Citat:
jag hade hållit med dig om det inte var för att varken Nordkorea eller USA följde avtalet. Kriget tog inte slut för att man skrev under ett papper, USA fick bara en ursäkt att sticka.
Ursprungligen postat av Atmeric
Jag vill egentligen inte ge mig in i diskussionen men jag tänker bara säga det till alla här, det är TVÅ vietnamkrig som folk pratar om här i tråden, inte ETT. Det som USA för typ 1965-1973 då det blir fredsavtal med NordVietnam och USA drar tillbaka sina trupper efter sagt fredsavtal, vilket de har tvingat fram med vapenmakt. Sedan det andra kriget där Nordvietnam invaderar det ensamma Sydvietnam som faller pladask inför övermakten och Vietnam förenas under den kommunistiska fanan
Faktum är att i fallet Afghanistan/Sovjet så är Sovjets "seger" betydligt tydligare. Fienden var i princip krossad, man var helt ute ur landet med all trupp och hade en revolution på hemmaplan. Sovjet hade till och med slutat med offensiva operationer (bortsett från en PR-offensiv) och helt gått över till peacekeeping likt den ISAF bedriver idag. Om Afghanistan faller 3 år efter att ISAF lämnar landet, är det en förlust då?
Citat:
Stack de under pågående strider eller när man nått ett krigsstillestånd?
Ursprungligen postat av Jecke
Och inte nog med att de stack från Vietnamkriget, de stack dessutom från världskriget. Bara för att tyskarna var besegrade 1918 betyder ju ingenting, då de 1939 återupptog stridigheter i del 2 av världskriget.
Men där hade de iaf anständigheten att komma tillbaka till kriget igen, efter det framkom att deras "allierade" inte kunde klara av tyskarnas nya offensiv.
Men där hade de iaf anständigheten att komma tillbaka till kriget igen, efter det framkom att deras "allierade" inte kunde klara av tyskarnas nya offensiv.
Hade man ett fredsavtal som båda parter följde? (I Vietnam bröt båda sidor mot avtalet inom mindre än en månad från att det undertäcknades...)
När USA lämnade europa, föll Europa då under Tysk kontroll med tyska soldater som tog över område efter område som amerikanarna lämnade?
Jaha, det var visst en skillnad.
Om man ger sig in i ett krig, trycker tillbaka fienden och lämnar kriget innan det är slut då har man inte vunnit. Om fienden framrycker över den mark man själv precis lämnat så ser det ut som en reträtt. Kombinerat brukar detta kallas för en förlust.