• 1
  • 2
2012-09-23, 15:19
Bannlyst
Hej.
Jag har de senaste veckorna (~5 veckor) fått hög puls vid minsta ansträngning.
Det kan räcka med att jag går upp för en trappa eller går från soffan till toaletten för att hjärtat ska slå lika hårt och snabbt som när jag sprungit typ 2-3 kilometer.

Efter att jag sätter/lägger mig så går pulsen över på kanske 30-90 sekunder.
Detta sker varje gång jag rör på mig.

Har för övrigt inte feber, men en yrsel som kommer och går, samt varit små-snuvig i typ 2 månader. Halvtaskig aptit och är "skakig" i kroppen till och från, men det brukar ge sig om jag äter något.

Har varit vid läkaren och fick göra ett EKG som var bra och blodtryck på 125/70 samt lämnat blod för 10 dagar sedan, men inte fått svar än. Han ville först få allt till panikångest/psykiska besvär.
Men ärligt talat, denna puls kommer varje gång jag rör på mig. Jag tränar annars regelbundet och känner till min kropps fysiska kapacitet ganska bra .

Känner nu hur jag får som små hugg och tryck över bröstet emellanåt, men jag antar att det är ångest pga. att jag är orolig över vad det kan vara.

Några tips på vad det kan vara/vad ska jag göra?

Mvh.
wic0
Citera
2012-09-23, 15:34
Medlem
hur känns det med andningen... kan du ta ett lagom djupt andetag och hålla det normalt...
Citera
2012-09-23, 15:38
Medlem
Polacksallts avatar
Förmodligen något att göra med blodets förmåga att tillgodogöra sig syre om du dessutom blir andfådd och upplever en allmän orkeslöshet. Gissar på att du slarvat med kosten under tiden du var sjuk och har ådragit dig en vitaminbrist, säkert järn och c-vitamin. Förklarar även varför du är skakig i kroppen. Inget allvarligt. Ta tillskott och skyffla i dig näring!
Citera
2012-09-23, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av faordig
hur känns det med andningen... kan du ta ett lagom djupt andetag och hålla det normalt...
Hålla det normalt?
Att andas djupt, vänta 1-2 sekunder och andas ut? Isf ja, men vet inte om jag förstod dig rätt. Iaf nu när jag inte har hög puls, men du kanske menar under "ansträngning"?

Citat:
Ursprungligen postat av Polacksallt
Förmodligen något att göra med blodets förmåga att tillgodogöra sig syre om du dessutom blir andfådd och upplever en allmän orkeslöshet. Gissar på att du slarvat med kosten under tiden du var sjuk och har ådragit dig en vitaminbrist, säkert järn och c-vitamin. Förklarar även varför du är skakig i kroppen. Inget allvarligt. Ta tillskott och skyffla i dig näring!

Jag låg på en deff tills att jag inte kunde träna alls, så vitaminerna kan det vara dåligt med, ja.
Nu har jag ingen aning om hur vitaminer fungerar exakt, så hur lång tid ska det ta innan det ger sig?
Kan det vara annat än c-vitamin och järn, isf vad? Och vilket tillskott rekommenderar du?
Försöker skyffla i mig mat så gott det går.

Mvh.
wic0
Senast redigerad av wic0 2012-09-23 kl. 15:58.
Citera
2012-09-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wic0
Hålla det normalt?
Att andas djupt, vänta 1-2 sekunder och andas ut? Isf ja, men vet inte om jag förstod dig rätt. Iaf nu när jag inte har hög puls, men du kanske menar under "ansträngning"?

Jag låg på en deff tills att jag inte kunde träna alls, så vitaminerna kan det vara dåligt med, ja.
Nu har jag ingen aning om hur vitaminer fungerar exakt, så hur lång tid ska det ta innan det ger sig?
Och vilket tillskott rekommenderar du?

Mvh.
wic0

Du är härmed friskförklarad.

(Om du mot förmodan skulle få problem att ligga på "sidan" vid sängdags.... dvs att du får ont på höger eller vänster sida vid axel, skuldra, bröst eller armhåla, etc... så ska jag ge dig ett gott råd)
Citera
2012-09-23, 16:05
Bannlyst
Citat:
Du är härmed friskförklarad.

(Om du mot förmodan skulle få problem att ligga på "sidan" vid sängdags.... dvs att du får ont på höger eller vänster sida vid axel, skuldra, bröst eller armhåla, etc... så ska jag ge dig ett gott råd)

Känner inte igen något utav dessa symptom, så det känns ju bra!

