2017-06-13, 12:38
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
...och därför hm går så bra.
Ja, det förklarar allt. Det är därför utdelningarna inte höjs varje år och det är därför kursen sjunker. Bra, då vet vi.
Citera
2017-06-13, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Ja, det förklarar allt. Det är därför utdelningarna inte höjs varje år och det är därför kursen sjunker. Bra, då vet vi.
Har inte utdelningarna höjts? När sänkte de?

Vad har kursen med detta att göra? Kursen sätts av mano-depressive Mr Market och har inget med ett företags värde att göra.
Citera
2017-06-13, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Inga träd växer till himlen. Och HM har växt länge nu.
Enda anledningen som jag ser att man skulle kunna tänka äga HM är den "stora" utdelningen, som i och för sig inte är så stor med tanke på vad en aktie kostar.
Nej, sådana utdelningar kan man köpa billigare på annat håll.

Avråder bestämt från HM.
Denna skrevs feb 2009 när hm stod i 162:-, har väl delat ut kanske 62:- under åren fram till nu så hade de köpt då så hade suttit med aktien för en hundring ungefär 😊
Citera
2017-06-13, 13:07
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Har inte utdelningarna höjts? När sänkte de?
Vad jag menar är att många bolag successivt ökar utdelningarna lite varje år medans H&M stått stilla tex 2011-2014 för att sedan höja 25 öre 2015-2017. Jämför med utdelningen 2010 som var 16.00:-/aktie. Jag minns ej om det var en extrautdelning inkluderad det året, men 16.00:- betalades iaf ut i början av maj 2010. H&M dock har inte sänkt, men ökningarna i förhållande till inflation har dom sista åren varit lite blygsamma...

Citat:
Vad har kursen med detta att göra? Kursen sätts av mano-depressive Mr Market och har inget med ett företags värde att göra.
Okej, men det är fortfarande kursen som Mr Whatever (marknaden) sätter som de facto gäller så den är fortfarande i allra högsta grad relevant. Eller väntar du på att Miss Happy Ending skall komma och visa var skåpet skall stå och få ner Mr Whatever från sin position? Lycka till i sådant fall.
Citera
2017-06-13, 13:11
Medlem
Citat:
Vad jag menar är att många bolag successivt ökar utdelningarna lite varje år medans H&M stått stilla tex 2011-2014 för att sedan höja 25 öre 2015-2017. Jämför med utdelningen 2010 som var 16.00:-/aktie. Jag minns ej om det var en extrautdelning inkluderad det året, men 16.00:- betalades iaf ut i början av maj 2010. H&M dock har inte sänkt, men ökningarna i förhållande till inflation har dom sista åren varit lite blygsamma...

Okej, men det är fortfarande kursen som Mr Whatever (marknaden) sätter de facto gäller så den är fortfarande i allra högsta grad relevant. Eller väntar du på att Miss Happy Ending skall komma och visa var skåpet skall stå och få ner Mr Whatever från sin position? Lycka till i sådant fall.
Eftersom aktien steg 1,1% idag, betyder det då att företaget blev 1,1% mer värt? Sålde 1 miljon extra par strumpor kl 12 idag eller vad var det som gjorde att företaget blev mer värt just då?

Nej aktiepris och företagsvärde är 2 helt olika saker 🙂
Citera
2017-06-13, 13:26
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Nej aktiepris och företagsvärde är 2 helt olika saker 🙂
Rätt, men det spelar ändå ingen roll vid aktieköp eller aktiesälj vilket väl är det som i slutändan är av mest betydelse. Om aktiepriset är låt säga 100:- så är det 100:- vid köp/sälj som gäller oavsett det aktuella företagsvärdet anses vara eller tom är.

Och ja, stiger aktien med 1.1% idag så anser marknaden att företaget är mer värt idag än igår.
Citera
2017-06-13, 17:01
Medlem
HM har aldrig sänkt sin utdelning, så den var inte 16kr 2010 med dagens kurs (antal aktier). Du måste ta hänsyn till split, dvs. den var 8kr år 2010.

Citat:
Jämför med utdelningen 2010 som var 16.00:-/aktie. Jag minns ej om det var en extrautdelning inkluderad det året, men 16.00:- betalades iaf ut i början av maj 2010.
Citera
2017-06-13, 17:39
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
HM har aldrig sänkt sin utdelning, så den var inte 16kr 2010 med dagens kurs (antal aktier). Du måste ta hänsyn till split, dvs. den var 8kr år 2010.
Så var det ja! Jag hade glömt bort splitten på 2:1 helt men hittade den i mina papper.

Men en (1) aktie gav iaf 16:- i utdelning år 2010 men splitten 31/5-2010 gör att det ser mycket mindre ut per aktie året efter dvs 2011. Förklaringen ligger precis som nu nämner i splitten.
Citera
2017-06-15, 09:20
Medlem

Köpläge!!!

Kursen ner med 5,70:-
Citera
2017-06-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Köpläge!!!

Kursen ner med 5,70:-
Efter att den gick upp 6kr de senaste 2 dagarna?

Du skall nog inte hålla på med aktier, du verkar ha för nervös hållning för sånt.
Citera
2017-06-15, 10:32
Medlem
Citat:
Så var det ja! Jag hade glömt bort splitten på 2:1 helt men hittade den i mina papper.

Men en (1) aktie gav iaf 16:- i utdelning år 2010 men splitten 31/5-2010 gör att det ser mycket mindre ut per aktie året efter dvs 2011. Förklaringen ligger precis som nu nämner i splitten.
Som sagt hm har aldrig någonsin sänkt sin utdelning
Citera
2017-06-15, 13:15
Medlem
Den stora frågan just nu är ju om hm är nära botten eller om det är en värdefälla. Idag är jag mer benägen att tro på en värdefälla än en bra ingång/botten. Trenden senaste 2 åren är oroande. Fallande marginaler och de missar tillväxtmål. Vänder de inte på trenden kanske utdelningen på nuvarande nivåerr hotad redan nästa år. Inditex med Zara i spetsen går som tåget. Visserligen lider hel detaljhandeln men däri ligger inte hela svaret. I viss mån försenad onlinesatsning. Ligger de rätt i modet tillräckligt snabbt? Många frågor.

Självklart speglar kursen på aktien värdet på företaget i det långa loppet. Men vad det är exakt vet man ju inte alltid. Vi har volatilitet och marknaden känner inte till allting hela tiden om företaget så som ledningen borde göra.

Däremot oroas jag av vdn agerande.

Me out.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in