2012-09-23, 17:15
Medlem
Allavetdinipadresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wic0
Hej.
Jag har de senaste veckorna (~5 veckor) fått hög puls vid minsta ansträngning.
Det kan räcka med att jag går upp för en trappa eller går från soffan till toaletten för att hjärtat ska slå lika hårt och snabbt som när jag sprungit typ 2-3 kilometer.

Efter att jag sätter/lägger mig så går pulsen över på kanske 30-90 sekunder.
Detta sker varje gång jag rör på mig.

Har för övrigt inte feber, men en yrsel som kommer och går, samt varit små-snuvig i typ 2 månader. Halvtaskig aptit och är "skakig" i kroppen till och från, men det brukar ge sig om jag äter något.

Har varit vid läkaren och fick göra ett EKG som var bra och blodtryck på 125/70 samt lämnat blod för 10 dagar sedan, men inte fått svar än. Han ville först få allt till panikångest/psykiska besvär.
Men ärligt talat, denna puls kommer varje gång jag rör på mig. Jag tränar annars regelbundet och känner till min kropps fysiska kapacitet ganska bra .

Känner nu hur jag får som små hugg och tryck över bröstet emellanåt, men jag antar att det är ångest pga. att jag är orolig över vad det kan vara.

Några tips på vad det kan vara/vad ska jag göra?

Mvh.
wic0

Hej
Kolla upp om du har förmaksflimmer.
Det är helt ofarligt men väldigt obehagligt.
Förmaksflimmer, eller "Fladder" kommer av ärftlighet, för högt alkoholintag/koffeinintag eller stress..
Det kan man bota genom att leva sundare och ibland i kombo med betablockerare.
Lycka till!
Citera
2012-09-23, 17:17
Medlem
Polacksallts avatar
Citat:
Har cirka 10 meter till toaletten, plan mark.
Jag är inte överviktig, tränar styrketräning 3 pass i veckan i normala fall. Tränar kondition emellanåt, ganska mkt under deff. Bara några dagar innan den höga pulsen började så var jag ute och sprang 4.5 km.

Är inte rökare, har dock slutat snusa för 22 dagar sedan pga. att jag trodde att det var psykiskt, när läkaren hävdade det. Då nikotin kan påverka panikångest.

Jag blir ungefär lika andfådd som om jag sprungit ~ 2 km av att gå på toa.
Att gå upp för en trappa kan ibland resultera med att jag får stå på huk och "hämta andan".

Hur vet jag om det är en lungsjukdom? Läkaren sa att det lät bra när han lyssnade på bröstet (och kanske på ryggen, kmr ej ihåg) med sitt stetoskop. Vet ej om han lyssnade på hjärtat eller bröstet dock.

Gissar på att din kropp är totalt utmattad efter en halvslarvig och alldeles för snabb deff i kombination med längre tids sjukdom. Ta det lugnt och återhämta dig. Om det inte förändrats på en månad kan det vara läge att begära en mer ingående läkarundersökning.
Citera
2012-09-23, 17:21
Medlem
Polacksallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allavetdinipadress
Hej
Förmaksflimmer, eller "Fladder" kommer av ärftlighet, för högt alkoholintag/koffeinintag eller stress..
Lycka till!

Fyfan betablockerare ska du undvika till varje pris med tanke på onödiga olustiga bieffekter om du verkligen inte har behov av medicineringen. Särskilt med tanke på att det kan försämra andningen.
Citera
2012-09-23, 17:30
Medlem
En viss panikångest är nog vanligt, när man slutar att snusa.
Även om du inte har det, som du själv säger, kan det vara värt att läsa lite om det ändå kanske. Hoppas det löser sig.
Citera
2012-09-23, 17:31
Bannlyst
Citat:
Hej
Lycka till!

Kommer det "bara sådär"?
Slutat med alkohol sedan 7 veckor, kaffe lika länge. Känner mig inte speciellt stressad, men jag vet inte?
Är det vid en läkarundersökning du ser om du har förmaksfllimmer?

Citat:
Ursprungligen postat av Polacksallt
Gissar på att din kropp är totalt utmattad efter en halvslarvig och alldeles för snabb deff i kombination med längre tids sjukdom. Ta det lugnt och återhämta dig. Om det inte förändrats på en månad kan det vara läge att begära en mer ingående läkarundersökning.

Inte omöjligt. Så att undvika all form av träning och köra på med järn och c-vitaminer till en början i kombination med bra kost är en bra start?

Om vi leker med tanken att det är en lungsjukdom, hjärtat eller vad som helst. Att jobba (elektriker) torde inte vara för stor ansträngning?

