2012-09-24, 20:41
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAlbatros
Jag tänker inte orda om WW2 och Irak, då tråden inte handlar om det, de var bara exempel på att man kan orda om allt.

Det var du som tog upp dem som exempel. Inte jag.

Jodå, man kan orda om allt, och uppenbarligen ha fel i allt man ordar om.

Citat:
Ursprungligen postat av EnAlbatros
"Man kan ju inte räkna kolla vi dödade 1 miljon av era, ni bara 58k av våra, vi vann!"
"Men vi tog över landet vi stred om"
"Men vi dödade 1 miljon av er!"

Jag har aldrig påstått att USA vann något krig. Det enda jag påstår är att de inte blev militärt besegrade av Nordvietnam, och att kriget avslutades (i den tappning vi främst diskuterar här) med ett fredsfördrag.
Citera
2012-09-24, 21:17
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
1975 så hade Sydvietnamn fallit och kambodja var kommunistiskt, USA hade inte lyckas med varken sina militära mål eller sina politiska.
En förlust kan aldrig bli mer tydlig.

USA:s mål i enlighet med dominoteorin
var att förhindra att kommunismen spred sig vidare från Indokina.
D.v.s. att kommunisterna inte kom till makten i Burma, Thailand,
Malaysia, Indien, Indonesien och Filippinerna.

Så USA:s politiska mål i enlighet med dominoteorin uppfylldes till 100%.
Citera
2012-09-24, 22:06
Medlem
Atmerics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
USA:s mål i enlighet med dominoteorin
var att förhindra att kommunismen spred sig vidare från Indokina.
D.v.s. att kommunisterna inte kom till makten i Burma, Thailand,
Malaysia, Indien, Indonesien och Filippinerna.

Så USA:s politiska mål i enlighet med dominoteorin uppfylldes till 100%.

Snarare egentligen 90% eftersom Sydvietnam blev kommunistiskt, men men, det beror helt på tolkning
Citera
2012-09-24, 22:08
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Som sagt krig är politik med andra medel, de militära medlen misslyckades och de politiska medlen misslyckades och man uppnådde inte mycket mer än en sjuhelvetes massa bortkastade år p.g.a en fiaskoartad krigföring där man aldrig fick tillfälle att utnyttja sin överlägsna teknik och eldkraft annat än lokalt.
Strategiskt var det ett misslyckande och ett nederlag.

Och ja Tyskland förlorade krigen och har vunnit freden.(synd man inte satsade på det efter 1918).

Ja men det är detta som är själva dilemmat i diskussionen; vi pratar helt enkelt om olika saker. "Matchen" mellan USA och Nordvietnam slutade oavgjort rent tekniskt, det går inte att förneka. Ett oavgjort resultat mot ett dylikt land kan i sig själv ses som en förlust för amerikanerna, men oavgjort blev det. Ungefär som om Chelsea FC skulle spela oavgjort mot Dyngvreta BK.
Citera
2012-09-24, 22:18
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Var inte det vakterna kring den amerikanska beskickningen?

Annars är det så enkelt som att USA släppte skiten. Man ville inte gå in med de styrkor som krävdes för seger på slagfältet. USA lät kommunisterna få Sydostasien och fokuserade istället på övriga delar av Kalla kriget. Bara 7 år senare blev en viss Ronald Reagan president i USA. Den gode Ronald gav sig f-n på att han skulle knäcka "Ondskans imperium", men genom andra metoder än genom djungelkrig i gudsförgätna avkrokar.

Då stod det inte länge på innan "Ondskans imperium" kollapsade eftersom man inte klarade att hålla jämn takt med USA och NATO i den medvetna ekonomiska och politiska kampanjen som bedrevs mot kommunisterna. Tecknen på kollaps blev under 1980-talet allt fler och slutligen brakade hela skiten ihop som det ruckel det var. I Vietnam, som exempel, käkar man idag på McDonalds och lyssnar på rockmusik.
Hur som helst så kvarstår faktumet att de stack innan kriget var över. Det kan inte i någon historiebok kallas för att vinna kriget.
Citera
2012-09-24, 22:23
Medlem
Atmerics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Hur som helst så kvarstår faktumet att de stack innan kriget var över. Det kan inte i någon historiebok kallas för att vinna kriget.

Jag vill egentligen inte ge mig in i diskussionen men jag tänker bara säga det till alla här, det är TVÅ vietnamkrig som folk pratar om här i tråden, inte ETT. Det som USA för typ 1965-1973 då det blir fredsavtal med NordVietnam och USA drar tillbaka sina trupper efter sagt fredsavtal, vilket de har tvingat fram med vapenmakt. Sedan det andra kriget där Nordvietnam invaderar det ensamma Sydvietnam som faller pladask inför övermakten och Vietnam förenas under den kommunistiska fanan
Citera
2012-09-24, 22:27
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Nej, man vann inte Vietnam-kriget. Men man släppte skiten och fokuserade på annat. Som någon skrev så blev Vietnam den sista kommunistiska erövringen.

