Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-08, 21:11
  #1045
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Men just i det här fallet tyder det mesta på att HM genom att dela upp utdelningen kan "sänka" utdelningen utan att sänka den. För en aktieägare är ju pengar i handen idag mer värt än ett löfte om pengar i handen om ett halvår.
HM är, om man talar i termer av vilka som bestämmer, detsamma som familjen Persson, och dom har rätt tydligt visat att dom inte är speciellt bekymrade över vad marknaden föredrar eller vad diverse mindre ägare tycker. Om X tusen småsparare skulle föredra utdelning flera gånger under året, så är det knappast nåt som KJP förlorar nattsömn över.
Citera
2017-04-10, 19:08
  #1046
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
HM är, om man talar i termer av vilka som bestämmer, detsamma som familjen Persson, och dom har rätt tydligt visat att dom inte är speciellt bekymrade över vad marknaden föredrar eller vad diverse mindre ägare tycker. Om X tusen småsparare skulle föredra utdelning flera gånger under året, så är det knappast nåt som KJP förlorar nattsömn över.

Tycker det märks i H&Ms kvartalsrapporter. Den stora frågan som folk har haft sedan några år tillbaka är hur de lyckas med sin digitala strategi. Hur mycket växer onlinehandeln och vilka marginaler har den jmf med butiker (som verkar ha kass avkastning på inkrementellt investerat kapital jmf med tidigare).

Går sådant att hitta i deras rapporter? Inte alls om man vill ha hårda siffror. Lite fluff om att det växer som det knakar på online-sidan men inga siffror överhuvudtaget. Det hade de inte kommit undan med om det nu inte var för det faktum att H&M är Perssons företag. Det är de som har makten och det är dom som avgör vad som ska meddelas.
Citera
2017-04-19, 16:33
  #1047
Medlem
Hur ska man göra med sina H&M aktier? Dags att sälja av dom eller ska man behålla dom? Jag har haft dom i ca 5-6 år men nu ligger jag minus på dom :/ Vad tror ni?
Citera
2017-04-19, 18:49
  #1048
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machinehead666
Hur ska man göra med sina H&M aktier? Dags att sälja av dom eller ska man behålla dom? Jag har haft dom i ca 5-6 år men nu ligger jag minus på dom :/ Vad tror ni?

Finns inte en möjlighet att du kan ligga minus på dom om du har haft dom i 5-6år. 2012 låg dom på 250kr som mest men de har ju gett utdelningar på en 47-57kr under samma period också.
Citera
2017-04-21, 15:15
  #1049
Medlem
Äntligen något mer intressant än Stefan Perssons återkommande (och rätt intetsägande) aktieköp, nu är det den välkände klipparen Sven-olof Johansson som öppnat lädret och köpt hela 600.000 aktier i HM.

http://www.di.se/nyheter/sven-olof-j...-i-borssanket/

Fö så fortsätter direktavkastningen att bara växa och växa..
Citera
2017-05-06, 10:52
  #1050
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Äntligen något mer intressant än Stefan Perssons återkommande (och rätt intetsägande) aktieköp, nu är det den välkände klipparen Sven-olof Johansson som öppnat lädret och köpt hela 600.000 aktier i HM.

http://www.di.se/nyheter/sven-olof-j...-i-borssanket/

Fö så fortsätter direktavkastningen att bara växa och växa..

Sven Erik köpte 600 000 aktier under Q1..då KJP lovade att nu skulle det skördas.. man skulle nu få försäljningsökningar på 10-15 % under året.. som man alltid haft efter en svacka..KJP fick ta tillbaka detta redan i nästa rapport..

Sven-Erik köpte då aktier på premisser som inte gäller längre..HM tacklas med höga inköpskostnader då dollarn ligger på en hög nivå.. Under Q2 skall man matcha en dollar som låg på 8,11 sek/usd under Q2 förra året. I år har den legat 10 % högre under Q2. Sedan har vi en försäljningsökning i mars på 6% jmf med förra året..på måndag kommer försäljningsrapport för april.. risk för mediokra siffror även för april..

Q2-rapporten kommer 28 juni..
Citera
2017-05-07, 11:54
  #1051
Medlem
TheBloodyNines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Sven Erik köpte 600 000 aktier under Q1..då KJP lovade att nu skulle det skördas.. man skulle nu få försäljningsökningar på 10-15 % under året.. som man alltid haft efter en svacka..KJP fick ta tillbaka detta redan i nästa rapport..

Sven-Erik köpte då aktier på premisser som inte gäller längre..HM tacklas med höga inköpskostnader då dollarn ligger på en hög nivå.. Under Q2 skall man matcha en dollar som låg på 8,11 sek/usd under Q2 förra året. I år har den legat 10 % högre under Q2. Sedan har vi en försäljningsökning i mars på 6% jmf med förra året..på måndag kommer försäljningsrapport för april.. risk för mediokra siffror även för april..

Q2-rapporten kommer 28 juni..


Kanske ska köpa in sig lite i sommar då. Jag minns i fjol när Volvo hade det lite tufft, jag köpte på mig och cashade hem en vinst efter några månader och var nöjd. Sen fortsatta det bara upp. Grämer mig att jag inte behöll mina längre. Helvete vad bra dem går nu.
Citera
2017-05-12, 09:38
  #1052
Medlem
Vodos avatar
Jag köpte fem igår för 213kr per aktie. har tidigare i år köpt för runt 240-250.
Citera
2017-05-14, 08:35
  #1053
Medlem
börsvalps avatar
Amazon har blivit det näst största klädbolaget i USA.
https://www.usatoday.com/story/money...ail/101192864/

Vad händer om e-handelsjättarna lyckas på samma sätt i Europa? Är Zalando ett hot mot H&M?

Något säger mig att klädbranschen kommer få betydligt lägre marginaler på sikt.
Citera
2017-05-14, 08:54
  #1054
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Amazon har blivit det näst största klädbolaget i USA.
https://www.usatoday.com/story/money...ail/101192864/

Vad händer om e-handelsjättarna lyckas på samma sätt i Europa? Är Zalando ett hot mot H&M?

Något säger mig att klädbranschen kommer få betydligt lägre marginaler på sikt.

Zalando grundades 2008 och säljer idag för 1 miljard Euro per kvartal med en tillväxt på 20-25 procent på årsbasis. Detta till god lönsamhet. Klart Zalando är ett hot mot HM. Alla som säljer kläder är ett hot mot HM eftersom HM inte har en särskild försäljningskaka att äta av. Zalandos siffror kommer dessutom från försäljning i Europa medan HM är verksamt i mer eller mindre hela världen. Det finns andra "Zalandos" i resten av världen också.
Citera
2017-05-14, 11:00
  #1055
Medlem
börsvalps avatar
Om HM åker på storstryk av Amazon i USA och av Zalando i Tyskland, ja då blir det svårt att försvara dagens aktiekurser.

Mer mogna bolag brukar värderas till 10-15x vinsten.
Citera
2017-05-14, 15:36
  #1056
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Ja, H&M är förmodligen det bästa pappret på börsen för långsiktigt ägande. Ett mycket ägarvänligt bolag som alltid gör vinst, oavsett konjunktur. Utdelningen är hög, men desto viktigare är att även utdelningstillväxten är hög.

H&M är en garanterat mycket säker, stabil och lönsam placering.

Dock har aktieägarna tagit mycket stryk nu under en relativt lång tid. Jag köpte in mig på 240 och tänkte att den skulle upp, känns som det 'borde' vända snart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback