2008-09-22, 15:51
Medlem
Fieldleafs avatar
Är det någon som köpt från http://www.freewebs.com/supremepyro/ senaste månaderna. Frakten ska ligga på runt 22 euro nu men det låg på runt 45 tidigare. Tänkte lägga en beställning snart om sidan nu är okey. Läste något gammalt inlägg om att sidan va okey, men saker ändras med tiden. nå?

Kanske dumm fråga men med tanke på priserna och det står papphalvor. Är det par de säljs i. alltså en komplett enhet. Är ju rätt lockande att köpa ett 12" skal bara för att ha. Plötsligt kanske man finner ett perfekt rör och då skadar det ju inte att ha ett 12" skal

Fieldleaf
Senast redigerad av Fieldleaf 2008-09-22 kl. 15:53.
Citera
2008-09-22, 15:57
Bannlyst
Har inte SK 12"-rör?
Citera
2008-09-22, 19:29
Medlem
Jodå!

Det är faktiskt inte så farligt! Ty, gallium är olösligt i vatten, reagerar inte heller med vatten.

Gallium är kemiskt synnerligen lik aluminium, med nära nog samma jonradie. Däremot har Al och Ga uppenbarligen helt olika fysikaliska egenskaper.

Vattenlösliga galliumföreningar påminner därför kemiskt mycket om motsvarande aluminiumförening. Och sådana är frätande och irriterande på huden/ i kistan, men knappast giftiga. De smakar dessutom förfärligt illa, eftersom den hydratiserade metalljonen är starkt sur i vattenlösning.

Om det mot förmodan skulle föreligga märkbara galliumhalter i vätskan så skulle det garanterat smaka brinnjävligt illa!

Så det är knappast särdeles farligt att dricka det teet.

Istället är den största risken att man förorenar den ofta mycket rena metallen med diverse mög från teet!

Tricket att smälta en galliumsked i varmt vatten är inte billigt. Priset på gallium idag lär vara nånstans mellan 5000 och 7000 kr/kg, om man köper ett helt kilo! Köper man mindre så blir kilopriset mycket högre.

Här är en jeppe som häller upp ett helt kilo: http://www.youtube.com/watch?v=VsZTs6l_CeQ&feature=related

I videon påstås att det kostar 2000 dollar per kilo. Beror nog på leverantör mm.
Senast redigerad av GaussBonnet 2008-09-22 kl. 19:36.
Citera
2008-09-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Är det någon som köpt från http://www.freewebs.com/supremepyro/ senaste månaderna. Frakten ska ligga på runt 22 euro nu men det låg på runt 45 tidigare. Tänkte lägga en beställning snart om sidan nu är okey. Läste något gammalt inlägg om att sidan va okey, men saker ändras med tiden. nå?

Kanske dumm fråga men med tanke på priserna och det står papphalvor. Är det par de säljs i. alltså en komplett enhet. Är ju rätt lockande att köpa ett 12" skal bara för att ha. Plötsligt kanske man finner ett perfekt rör och då skadar det ju inte att ha ett 12" skal

Fieldleaf

Jag har köpt grejer från Ting Lou för något år sedan. Priserna var samma fast i dollar . Frakten tog lång tid (ca 2-3 veckor), men grejerna var välpackade. Priserna är fortfarande ok, men tänk på att du får betala tull och moms om du köper för över 500 spänn. När jag ser priserna på eltändarna får jag gåshud, pröjsade 180 dollar för min 24-kanalers med fjärr inkl. frakt. från en annan säljare och då kom den med expresspaket efter 3 dagar.
Citera
2008-09-22, 20:56
Medlem
HOkks avatar
En fråga tills mods'en, främst WG2 då;

Vad hände eg. med sammanfattningen av denna tråden? För ett tagsedan satte sig väl folk och betade igenom hela tråden, och så skulle det startas en ny tråd sedan med den nya sammanfattningen först?
Citera
2008-09-22, 22:12
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
En fråga tills mods'en, främst WG2 då;

Vad hände eg. med sammanfattningen av denna tråden? För ett tagsedan satte sig väl folk och betade igenom hela tråden, och så skulle det startas en ny tråd sedan med den nya sammanfattningen först?

*host*

Det som hände är väl...egentligen inte så mycket, från min sida alltså. Jag har infon och allt. Utom tiden/orken/motivationen att sammanställa den. Och jag skäms faktiskt över det...

Fast jag kanske skulle ta mig i kragen och skärpa upp mitt dagdrivararsle och få det gjort! Ja just! Basta!
Citera
2008-09-23, 07:49
Medlem
CuOs avatar
Någon som vet vart man får tag på ferrotitan? Är eldstål gjorda av ferrotitan?
Citera
2008-09-23, 18:46
Medlem
Megahallons avatar
Svavelhexafluorid. SF6. Inköp?

Tjena.

Går det som vanlig konsument att få tag i Svavelhexafluorid på tub?
Citera
2008-09-23, 19:14
Bannlyst
Troligen inte, åtminstone inte från Sverige. Fluorföreningar brukar vara tillståndspliktiga.
Citera
2008-09-23, 19:28
Medlem
GalFisks avatar
SF6 är ju inte farligt, så jag ser ingen anledning till att det ska vara tillståndsplikt på detta. Inte är det tillstånd på teflonpannor eller tryckluft på burk tex. Fråga nån distributör för AGA eller AirLiquide tex, om det är nåt dom kan skaffa. Din närmaste järnvaruhandel borde kunna hjälpa dej på traven där.
Citera
2008-09-23, 19:42
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
SF6 är ju inte farligt, så jag ser ingen anledning till att det ska vara tillståndsplikt på detta. Inte är det tillstånd på teflonpannor eller tryckluft på burk tex. Fråga nån distributör för AGA eller AirLiquide tex, om det är nåt dom kan skaffa. Din närmaste järnvaruhandel borde kunna hjälpa dej på traven där.

Aga har det i sitt sortiment. Men det är dyrt som bara fan. Men vill du låta lite rolig ett tag för några hundralappar så är det klart du ska köpa det
Citera
2008-09-23, 21:25
Medlem
Ozonnedbrytande

Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk

SF6 är tyvärr skadligt för ozonskiktet, kan därför vara restriktioner på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in