Men frågar kvarstår, varför får jag denna extrema puls vid minsta ansträngning?
Citera
2012-09-23, 16:18
Medlem
Polacksallts avatar
Citat:
Jag låg på en deff tills att jag inte kunde träna alls, så vitaminerna kan det vara dåligt med, ja. Nu har jag ingen aning om hur vitaminer fungerar exakt, så hur lång tid ska det ta innan det ger sig? Kan det vara annat än c-vitamin och järn, isf vad? Och vilket tillskott rekommenderar du?

Jag är absolut ingen expert på ämnet så lyssna på din läkare i första hand innan du går loss på diverse kosttillskott. Talar utifrån egen erfarenhet då jag åt lite av en alldeles för ensidig kost, dumt nog, vilket resulterade i liknande symptom som du beskriver: skakningar, andnöd, yrsel, utmattningskänslor, hård puls. Fick järntabletter utskrivet av läkare och ändrade min kost vilket gav effekt. Finns brustabletter med järn och c-vitamin du kan köpa i de flesta matbutiker. B-12 är också en vanlig brist. Tippar på att du blev sjuk av deffen eftersom immunförsvaret tar stryk av dålig kost. Långsiktig återhämtning gäller! Lycka till!
Citera
2012-09-23, 16:30
Bannlyst
Citat:
Jag är absolut ingen expert på ämnet så lyssna på din läkare i första hand innan du går loss på diverse kosttillskott. Talar utifrån egen erfarenhet då jag åt lite av en alldeles för ensidig kost, dumt nog, vilket resulterade i liknande symptom som du beskriver: skakningar, andnöd, yrsel, utmattningskänslor, hård puls. Fick järntabletter utskrivet av läkare och ändrade min kost vilket gav effekt. Finns brustabletter med järn och c-vitamin du kan köpa i de flesta matbutiker. B-12 är också en vanlig brist. Tippar på att du blev sjuk av deffen eftersom immunförsvaret tar stryk av dålig kost. Långsiktig återhämtning gäller! Lycka till!

Tack så mycket för tipsen. Har i det närmaste exakt samma symptom som du hade.
Blir en sväng till ICA för c-vitaminer och järntabletter(ifall det finns på ICA).

Får hoppas att det hjälper.

Mvh.
wic0
Citera
2012-09-23, 16:33
Medlem
Citat:
Känner inte igen något utav dessa symptom, så det känns ju bra!

Men frågar kvarstår, varför får jag denna extrema puls vid minsta ansträngning?

Vad föreslog din läkare dig att göra när detta händer, med din höga puls?
Citera
2012-09-23, 16:45
Bannlyst
Citat:
Vad föreslog din läkare dig att göra när detta händer, med din höga puls?

Panikångest, lägg ingen energi på det.
Men vafan, jag vet ju att det inte är panikångest. Kan ju inte göra någon form av fysisk aktivitet, inte ens gå på toa utan att bli helt slut.

Väntar ju på provsvar, men har gått 5 arbetsdagar.

Mvh.
wic0
Citera
2012-09-23, 16:50
Medlem
Polacksallts avatar
Såvida du inte har en hel hinderbana till toaletten låter det oroväckande. Är du överviktig? Rökare? Exakt hur andfådd blir du? Vädrar lungsjukdom.
Citera
2012-09-23, 17:01
Bannlyst
Citat:
Såvida du inte har en hel hinderbana till toaletten låter det oroväckande. Är du överviktig? Rökare? Exakt hur andfådd blir du? Vädrar lungsjukdom.

Har cirka 10 meter till toaletten, plan mark.
Jag är inte överviktig, tränar styrketräning 3 pass i veckan i normala fall. Tränar kondition emellanåt, ganska mkt under deff. Bara några dagar innan den höga pulsen började så var jag ute och sprang 4.5 km.

Är inte rökare, har dock slutat snusa för 22 dagar sedan pga. att jag trodde att det var psykiskt, när läkaren hävdade det. Då nikotin kan påverka panikångest.

Jag blir ungefär lika andfådd som om jag sprungit ~ 2 km av att gå på toa.
Att gå upp för en trappa kan ibland resultera med att jag får stå på huk och "hämta andan".

Hur vet jag om det är en lungsjukdom? Läkaren sa att det lät bra när han lyssnade på bröstet (och kanske på ryggen, kmr ej ihåg) med sitt stetoskop. Vet ej om han lyssnade på hjärtat eller bröstet dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in