Flashback bygger pepparkakshus!
2017-05-13, 14:30
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det finns absolut inget i texten som tyder på att det har hänt heller. Det är helt enkelt väldigt osannolikt att det har hänt. Textens poäng är inte att Usch Nejen spelar bonanza och tar sig ton mot en kvinna på bussen.

Det är möjligt att krönikan är ihopljugen -- och jag håller i princip med din analys om vad den är tänkt att förmedla (att svenska är ett obetydligt litet språk, osv). Men det jag säger är: det är tydlig att den presenterar sig själv som med sanningen överensstämmande. Jag håller med om att det är osannolikt, isynnerhet hans fåniga replik. Men det betyder inte att han signalerar till läsaren att detta bara är hitte-på.

Man kan uttrycka det såhär: antingen talar Özz sanning. Eller så ljuger Özz. Jag lutar åt att tro att han ljuger. Men det han inte gör är: skriver en novell, där sanning eller lögn inte är applicerbara kategorier. Den krönika han skriver höjer ett implicit anspråk på att vara sann.

Precis som Bones1337 säger i posten ovan.

Igen, kolla på Facebookkommentarerna han fått, måste vara minst 200. Alla är av typen "usch vilket hemskt påhopp, styrkekramar till Özz, människor är så hemskt rädda och rasistiska som inte förstår att i Sverige får man tala vilket språk man vill." Det är ju denna grupp av imbeciller som Özz vill nå ut till. Och ingen av dem har förstått att det handlar om fiktion. De tar alla för givet att det hänt. Så vad är det då för jävla fiktion om ingen fattar att det är påhitt?

Igen: Özz höjer helt klart ett outtalat anspråk på att krönikan han skriver är sann. Att han sedan egentligen ljuger om detta är en annan sak.
Citera
2017-05-13, 14:53
Medlem
Vad tror ni hade hänt om jag pratat svenska på bussen och någon Abdullah skrikit "Ey svenne håll käft, sluta snacka mobil svenne" och jag hade gått fram till honom och sagt "Ey jävla blatte, håll käft annars hämtar jag mina brushor vi kommer cutta dig jag svär du hamnar på sjukhus".

Hade det varit rubrikerna i Aftonhoran dagen efter: "Rasistattacken på bussen, nazist dödshotar oskyldig invandrare".

Men är det invandrare som gör så mot svensk så hyllas han. Härligt.
Citera
2017-05-13, 14:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Det finns ingenting i texten som tydligt signalerar att det skulle röra sig om ren fiktion. Gå in på Facebook-sidan som linkats här tidigare och kolla. Där har du ca 200 eller nåt av dina åsiktsfränder, ditkommanderade av #jagärhär, som alla tar för givet att historien är sann. "Fina Özz, vilken ohyfsad dam, i Sverige talar vi vilket språk vi vill!" Då har alltså alla dessa också varit "kretiner" (ditt ord) nog att missförstå texten?

Jag tror också att minst pilsnerrepliken är fabulerad, troligtvis kanske mer. Men en krönika är inte nån jävla fiktionsgenre. Ordet kommer ju från historieskrivningsgenren. Läsaren antar att det återberättade stämmer. Dessutom har ju dylika hjälteberättelser om vanliga människor som står upp mot rasismen i tunnelbanor och bussar blivit något av en mode-genre, alltid med ett uttalat sanningsanspråk.

Kan du kanske ge ett exempel på en krönika av stuket "Jag satt i en taxi i tisdags och drack min latte...och så hände X" där det finns en tydlig markör om fiktionalitet? Det betvivlar jag. Det enda som sticker ut i denna berättelse är ju pilsnerrepliken, och den allena räcker knappast för att signalera till läsaren att "tjoho, jag fabulerar bara, det är ju fan uppenbart".

Klart att alla som tror det har inträffat i verkligheten är kretiner. Vet inte heller vad som är värst, att verkligen vara då autistisk att man tror det är dant bara för det är nedskrivet, eller de - på båda sidor - som väljer att tro på det för att själva vinna poäng.

Och hela tiden sitter den oerhört kasse komikern Nujen och gottar sig åt en lyckad krönika.
Citera
2017-05-13, 15:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bones1337
Det här är ingen jävla Novell han Skrev utan Han skildrar en händelse Han påstått har hänt, och ja istället för att bli dömd för Olaga hot och kvinnofrids kränkning så skulle Han nog erkänna att detta bara var en händelse påhittad I hans skeca hjärna, o skulle man skriva I tidningarna att özz stod åtalad så skulle Han nog öppet erkänna detta.

Men gubbn, vad konstigt du skriver. Stor bokstav på novell och han, men men.

Varför skulle han bli dömd? Föreligger det en polisanmälan? Pågår en förundersökning?

I Främlingen av nobelpristagaren Albert Camus påstår berättelsens jag att han mördat en man. Nu är ju Camus död, men menar du att man skulle åtalat honom för mord när boken gavs ut?
Citera
2017-05-13, 15:11
Medlem
Struntar i om det är sant eller inte, blir främst så fascinerad av hur Özz i sin vildaste fantasi (bokstavligen) kan tro att bästa möjliga comeback i en sådan situation är att hota en gammal dam med våld. Han sitter alltså och skriver en krönika och har all tid i världen på sig att fantisera ihop en grymt dräpande replik, men det bästa hans lilla hjärnkontor kan komma på är att hota med stryk?

Där fick du till det, minsann!
Senast redigerad av LordBanister 2017-05-13 kl. 15:13.
Citera
2017-05-13, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divinebaal
Som varje Svensk så förstår vi att det han säger är "ta det lugnt och håll käften. Annars drar jag en rak höger i ditt ansikte så du får åka ambulans till sjukhuset, ditt jävla luder". Det är översatt till normal svenska.