Tack för svaren!

Mvh.
wic0
Citera
2012-09-23, 17:34
Medlem
Polacksallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faordig
Även om du inte har det, som du själv säger, kan det vara värt att läsa lite om det ändå kanske. Hoppas det löser sig.

Antingen är det panikångest eller så är det inte det. Aldrig hört talas om viss panikångest. Kan garantera att du vet skillnaden om du verkligen upplevt det.
Citera
2012-09-23, 17:36
Medlem
Polacksallts avatar
Citat:
Inte omöjligt. Så att undvika all form av träning och köra på med järn och c-vitaminer till en början i kombination med bra kost är en bra start?

Om vi leker med tanken att det är en lungsjukdom, hjärtat eller vad som helst. Att jobba (elektriker) torde inte vara för stor ansträngning?

Säger inte att det måste vara antingen eller. Lyssna på din kropp. Lägg upp ett ordentligt kost- och träningsschema som fungerar. Läs på, be om råd. Om du har en allvarligare sjukdom är din funktionsförmåga i samband med arbete individuell och kartläggs i samråd med läkare och arbetsterapeut.
Citera
2012-09-23, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av faordig

Slutade att snusa pga. att läkaren hävdade att mina symtom var panikångest.
Det har inte blivit bättre annat än i plånboken.
Tack!

Citat:
Antingen är det panikångest eller så är det inte det. Aldrig hört talas om viss panikångest. Kan garantera att du vet skillnaden om du verkligen upplevt det.

Har käkat SSRI för panikångest förut och jag känner igen dessa symptom ganska väl. Så precis som du säger, man märker skillnaden.

Citat:
Säger inte att det måste vara antingen eller. Lyssna på din kropp. Lägg upp ett ordentligt kost- och träningsschema som fungerar. Läs på, be om råd. Om du har en allvarligare sjukdom är din funktionsförmåga i samband med arbete individuell och kartläggs i samråd med läkare och arbetsterapeut.

Får jobba på som vanligt i veckan och invänta svar på proverna.
Blir det inte bättre så får jag väl gå till VC igen.
Det är ju förhoppningsvis inte dödligt.

Mvh.
wic0
Senast redigerad av wic0 2012-09-23 kl. 17:40.
Citera
2012-09-23, 17:45
Medlem
Allavetdinipadresss avatar
[quote=wic0]Kommer det "bara sådär"?
Slutat med alkohol sedan 7 veckor, kaffe lika länge. Känner mig inte speciellt stressad, men jag vet inte?
Är det vid en läkarundersökning du ser om du har förmaksfllimmer?

Jo du måste kolla upp dig, mäta om det föreligger arytmi.
Förmaksflimmer kan komma o gå, det har gjort så för mig. jag har varit inne 3 ggr för el-konvertering. Har helt slutat med alkohol. Mina flimmerproblem slutade genast.
Jag tar seloken (betablock) vid extraslag. det lugnar ner hjärtat. Men du måste givetvis kolla upp saken grundligt först.
Citera
2012-09-23, 17:49
Bannlyst
Citat:

Jo du måste kolla upp dig, mäta om det föreligger arytmi.
Förmaksflimmer kan komma o gå, det har gjort så för mig. jag har varit inne 3 ggr för el-konvertering. Har helt slutat med alkohol. Mina flimmerproblem slutade genast.
Jag tar seloken (betablock) vid extraslag. det lugnar ner hjärtat. Men du måste givetvis kolla upp saken grundligt först.

Det lät inge vidare om el-konvertering krävs är min första tanke.
Jag får helt enkelt ta upp det med läkaren om det krävs återbesök, dvs. att det inte ger sig!
Är det "ofarligt" att gå runt med förmaksflimmer?

Vet att jag hade en "förändring" i hjärtat vid EKG förra året, men det skulle vara ofarligt.

Mvh.
wic0
Senast redigerad av wic0 2012-09-23 kl. 18:26.
Citera
2012-09-23, 21:23
Medlem
slaskpacks avatar
Har din läkare tagit prover för TWAR? Tror det var den diagnosen Gunde Svahn fick. Kan vara värt att kolla upp.
Citera
2012-09-23, 23:23
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Hej
Lycka till!

Förmaksflimmer skulle de ha sett på EKG;n!

TS har en infektion kvar i kroppen och den kan sitta i länge så ta det lugnt och vila så kommer det säkert att gå över.

Panikångest är på modet just nu även läkare tar till det när de inte kommer på något annat.

Ont i sidan kan man få av förstoppning eller bara att det flyter trögt i tarmarna det kan kännas obehagligt för det är ofta på hjärtsidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in