Och ärligt talat, jag anser att USA "sögs in" i helt onödiga strider i helt värdelösa sumpmarker. Den amerikanska allmänheten som ville avsluta kriget hade rätt. Det var bättre att sätta p för vidare kommunistisk expansion än att fortsätta röja i dessa djungler till ingen nytta. USA kom in fel från början - man använde fel metoder. Bättre att avsluta då.

USA (och resten av Västvärlden) vann dock den stora maktkampen. Alltså den som stod mellan demokrati och marknadsekonomi å ena sidan och kommunism å andra sidan. Vietnamkriget var bara en parentes.
Citera
2012-09-24, 22:46
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Som sagt krig är politik med andra medel, de militära medlen misslyckades och de politiska medlen misslyckades och man uppnådde inte mycket mer än en sjuhelvetes massa bortkastade år p.g.a en fiaskoartad krigföring där man aldrig fick tillfälle att utnyttja sin överlägsna teknik och eldkraft annat än lokalt.
Strategiskt var det ett misslyckande och ett nederlag.

Och ja Tyskland förlorade krigen och har vunnit freden.(synd man inte satsade på det efter 1918).
Om du hävdar att Tyskland vann freden efter andra världskriget så är du antingen en idiot eller extremt okunnig.

Det är snarare någon form av mirakel att tyskarna lyckades med att resa sig efter den extremt hårda fred de fick sig påtvingad.

Citat:
Och inte nog med att de stack från Vietnamkriget, de stack dessutom från världskriget. Bara för att tyskarna var besegrade 1918 betyder ju ingenting, då de 1939 återupptog stridigheter i del 2 av världskriget.

Men där hade de iaf anständigheten att komma tillbaka till kriget igen, efter det framkom att deras "allierade" inte kunde klara av tyskarnas nya offensiv.
Citera
2012-09-24, 22:49
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atmeric
Jag vill egentligen inte ge mig in i diskussionen men jag tänker bara säga det till alla här, det är TVÅ vietnamkrig som folk pratar om här i tråden, inte ETT. Det som USA för typ 1965-1973 då det blir fredsavtal med NordVietnam och USA drar tillbaka sina trupper efter sagt fredsavtal, vilket de har tvingat fram med vapenmakt. Sedan det andra kriget där Nordvietnam invaderar det ensamma Sydvietnam som faller pladask inför övermakten och Vietnam förenas under den kommunistiska fanan

Nja, jag talade från början om det som generellt betecknas som Vietnamkriget, alltså det krig mellan 1965 och 1973, som ligger efter fransmännens krig och före kriget mellan Nordvietnam och Sydvietnam ensama (om man nu kan kalla det det när Sovjet och Kina fortfarande stöttade Nordvietnam materiellt 1973-1975).

Av någon anledning finns det väldigt många skribenter här som har svårighet att förstå just Parisavtalet. Varför vet jag inte.
Citera
2012-09-24, 22:51
Medlem
Atmerics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nja, jag talade från början om det som generellt betecknas som Vietnamkriget, alltså det krig mellan 1965 och 1973, som ligger efter fransmännens krig och före kriget mellan Nordvietnam och Sydvietnam ensama (om man nu kan kalla det det när Sovjet och Kina fortfarande stöttade Nordvietnam materiellt 1973-1975).

Av någon anledning finns det väldigt många skribenter här som har svårighet att förstå just Parisavtalet. Varför vet jag inte.

Det var just det jag försökte påpeka å dina vägna, jag ber om ursäkt om jag råkade tampas med din frågeställning
Citera
2012-09-24, 22:54
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atmeric
Det var just det jag försökte påpeka å dina vägna, jag ber om ursäkt om jag råkade tampas med din frågeställning

Ingen fara alls, jag ville bara påpeka att jag skiljer på kriget 1965-1973 och kriget 1973-1975. Något man också borde göra, om du frågar mig, då fredsavtalet 1973 godkändes och ingicks av samtliga stridande parter, och om det bröts 36 timmar eller 2 månader senare egentligen är irrelevant.
Citera
2012-09-24, 23:01
Medlem
Atmerics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ingen fara alls, jag ville bara påpeka att jag skiljer på kriget 1965-1973 och kriget 1973-1975. Något man också borde göra, om du frågar mig, då fredsavtalet 1973 godkändes och ingicks av samtliga stridande parter, och om det bröts 36 timmar eller 2 månader senare egentligen är irrelevant.

Sannerligen, ett fredsavtal är ett fredsavtal och kriget upphör efter dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in