Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Irr, kan du förklara vad det är som gör att du hellre sitter och fipplar med konverteringar, filer etc. Istället för att bara köpa ett uppspelarprogram som AVplayer eller liknande och bara köra?
Känns som jag missar nåt

Om jag ska ut och resa och kommer ha tillgång till slött nät och filen använder en mpeg4-codec men är inbakad i en container som iPaden inte gillar så brukar jag använda GPlayer och välja hardware decoder vid uppspelning, då funkar det precis lika bra som att spela en fil dedikerad för iPad/iPhone. Problemet för mig uppstår när filmen är kodad med någon codec eller en mpeg4-profil som inte stöds av iPaden hårdvarumässigt. Då uppstår följande irritationsmoment:
1. Det blir inte samma flyt i videon, det märks inte jätteväl och inte hela tiden, men det irriterar mig enormt mycket vid panoreringar eller liknande om det inte flyter på 100%.
2. Skalningen blir sämre om filmen inte råkar ha samma upplösning som iPaden eller någon heltalsmultipel av den. Normalt sett sker uppskalningen av videodecoderchipet, men när man har fel format måste iPaden jobba med det och då används sämre algoritmer för detta.
3. Så fort man inte använder hårdvaruaccellererad dekodning av videon kommer iPaden behöva jobba enormt med cpu:n vilket leder till mycket kortare batteritid och hetare iPad.
4. Utvecklaren får inte automatiskt med videokontroller om han/hon inte använder ett korrekt format på videon vilket oftast leder till fula interface och i vissa fall ett märkligt halvdant airplay-stöd.
En annan fördel, kanske mer innan "The new" iPad kom, var att filerna oftast blev mindre eftersom man kunde koda om filmerna från 1920x1080/1280x720 till 1024x576.
Dock använder jag mest iPaden hemma och då kör jag med Plex-appen och streamar film från min stationära dator och skickar ut till AppleTV via AirPlay, funkar smidigare och bättre än allt annat.