Citat:
Ursprungligen postat av kokis
Nu får du lite hjälp hur du kan göra ett brá natriumnitrat krut. kopierat från Jomazi
Det finns faktiskt otroligt mycket som kan ha gått fel, du kan ha mätt fel, använt för mycket vatten, för varmt lösningsmedel, dåligt kol etc etc.
Jag "antar" att du har en bra våg....det är avgörande.
Använd denna metod:<-------------------------------------------!
Mät upp-
Salpeter 75g
Kol 15g
Svavel 10g
Dextrin 2g
Först och främst, ett par timmar innan resten av proceduren, lägg in runt 2-2,5dl rödsprit, IPA eller aceton i en flaska i frysen. Jag föredrar IPA/Etanol då aceton kan börja koka i steg 2, samt pga att de är mindre elaka emot huden.
Mal/mortla svavel, kol och dextrin ihop. Denna blandning är inte brandfarlig och tål tuff behandling. Alltså kan man lägga den i tålig plastburk tillsammans med muttrar/stenar e.d och skaka som ett zigenarinstrument i brist på mortel o.d utrustning.
Sen ska du lösa salpetern i varmt vatten (ca 80 gradergrader) så att du får en koncentrerad lösning. Detta görs enklast genom att man i små portioner häller vattnet på salpetern samtidigt som man rör om och inte tvärtom. På så vis kan man tillsätta vatten och röra om tills allt är löst. Tänk på att tillsätta litegrann mer vatten än så (ej mycket) så att inte salpetern börjar falla ut innan spriten/acetonet whatever tillsätts. Det ska givetvis inte ta sån tid att det hinner kylas av nämnvärt heller.
Sen häller man över den varma, nästan koncentrerade lösningen på ett annat kärl, förslagsvis en burk i stil med syltburk i glas. Tänk på att använda kökslapp (?) när burken skakas då den snabbt blir varm.
Därefter hälls kol-svavelblandningen i. Man får röra runt rätt våldsamt (läs: skaka hela burken som en galning upp och ned) för att blanda det ganska hydrofoba pulvret med vatten. När man har en ganska homogen svart sörja häller man i motsv 1,5X vattnets volym iskall (fryskall) sprit/aceton/IPA.
Blandningen kyls ned åtminstone till rumstemperatur av att den iskalla spriten tillsätts (den ska inte bli kall av sig själv) Rör om hela tiden, och vänta tills rumstemperatur uppnås.
Därefter hälls sörjan på ett kaffefilter eller kramas i ett tygstycke.
Vad du missat är att salpeter är nästan helt olösligt i sprit-vattenblandning, varför man genom att tillsätta sprit eller liknande "halv-opolärt" lösningsmedel väldigt snabbt kristalliserar ut salpeter i och på svavel-kolkornen. Alltså följer väldigt lite salpeter med När den största delen av vätskan runnit igenom kan ytterligare en mängd lösningsmedel tillsättas för att ytterligare minska vattenmängden i krutet så att det torkar fortare.
Pröva, och posta resulatet! Jag fick ett "gå-upp-i-en-tjoff" krut sist jag gjorde så här, och då användes grillkol (visserligen kulmalt, men...) tillsammans med butikens natriumnitrat (samma som du anv.).
EDIT: Av någon anledning får krut som framställs på detta sätt med natriumnitrat en konstig grå färg som man givetvis tycker är alldeles fel för SVARTkrut. Men brinner bra gör det
Jag gjorde en simpel svartkrutsraket med hjälp av denna metod, rullade konsumpåsar och hela paketet.
MEN det visade sig att det inte var en raket, utan en smällare av grövre kaliber, fastän jag bara använde vanlig ICA salpeter (bör tilläggas att jag spättsade satsen med en gnutta järn(III)oxid). Då blev jag naturligtvis positivt överaskad

Bra metod