Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Tjosan!
Slutligen då, vad var målen för USA i Vietnamkriget, och lyckades man med dem?
Att påstå att USA förlorade i Vietnam är således fel.
Varför envisas folk med att påstå att USA förlorade Vietnamkriget?
Det är ju ganska enkelt, USA vann lika mycket i Vietnam som Sovjet vann ockupationen i Afghanistan.
Räknar man i runda siffror så förlorade Sovjet 14'000 soldater och Afghanerna mellan 75 och 90'000. Men båda länderna drog sig tillbaka utan att slå fienden, kalla det reträtt om du vill, vilket i båda fallen ledde till att fienden man stred mot tog över landet.
Den enda skillnaden i Vietnam var att man hade ett avtal som ingen följde (freden tecknades 1973 men alla sidor fortsatte kriget). I den sista striden om Saigon, som skedde medan USA fortfarande hade trupp på plats, så vann Nordvietnam.
Jag tar mig friheten att leka med din lista.
- Att stoppa spridningen av kommunism i sydostasien. *Ganska misslyckat då varje steg USA och allierade backade följdes upp av samma antal steg framåt av Nordvietnam. Medan USA fortfarande hade soldater och civila kvar i Saigon så intas staden av VC och Nordvietnams Armé*
- Att skydda den sydvietnamesiska staten mot kommunistisk nordvietnamesisk aggression. *Misslyckat, se resultat ovan*
- Att militärt bistå den sydvietnamesiska staten/regimen i dess kamp mot det kommunistiska Nordvietnam. *Lyckat, ett tag*
- Att militärt strida på den sydvietnamesiska sidan, och på så vis förhindra nordvietnamesisk invasion. *Lyckat en gång, misslyckat i andra vågen*
- Att slå ut den kommunistiska gerillarörelsen Viet Cong. *Misslyckat då Vietcong upplöstes ett år efter Saigon var intaget då Nord och Sydvietnam blev ett kommunistiskt land och befrielsefronten inte längre behövdes. De var alltså i allra högsta grad operativa vid krigsslutet.*
- Att genom bombning framtvinga nordvietnamesiskt deltagande i fredsförhandlingar. *Lyckat, men varken amerikanerna eller Nordvietnameserna eller några andra pareter följde avtalen. Så avtalen blev ogiltiga inom mindre än en månad då båda parter haft offensiva operationer då och därmed hävt överenskommelsen.*
- Att genom Paris-avtalet 1973 säkra existensen av en sydvietnamesisk stat. *Misslyckat då Vietcong upplöstes ett år efter Saigon var intaget då Nord och Sydvietnam blev ett kommunistiskt land och befrielsefronten inte längre behövdes.*
Man lät alltså huvudstaden tas över av 450'000 Nordvietnamesiska soldater vid en tidpunkt då man själv hade militär närvaro. Det kan inte kallas något annat än förlust.
Afghanistan föll ju 3 år efter att Sovjet lämnat landet i samband med att Mohammad Najibullah inte kunnat försvara sig mot åratal av kuppförsök. I mars 1972 var en av de största vinsterna för Nordvietnam under kriget.
Citat:
We've got the us air and everything else but they punched through and you can't take that away from them. -Sheridan
http://www.youtube.com/watch?v=O656sHKWrEo&t=197
Så inte kan man säga att USA vann varje enskild strid.
Såhär såg det ut i slutet.
http://www.youtube.com/watch?v=IdR2Iktffaw
USA evakuerar mitt under Nordvietnamesisk offensiv, USA har soldater på plats medan Saigon blir omringat. Det är skolboksexempel på förlust.
I Afghanistan föll nationen tre år senare efter att Sovjet själva haft en revolution och varit utanför kriget rätt länge.
EDIT: Eller så kan jag avsluta med en retorisk fråga.
Om fienden framrycker under egna styrkors pågående reträtt och exfil samt tar över hela området som man stridit om... har man inte förlorat då? Det finns gott om exempel där sidan med minst förluster i slutändan ändå förlorat.
EDIT 2: Visst, USA drog tillbaka sina stridande marktrupper ganska tidigt (1973), men det var mitt under pågående krig. De hjälpte däremot Sodvietnam med flygunderstöd etc och var således på plats militärt även om de inte själva var vid fronten vid den tidpunkten.