2007-09-04, 15:26
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Var kan jag enklast få tag på följande:

sodium citrate
sodium alginate
calcium chloride

Skall användas till matlagning.

Om du skickar ett PM med adress så kan du få ett hekto natriumcitrat (sodium citrat) av mig helt gratis. Det kommer från en charkindustri så det är exakt det du söker.

(Skall du laga sådana där knepiga mjuka gelédesserter de har i Thailand, månne?)
Citera
2007-09-04, 16:48
Medlem
wääuus avatar
Har du köpt citratet wireless?
Natriumalginat... hmm är det sånt man använder när man gjuter masker /gjuter av tänderna?
Citera
2007-09-04, 17:04
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Har du köpt citratet wireless?
Natriumalginat... hmm är det sånt man använder när man gjuter masker /gjuter av tänderna?

Köpt o köpt...*wg2 skruvar på sig*

Kan vi inte säga att jag "hittade" det när jag jobbade.
Citera
2007-09-04, 17:05
Medlem
Riddarens avatar
Tack för hjälpen, men jag tror att det ordnar upp sig genom en vän. Återkommer i annat fall. Planerar att göra den här desserten: http://www.elbulli.info/images/13-melon-caviar-el-bulli.jpg i helgen. Genom att med hjälp av sprutor droppa en speciell melon och mangopuré med kalciumklorid i en lösning av vatten och sodium kapslas dropparna in till små sfärer i membran. Detta ska tydligen funka med alla vätskor.
Citera
2007-09-04, 17:11
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Tack för hjälpen, men jag tror att det ordnar upp sig genom en vän. Återkommer i annat fall. Planerar att göra den här desserten: http://www.elbulli.info/images/13-melon-caviar-el-bulli.jpg i helgen. Genom att med hjälp av sprutor droppa en speciell melon och mangopuré med kalciumklorid i en lösning av vatten och sodium kapslas dropparna in till små sfärer i membran. Detta ska tydligen funka med alla vätskor.

Tufft! Ge oss gärna en recension efteråt.
Citera
2007-09-04, 19:53
Medlem
Alveta_pyromans avatar
Ingen som känner till Etylendiamin?
Citera
2007-09-04, 20:26
Medlem
Naturvetarens avatar
Jo, det finns bla på nifelheim.
Citera
2007-09-04, 20:52
Medlem
HOkks avatar
Citat:

Sånt gjorde vi på kemilabben typ, eller ja gelfiltrering. Men gelkulorna gjorde vi genom att droppa natriumalginat i calciumklorid lösning. Då bildas calciumalignat som är olöslig i vatten och på grund av sin karaktär bildar små fina runda kulor.
Det du vill kapsla in skall alltså blandas med natriumalignatet och sedan droppas blandningen i kalciumklorid lösningen.
Citera
2007-09-04, 20:54
Medlem
wääuus avatar
Det lär väl inte spela någon roll, det beror väl mer på om man vill äta mycket alginat och lite kalciumklorid eller tvärt om.
Citera
2007-09-04, 21:03
Medlem
HOkks avatar
Jo fan, de e klart. Tänkte ja inte på.. Hmm undrar vad som är godast alignat eller CaCl?
Citera
2007-09-04, 23:11
Medlem
Naturvetarens avatar
Alignat är mycket smaklöst, används i livsmedelsindustrin bla för att få upp viskositeten på vätskor.
Citera
2007-09-05, 00:38
Medlem
GalFisks avatar
Och CaCl smakar salt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in