2007-05-27, 23:56
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Ska se om smörjan duger att göra stjärnor av senare, evt med nc-lack som bindmedel.
Det gjorde den!
Jag blandade till bensoat och nitrat, lät stå i aceton några timmar, hällde ut smeten på en skärbräda (av HDPE, som tål aceton) och lät torka en del. Sen skar jag den i strängar som fick torka, och sen i kuber (5mm sida ungefär). Bitarna blir lite olika, men det funkar.
Sen skakade jag dom i en sikt för att bli av med lösa bitar, rörde dom i lite NC-lack (såg ut som fetaost ungefär ), och rullade dom i crimson powder.
Efter att dom torkat la jag dom i nosen på en raket och fyllde på med crimson powder emellan. Raketen blev lite fel (dålig dysa pga dålig kattsand) och flög inte, men stjärnorna flög ut och brann vackert orange tills dom träffade vattnet.
Kul att man kan göra nåt sånt av saker nästan enbart från färgaffären och ica
Jag ska göra mig mer flit med lyftraketen samt filma nästa gång.
Citat:
Ursprungligen postat av Dewuni
Försökte nyss tända eld på lite, men det vägrade ta eld... Hur ska jag göra?
Jag brukar använda blåslampa, och även då kan det ta lite tid. Om du stoppar ner tändsatsen på en tändsticka och tänder på den, så brukar det också funka. Annars kan du lägga lite s/s ovanpå för att initiera det, som jag hade gjort på filmen.
Citera
2007-05-28, 00:38
Medlem
Dewunis avatar
Jo testade lägga SS på det och det funkade fint =)Har en 10 ggr så stor jag nog ska köra imorrn.Måste man prima med crimsonpowder, eller går det med tändstickspulver som också brinner ganska snabbt och mycket varmt? för isf kan man göra det av saker enbart från en mataffär Ska nog testa med en starmine då kanske.
Citera
2007-05-28, 00:49
Medlem
GalFisks avatar
Tror nog det går med tändstickspulver, stjärnorna tänder ganska lätt när dom har torkat. Man kan kanske ha på primer medan dom är våta, men jag tror dom kommer att smula sönder utan NC så då kan man lika gärna prima utanpå det.
Om (eller snarare när) jag gör en raket med det här kommer den att vara gjord av saker enbart från mat- och färgaffären, utom pingisbollarna i NC-lacken.
Filma gärna om du kan.
Citera
2007-05-28, 13:33
Medlem
Dewunis avatar
Har inte tillgång till en videokamera just nu,men kan nog skaffa en men hur gjorde du med nclacken penslade du på dom färdiga stjärnorna?

Och tändsticks pulvret borde nog gå att använda som kastladdning för när jag testat att göra smällare av det i papprör så sprutat det upp en låga ur röret och pluggen går oftast sönder. eller så gör zinkit. det borde vara ganska bra att prima med, brinner fint och ganska varmt.

pingisbollar kan man ju köpa på vissa mataffärer så då kan man göra stjärnor av enbart saker från mataffärn. åhfan det verkar bra.
Citera
2007-05-28, 14:23
Medlem
GalFisks avatar
Jag la stjärnorna i ett litet glas, hällde på lite NC-lack och rörde om med en pinne tills dom var täckta.
Aceton kan kanske vara svårt att få i matbutiken, fast några kanske har nagellacksborttagare med det i. Det är dock garanterat billigare att köpa en liter hos färghandlarn.
I min barndom försökte jag göra raketer med tändstickspulver, den mest lyckade lyfte två meter men dom flesta sa pang och proppen flög ur (till slut monterade jag dom bara uppochner, så rekylen gjorde att dom flög).
Så om man gör en laddning som ger lite motstånd flyger den säkert bra.
Citera
2007-05-28, 17:06
Medlem
Dewunis avatar
Svårt haha jag köpte en flaska på ica senast igår.Alla mataffärer jag kollat på har haft.
Citera
2007-05-28, 17:14
Medlem
wääuus avatar
Blanda dubbelt så mycket bensoat som natriumnitrat (2g bensoat på 1g nitrat) tänder lätt som fan
Citera
2007-05-28, 17:16
Medlem
GalFisks avatar
Jaha, då har jag bara antingen dåliga mataffärer, eller är dålig på att leta.
Försökte göra en sats till idag, men var otålig så smeten blev inte nog smetig, och sprack när den torkade. Ska ha på mer aceton och testa igen. Kanske det vore en ide att blanda inn NC (eller nåt annat acetonlösligt bindmedel) man blöter massan.
Citera
2007-05-28, 17:38
Medlem
Dewunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Blanda dubbelt så mycket bensoat som natriumnitrat (2g bensoat på 1g nitrat) tänder lätt som fan

Så då skulle man alltså kanske inte behöva prima stjärnorna?
Citera
2007-05-28, 18:10
Medlem
athxrs avatar
Om man ska köpa ett labsett som lätt kan sättas ihop, ska man då satsa på att köpa produkter som har samma NS beteckning? t.ex. NSh29 NSk29 eller ska man köpa div. kopplingar istället?

tack på förhand

athxr
Citera
2007-05-29, 22:24
Medlem
Carmstedts avatar
Vad heter tändhatt/sprängkapsel på engelska? Hittar inget på googel med de orden ialla fall.
Citera
2007-05-29, 22:52
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carmstedt
Vad heter tändhatt/sprängkapsel på engelska? Hittar inget på googel med de orden ialla fall.

Blasting Cap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in