Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Enligt eran definition så borde det vara en förlust.
Ja, när USA lämnade Europa så föll stora delar av Europa under tysk kontroll. Det började med att man bröt mot det underskrivna Versailles-avtalet för att sedan marschera in med soldater i Tjeckoslovakien, Polen, Belgien, Holland, Frankrike.....
Det enda som skiljer är tidssramen som gick mellan avtal och förnyade stridigheter.
Nordvietnameserna var kloka nog att hålla sig till avtalet tills det att USA hade lämnat landet, USA hade alltså vunnit för Nordvietnam vågade sig inte på att fortsätta stridigheterna förräns det att USA var borta ur bilden.
Vänta nu ett tag. Hela min argumentation bygger på att de hade ett fredsavtal men fortsatte strida ändå. Detta verkar inte ha varit fallet. Det verkar faktiskt som om man hade ett eldupphör och att USA lämnade Vietnam
utan att Nordkoreanerna följe efter hack i häl.
Likheterna med Afghanistan är således slående. Stormakerna lämnade båda områdena under ordnade former och det var inte förrns efter 2-3 år senare som länderna inte kunde klara sig själva längre.
Varken USA eller Sovjet kan anses ha förlorat krigen. Båda fanns på plats och skyddade sin allierade och drog sig ur när de ansåg att de kunde försvara sig själva. I fallet Sovjet för att striderna i princip upphört mer än enstaka bakhåll och vägbomber (likt dagens läge), USA drog sig ur när fienden var så tillbakatryckt att de inte ville strida mot dem längre. Båda lämnade sina allierade och dess fiender i ett sådant skick efter uttåget så tog det flera år innan motståndet kunde återupptas till fullo och leda till maktövertagande.
Dvs USA vann faktiskt eftersom striderna ser ut att ha upphört under en period. Det ser även ut som om Sovjet vann i Afghanistan då man hade skrivit under avtal med alla inblandade (USA, Pakistan, Afghanistan).
På sätt och vis stämmer då din jämförelse med första världskriget. 2014 kommer vi lämna Afghanistan med en armé på runt 200'000 man, när Sovjet åkte så hade Afghanistan en armé på över 300'000 soldater. (Det verkar som om historiens sämsta soldater är Afghanerna då Sovjet hade en här på omkring 115'000 man men att Afghanska armén misslyckades hålla ordning på landet med tre gånger så många soldater!)
Varken USA eller Sovjet förlorade sina krig. Jag är nöjd med det. Då har jag lärt mig något nytt.