2011-05-20, 15:57
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelcarling
Varför ska man egentligen behålla dom, dom är ju jävligt dyra nu

De kostar ungefär vad de alltid har kostat, räknat i p/e.

De ger bra utdelning och de växer år efter år. Varför ska man inte köpa?

Citat:
det är inte 1974 längre då man kunde köpa 10.000 aktier för 5 öre och bli miljonär på 20 år. Hatar den historien, vi lever i nuet.

Haha, så var det knappast.

Citat:
Man köper när det är lågt och kränger när det gått upp.

Du har knäckt hemligheten!

Citat:
Sen köper man på våren innen utdelning så man får nåra tusingar. Efter utdelningen väntar man tills kursen stigit igen och kränger allt. Go to 10....

Lycka till.
Citera
2011-05-21, 03:13
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
jag har hört att H&M inte är värt att gå in i, även långsiktigt. Vad tycker ni? Bomullspriset ökar och det ökar produktionskostnaderna.
Du ligger efter. Dels har det väl sjunkit och sedan odlar bönder mer bomull om priset är högt...

Kina skulle väl iofs köpa sina (?) bönders bomull till ett minimumpris.
Citera
2011-05-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axelcarling
Varför ska man egentligen behålla dom, dom är ju jävligt dyra nu, det är inte 1974 längre då man kunde köpa 10.000 aktier för 5 öre och bli miljonär på 20 år. Hatar den historien, vi lever i nuet.

Man köper när det är lågt och kränger när det gått upp. Sen köper man på våren innen utdelning så man får nåra tusingar. Efter utdelningen väntar man tills kursen stigit igen och kränger allt. Go to 10....

Man anar att dina erfarenheter är ordentligt begränsade.
Citera
2011-05-22, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Du ligger efter. Dels har det väl sjunkit och sedan odlar bönder mer bomull om priset är högt...

Kina skulle väl iofs köpa sina (?) bönders bomull till ett minimumpris.

Stämmer bra. Ett högt pris kommer att locka fler producenter och öka utbudet vilket leder till fallande priser. Utbud och efterfrågan. HM aktien har alltid handlats till ganska höga PE beroende på att bolaget har haft en så start tillväxt och stor lönsamhet. Det blir naturligtvis svårt att hålla i längden, men man är fortfarande bara en liten aktör i nordamerika, inte etablerade alls i sydamerika och har stora delar av asien kvar att erövra. Finns således gott om tillväxtmöjligheter som motiverar en hög värdering.
Citera
2011-05-23, 12:17
Medlem
axelcarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Man anar att dina erfarenheter är ordentligt begränsade.

Det stämmer, jag har inte kollat på hur man kan tjäna pengar när det går nedåt. Orkar inte sätta mig in för mycket i detta då blir det bara massa överanalys och man blir ännu en runk-pelle på Avanza forumet som ska klappa och krama varandra när det går bra, för att sedan försvinna för gott när skiten skiter ner sig.

Nöjer mig med de månadslönerna jag fått in hittils på H&M, finns fler tillfällen att hoppa på den här aktien det behöver man inte vara erfaren för att fatta det.
Citera
2011-05-23, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
jag har hört att H&M inte är värt att gå in i, även långsiktigt. Vad tycker ni? Bomullspriset ökar och det ökar produktionskostnaderna.

vem har du hört det av? har denne person facit?

långsiktigt har HM alltid varit bra. justerat för utdelningar skulle HM stått i dryga 40kr om det skulle följt omxs30 idag. (mätt från 1998)

det finns en stor stötdämpare vid namn stefan persson som verkar köpa allt han kommer över.

