2012-05-02, 11:36
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dippsi
Ska köpa en ipad idag nu funderar jag bara om man borde ta 16 gb eller 32 gb, vad tycker ni som har en?

Beror ju på vad du ska göra, om du planerar att lagra massa bilder å musik å filmer i den är de bättre men annars duger 16
Citera
2012-05-02, 11:42
Medlem
dippsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Beror ju på vad du ska göra, om du planerar att lagra massa bilder å musik å filmer i den är de bättre men annars duger 16

Som jag har läst verkar det som man kan streama film när man är hemma, jag kommer använda min mest hemma då jag kör WiFi. Skriva, surfa, se film, spela och även rita är de saker jag tänkt mest göra på den! Då undrar jag, spel och andra appar fyller det snabbt 16 gb? Tack för hjälpen

Edit, efter funderingar tror jag att hamnar på 32g då det känns säkrare att ha om man ska åka iväg, tyvärr dröjer det ett par veckor tills den kommer till butiken igen. Iaf enligt de butiker man har frågat.
Senast redigerad av dippsi 2012-05-02 kl. 12:02.
Citera
2012-05-02, 12:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dippsi
Som jag har läst verkar det som man kan streama film när man är hemma, jag kommer använda min mest hemma då jag kör WiFi. Skriva, surfa, se film, spela och även rita är de saker jag tänkt mest göra på den! Då undrar jag, spel och andra appar fyller det snabbt 16 gb? Tack för hjälpen

Edit, efter funderingar tror jag att hamnar på 32g då det känns säkrare att ha om man ska åka iväg, tyvärr dröjer det ett par veckor tills den kommer till butiken igen. Iaf enligt de butiker man har frågat.

Iochmed den nya skärmupplösningen, så tar appar mycket större plats. Även bilder av den nya kameran tar mer plats.

Jag köpte min padda igår, en 32 giggare. Varför jag valde den var av att jag hade tänkt att spela krävande spel såsom Infinity Blade, samt kunna ha 1 eller 2 family Guy säsonger på paddan.

16 gigg hade gått åt vääldigt fort.
Citera
2012-05-02, 13:10
Medlem
zBr9s avatar
http://www.macstories.net/news/spotify-for-ipad-now-available/

Äntligen Spotify för iPad. Det här var en glad nyhet!
Citera
2012-05-02, 13:29
Medlem
Sainsburyss avatar
Ni som har mac, vad använder ni för videokonverterare för att konvertera videoklipp till ipad 3?
Citera
2012-05-02, 17:57
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
http://www.macstories.net/news/spotify-for-ipad-now-available/

Äntligen Spotify för iPad. Det här var en glad nyhet!

Ja det var en väldigt bra nyhet och den funkar riktigt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Ni som har mac, vad använder ni för videokonverterare för att konvertera videoklipp till ipad 3?

Dra ner appen AV player eller liknande istället så slipper du konvertera.
Citera
2012-05-02, 18:14
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Handbrake. Har testat olika andra appar men det slutar ändå med att jag använder just Handbrake. Finns färdiga presets men man kan även ändra parametrar om man själv känner för det. Oftast brukar det vara antingen eller.
Citera
2012-05-02, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Handbrake. Har testat olika andra appar men det slutar ändå med att jag använder just Handbrake. Finns färdiga presets men man kan även ändra parametrar om man själv känner för det. Oftast brukar det vara antingen eller.

Irr, kan du förklara vad det är som gör att du hellre sitter och fipplar med konverteringar, filer etc. Istället för att bara köpa ett uppspelarprogram som AVplayer eller liknande och bara köra?

Känns som jag missar nåt
Citera
2012-05-02, 18:30
Medlem
dippsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yellowblack
Iochmed den nya skärmupplösningen, så tar appar mycket större plats. Även bilder av den nya kameran tar mer plats.

Jag köpte min padda igår, en 32 giggare. Varför jag valde den var av att jag hade tänkt att spela krävande spel såsom Infinity Blade, samt kunna ha 1 eller 2 family Guy säsonger på paddan.

16 gigg hade gått åt vääldigt fort.

Jo känner samma sak, hellre köra med för mycket än för lite. Synd bara att 32 gb är slut överallt, så får vänta någon/några veckor!
Citera
2012-05-02, 18:34
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Irr, kan du förklara vad det är som gör att du hellre sitter och fipplar med konverteringar, filer etc. Istället för att bara köpa ett uppspelarprogram som AVplayer eller liknande och bara köra?

Känns som jag missar nåt
Om jag ska ut och resa och kommer ha tillgång till slött nät och filen använder en mpeg4-codec men är inbakad i en container som iPaden inte gillar så brukar jag använda GPlayer och välja hardware decoder vid uppspelning, då funkar det precis lika bra som att spela en fil dedikerad för iPad/iPhone. Problemet för mig uppstår när filmen är kodad med någon codec eller en mpeg4-profil som inte stöds av iPaden hårdvarumässigt. Då uppstår följande irritationsmoment:

1. Det blir inte samma flyt i videon, det märks inte jätteväl och inte hela tiden, men det irriterar mig enormt mycket vid panoreringar eller liknande om det inte flyter på 100%.

2. Skalningen blir sämre om filmen inte råkar ha samma upplösning som iPaden eller någon heltalsmultipel av den. Normalt sett sker uppskalningen av videodecoderchipet, men när man har fel format måste iPaden jobba med det och då används sämre algoritmer för detta.

3. Så fort man inte använder hårdvaruaccellererad dekodning av videon kommer iPaden behöva jobba enormt med cpu:n vilket leder till mycket kortare batteritid och hetare iPad.

4. Utvecklaren får inte automatiskt med videokontroller om han/hon inte använder ett korrekt format på videon vilket oftast leder till fula interface och i vissa fall ett märkligt halvdant airplay-stöd.

En annan fördel, kanske mer innan "The new" iPad kom, var att filerna oftast blev mindre eftersom man kunde koda om filmerna från 1920x1080/1280x720 till 1024x576.

Dock använder jag mest iPaden hemma och då kör jag med Plex-appen och streamar film från min stationära dator och skickar ut till AppleTV via AirPlay, funkar smidigare och bättre än allt annat.
Citera
2012-05-02, 19:10
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss

Tack, ska ta mig en titt!

Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Ja det var en väldigt bra nyhet och den funkar riktigt bra.

Dra ner appen AV player eller liknande istället så slipper du konvertera.
Men jag kan inte ens dra över avsnittmfrån serier då iTunes säger att formatet inte stöds. Tänkte glo på Sopranos på flyget.
Citera
2012-05-02, 19:28
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Tack, ska ta mig en titt!

Men jag kan inte ens dra över avsnittmfrån serier då iTunes säger att formatet inte stöds. Tänkte glo på Sopranos på flyget.
Du drar inte över filen till iTunes på normalt sätt, utan klickar på appfliken för den anslutna iPaden, där ganska långt ner finns något som heter fildelning eller något liknande. Där finns en lista med appar som stöder detta. Markera rätt app och dra sedan över filmerna till området höger om denna lista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in