att någon av favoriterna skall ta initiativet som när alla bevakade Bettini förra året. En som är i god form är Giovanni Visconti. Håll ögonen på honom.

Edit: Slarvfel...
Senast redigerad av mishima 2009-09-25 kl. 12:05.
Citera
2009-09-25, 12:28
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Jag tycker bara det är dumt att jämföra med 90-talets cyklister. Vi vet inte hela sanningen om deras insatser. Självklart kan det vara så att Cancellara är dopad men jag tycker inte att hans insats var medioker. De två snabbaste tempoloppen på Touren är Lemonds från 1989 på 54,545km/h och Zabriskie på 54.676 km/h från 2005 och båda de loppen var mycket kortare och helt flacka. Jag tycker att Cancellaras 51,580 km/h är riktigt imponerande.

Hur kunde jag glömma Lemond när jag pratade om duktiga tempoåkare från förr? Han lär ha haft ett makalöst Watt-utslag på sin dag.

Jag tar tillbaka lite av vad jag sa igår. Jag var grinig över det usla kommenterandet samt att jag försöker bli snusfri. De som försöker sluta vet hur det blir. Kan hålla med om att vissa saker var ogenomtänkt.

Däremot är det svårt att jämföra tempolopp med varandra. Man får väga in banprofilen och avståndet, de längsta tempoloppen var närmare 70 km på exempelvis Touren under -90 talet. Ofta var de runt 65 km och inte sällan under sista veckan. Dock kvarstår poängen att Cancellara ser hur grym ut som helst i brist på riktig konkurrens. Han är dock inte medioker för detta, absolut inte.

Citat:
Jag har sett loppen från jobbet utan ljud så jag kan inte ha någon åsikt om SVT:s kommentatorer. Jag har dock hört både positivt och negativt om dem. Bäckstedt tycker jag ha gjort det bra när han har hoppat in för Eurosport.

Blev inte alls bra igår när han skulle tala för en, vad man förmodade, oinsatt befolkning. Det problemet har han inte på Eurosport. Samt att det var ett överlöjligt hyllande av Cancellara. Man kan "hylla" och så kan man "hylla" om du förstår vad jag menar. Tycker inte alls att Gustav fick den uppskattning han förtjänade.

Ola går inte utan skuld ur det här. Det har varit en obefintlig presentation av cykelsporten, åkare, tävlingar, svensk cykel osv. Har inte sett alla loppen dock fick jag en möjlighet igår och kan konstatera att trots fem timmar direktsändning så hade jag vetat lika lite om cykel, om jag vore ointresserad, som när jag satte på. Så körde man igång populistsnacket och utmålade Cancellara som idrottens Usain Bolt.

Citat:
I Köpenhamn 2011 kommer man att vara på plats. Jag hade länge en liten dröm om att tempoloppet skulle gå mellan Malmö och Köpenhamn men det stannade vid en dröm. Köpenhamn arrangerar även ban-VM nästa år.

Antar att Danmark/Sverige måste få tillstånd att samarrangera världsmästerskapet för den möjligheten (för inte ligger det väl på kommunal nivå att avgöra?). Men jag gillar idén med tempokörning över bron, hade blivit snygga helikopterbilder.

Siktar också på Köpenhamn och kanske då främst tempoloppet. Linjeloppet känns brittisk på något sätt.

Citat:
Jag har en liten rysare på söndag. Alla väntar på att någon av favoriterna skall ta initiativet som när alla bevakade Bettini förra året. En som är i god form är Giovanni Visconti. Håll ögonen på honom.

Edit: Slarvfel...

Allting beror egentligen på hur de största lagen kör och om de beslutat sig gemensamt för vem de skall köra för. Gör de det och kör sådär maskinmässigt som i fjol på VM och OS så är det givet en favoritseger. Men det fina med linjedisciplinen är att det är större förutsättningar för en "skräll" eller "annan vinnare" under en dag än över ett etapplopp där den starke alltid utgår med segern och chansen för skrällar är minimal.
Senast redigerad av NS_14 2009-09-25 kl. 12:34.
Citera
2009-09-25, 12:51
Medlem
cyberkalles avatar
Jag tippar att Matti Breschel tar hem det på söndag före Thomas Voeckler.

Slår detta in så tar jag semester i en vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in