jag vet inget om framtiden, det tror jag inte nån annan gör men aktien har alltid varit högt prisad men det har än så länge varit befogat.
Citera
2011-06-21, 14:52
Medlem
Nissekatts avatar
Hur tror ni kursen kommer påverkas av delårsrapporten imorgon? Vad jag förstått är förväntningarna att den inte kommer vara någon höjdare men de flesta siffrorna verkar redan vara kända så det kanske redan är inräknat i kursen? Jag är nybörjare men än så länge har jag bara varit med om att kursen fallit i samtliga av mina innehav efter rapporter så jag är lite skeptisk. Jag funderar på om man kanske borde sälja för att sedan köpa tillbaka om kursen faller, oavsett skulle det kännas skönt att vara lite mer likvid i dagsläget med all oro från Grekland och USA.
Citera
2011-06-21, 14:57
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissekatt
Hur tror ni kursen kommer påverkas av delårsrapporten imorgon? Vad jag förstått är förväntningarna att den inte kommer vara någon höjdare men de flesta siffrorna verkar redan vara kända så det kanske redan är inräknat i kursen? Jag är nybörjare men än så länge har jag bara varit med om att kursen fallit i samtliga av mina innehav efter rapporter så jag är lite skeptisk. Jag funderar på om man kanske borde sälja för att sedan köpa tillbaka om kursen faller, oavsett skulle det kännas skönt att vara lite mer likvid i dagsläget med all oro från Grekland och USA.
Du bör inte ta råd från mig i det här fallet men brukar inte analytikerna och riktkurserna vara rätt negativa men aktien handlas högre?

Senast har det väl kanske gått ner på nyheter men det har väl emellanåt stabiliserat sig rätt snabbt?

Huruvida du skall göra dig mer likvid eller vart H&M tar vägen har jag ingen aning om. När det var uppe i nästan 240 kr kanske det hade varit lämpligt? =P

Nu verkar det ju gå runt 211, är väl inte långt ner till nivån Stefan köpte på. Tror man på hans köp? Ser han andra utsikter?

H&M är hur som helst inget företag jag hade känt mig obekväm med att behålla enligt samma resonemang som ovanstående talare.

Men kan det gå ner och vart tar börsen vägen? Ingen aning. Ingen aning om vad du skall göra heller. Antagligen det som känns bäst . Hur har det gått totalt? Ligger du plus på h&m nu?
Citera
2011-06-21, 15:04
Medlem
annanmedlems avatar
OM du bestämmer dig för att sälja så är ju börsen upp nästan en procent, volymen i USA var låg igår såvitt jag ser och hussiffrorna kommer kl 16 (de är ju alltid skit men bara något mer eller mindre jätteskit, så jag vet inte hur stor roll det spelar men lite effekt har de nog)

Edit: Blir det något beslut eller? =P

Du får berätta för oss så vi vet om det var rätt eller fel imorgon

(Fast fortfarande, om man nu tror att Stefan köpte på ok pris så borde det ju finnas lite stöd där och begränsat med rörelse?)

Meeen jag är ju bara noob och spekulerar , lyssna på någon annan (Jag vill ju inte lura dig till vare sig det ena eller det andra =P, trist om det blir fel liksom . Finns ju alltid alternativet att göra hälften med om man är osäker . Fast ville du ha loss pengar med så..)
Senast redigerad av annanmedlem 2011-06-21 kl. 15:27.
Citera
2011-06-21, 15:35
Medlem
annanmedlems avatar
Bra att man var utloggad och hade 15 mins fördröjning på aktiekursen med
Citera
2011-06-21, 17:34
Medlem
Nissekatts avatar
Tack för dina synpunkter! Det blev att jag sålde på 214,80 tillslut, om det var rätt beslut vet jag inte kanske har jag tabbat mig och ni får skratta åt mig imorgon men jag lär sova betydligt bättre i natt iaf. Nu blev det åtminstone en vinst på några procent! Kanske blir det läge att köpa in mig igen annars är jag nog rätt nöjd med att vara mer likvid, alldeles för påfrestande för nerverna i dagsläget!
Citera
2011-06-28, 13:51
Medlem
axelcarlings avatar
Behöver hjälp med att bedömma hur läget ser ut nu.

Hur sannolikt är det att vi dyker ner till 200kr eller under 200kr inom ett par veckor?

Jag tänkte sitta kvar i båten tills 230kr, borde jag hoppa ur nu och invänta 199kr för att fylla på igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in