2017-05-14, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Dock har aktieägarna tagit mycket stryk nu under en relativt lång tid. Jag köpte in mig på 240 och tänkte att den skulle upp, känns som det 'borde' vända snart.

Jag personligen tycker fortfarande att en värdering på 20x vinsten är ansträngd om marginalerna sjunker.

Varför fortsätter de att öppna fysiska butiker när folks vanor håller på att ändra sig? Lite som att öppna fler bankkontor i början av 2000-talet när i princip alla flyttade över sina bankärenden till internet.

Nästan lika vansinnigt som att öppna stora gallerior när detaljhandeln blir allt mer internetbaserad...
Citera
2017-05-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Jag personligen tycker fortfarande att en värdering på 20x vinsten är ansträngd om marginalerna sjunker.

Varför fortsätter de att öppna fysiska butiker när folks vanor håller på att ändra sig? Lite som att öppna fler bankkontor i början av 2000-talet när i princip alla flyttade över sina bankärenden till internet.

Nästan lika vansinnigt som att öppna stora gallerior när detaljhandeln blir allt mer internetbaserad...

Man kör på ett vinstgivande koncept eller...??
Citera
2017-05-15, 00:15
Medlem
Började köpa när den gick under 220 igen, har inte extremt många men är väl värda över 100k nu så aktien får gärna stiga till 350 så man kan dumpa några 🙂
Citera
2017-05-15, 09:49
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Ja, jag håller med. Men är internethandel lite populärt i övriga världen som den är i Sverige? Jag har faktiskt inte koll på det, men värt att fundera på.
Citera
2017-05-15, 12:34
Medlem
rakarnas avatar
sedan ska man inte underskatta fördelarna med att vara stark i fysiska butiker när man bygger upp en stark webb butik.

är väl bara framtiden som egentligen kan utvisa ifall hm är i en bra köp svacka eller i en dödsdömd spiral.
Citera
2017-05-21, 12:40
Medlem
Kverulant1ns avatar
Så, nu har HM stigit lite grand sista tiden, med utdelningen ovanpå dagens kurs är den väl upp en tia eller så sedan den senaste botten.
Marginalerna har sjunkit länge nu, försäljningen ökar inte i riktigt lika imponerande takt. Valutakurserna har inte gått HM:s väg på länge nu.
Å andra sidan, kursen har backat​ ordentligt sedan toppen. Pe-talet har gått från runt 25 till under 20.
Valutor rör sig inte bara åt ett håll, Trump sa väl ngt om att dollarn börjat bli så stark att exporten börjat lida.
Och pe-talet för inditex är över 10 högre än HM.

http://www.morningstar.com/news/dow-jones/TDJNDN_201703155973/hm-outsold-by-zara-but-oversold-by-investors.html
Citera
2017-05-21, 13:51
Medlem
Kverulant1ns avatar
Pe-talet är inte mer än tio högre än HM, där mindes jag fel, men det är nästan tio högre än HM, vilket ändå är en rätt ordentlig skillnad i värdering.
Citera
2017-05-21, 14:07
Medlem
Citat:

H&M sysslar även med internethandel.
Citera
2017-05-22, 00:09
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
sedan ska man inte underskatta fördelarna med att vara stark i fysiska butiker när man bygger upp en stark webb butik.

är väl bara framtiden som egentligen kan utvisa ifall hm är i en bra köp svacka eller i en dödsdömd spiral.
Ja det är ju the million dollar question.

Som det ser ut i nuläget så kommer fysiska butiker bli totalt utklassade av internet-butiker.

Men om fysiska butiker i framtiden kan integreras med internet på nåt effektivt sätt så kan ju HM bli bra. Men har svårt att se det hända.
Citera
2017-05-22, 11:25
Medlem
Stefan Persson köpte i förra veckan ytterligare aktier i H&M. Han har 462 miljoner B-aktier och 194 miljoner A-aktier. Det är 39,6% av kapitalet.

Blir det budplikt om man kommer över 40% av kapitalet?

http://www.di.se/nyheter/stefan-persson-miljardkoper-i-hm-igen/
Citera
2017-05-22, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Stefan Persson köpte i förra veckan ytterligare aktier i H&M. Han har 462 miljoner B-aktier och 194 miljoner A-aktier. Det är 39,6% av kapitalet.

Blir det budplikt om man kommer över 40% av kapitalet?

http://www.di.se/nyheter/stefan-persson-miljardkoper-i-hm-igen/
Intressant!
Citera
2017-05-22, 20:21
Medlem
Farmstars avatar
Familjen har ju redan en majoritet av rösterna (70% någonting) så att de går över 40% av kapitalet känns ju som inte direkt som någon het fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in