Sen kan du blattefiera det eller ej, om du vill. Det förändrat inte att han erkänner att han hotat en äldre kvinna med så grovt våld hon skulle tvingas åka akut till sjukhus med svåra skador.

Men snälla, tänk utanför ramarna, läs igenom artikeln och gå inte endast på det direktöversatta...
Uppenbart att han inte hotade henne, han bad henne dra åt helvete efter sin rasistiska kommentar, som kom helt utan provokation.
Citera
2017-05-13, 16:14
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Det är möjligt att krönikan är ihopljugen -- och jag håller i princip med din analys om vad den är tänkt att förmedla (att svenska är ett obetydligt litet språk, osv). Men det jag säger är: det är tydlig att den presenterar sig själv som med sanningen överensstämmande. Jag håller med om att det är osannolikt, isynnerhet hans fåniga replik. Men det betyder inte att han signalerar till läsaren att detta bara är hitte-på.

Man kan uttrycka det såhär: antingen talar Özz sanning. Eller så ljuger Özz. Jag lutar åt att tro att han ljuger. Men det han inte gör är: skriver en novell, där sanning eller lögn inte är applicerbara kategorier. Den krönika han skriver höjer ett implicit anspråk på att vara sann.

Precis som Bones1337 säger i posten ovan.

Igen, kolla på Facebookkommentarerna han fått, måste vara minst 200. Alla är av typen "usch vilket hemskt påhopp, styrkekramar till Özz, människor är så hemskt rädda och rasistiska som inte förstår att i Sverige får man tala vilket språk man vill." Det är ju denna grupp av imbeciller som Özz vill nå ut till. Och ingen av dem har förstått att det handlar om fiktion. De tar alla för givet att det hänt. Så vad är det då för jävla fiktion om ingen fattar att det är påhitt?

Igen: Özz höjer helt klart ett outtalat anspråk på att krönikan han skriver är sann. Att han sedan egentligen ljuger om detta är en annan sak.
Jewbooklänken funkar inte. Jag anser att Usch Nejen's berättelse om hur han tänkte spöa upp en kvinna på bussen helt enkelt är solklart trams som han hittade på för att förtydliga en poäng han tänkte framföra i Expressen. Fattar man inte detta så är man helt enkelt en autistsvensson som tolkar allting bokstavligt.

Mer sannolikt dock är det att flera i tråden helt enkelt ogillar Usch Nejen (vilket är helt rätt, jag står på er sida!) och därför försöker framställa honom som en kvinnomisshandlare osv. Allt är ju möjligt, och det är väl fullt möjligt att Usch Nejen kan ha sagt så där; kanske var det en inövad replik han som ståuppkomiker hade tränat på inför någon show, vem vet, men om han har sagt det så kan han knappast ha menat allvar med det hela.

Vad som dock är odiskutabelt är att Özz helt enkelt uppmuntrar bruna/muslimska invandrare att inte lära sig svenska. För övrigt så har alla amerikaner, britter och tyskar jag stött på i Sverige, kunnat svenska flytande (om än med en tydlig brytning om de kom hit som vuxna). Özz återanvänder helt enkelt hans poäng från "Statsminister":

Özz Nûjen - Sveriges relation till USA:
https://www.youtube.com/watch?v=_c05l2Xe_xI

Angående att Usch Nejen inte är rolig (det är förresten inte Soran Ismail heller), så kollade jag igenom Shan Atci's lite färskare material för en stund sedan:

Shan Atci | Originalet 2016 (Hela föreställningen):
https://www.youtube.com/watch?v=0eYCPcc6vlU

Atci är väl inte någon Eddie Murphy direkt, men helt klart roligare än Özz och mindre politisk.
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-05-13 kl. 16:31.
Citera
2017-05-13, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard

...Vad som dock är odiskutabelt är att Özz helt enkelt uppmuntrar bruna/muslimska invandrare att inte lära sig svenska. För övrigt så har alla amerikaner, britter och tyskar jag stött på i Sverige, kunnat svenska flytande...

Ehh... Tokfel.

Att man vill behärska flera språk innebär inte att man måste välja bort svenska. Tvärtom blir man bättre på att förstå hur språk är uppbyggda när kan flera.

Det faktum att de flesta i Sverige talar god engelska är en ständig källa till problem för vissa av mina vänner. Om du inte kan engelska alls så tvingas du på ett helt annat sätt att försöka. Många gillar att öva på sin engelska och har inte tålamod att vänta på den knaggliga svenskan. Jag har en kompis som är född här och hans amerikanska morsa har fortfarande inte lärt sig språket. När jag frågade hur det kändes fick jag svaret att "de första tio åren var hon deprimerad, men nu skiter hon i det". Då finns det ju ändå stora likheter mellan de indoeuropeiska språken.
Citera
2017-05-13, 16:47
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Ehh... Tokfel.

Att man vill behärska flera språk innebär inte att man måste välja bort svenska. Tvärtom blir man bättre på att förstå hur språk är uppbyggda när kan flera.

Det faktum att de flesta i Sverige talar god engelska är en ständig källa till problem för vissa av mina vänner. Om du inte kan engelska alls så tvingas du på ett helt annat sätt att försöka. Många gillar att öva på sin engelska och har inte tålamod att vänta på den knaggliga svenskan. Jag har en kompis som är född här och hans amerikanska morsa har fortfarande inte lärt sig språket. När jag frågade hur det kändes fick jag svaret att "de första tio åren var hon deprimerad, men nu skiter hon i det". Då finns det ju ändå stora likheter mellan de indoeuropeiska språken.
Vad det handlar om är att engelskan helt enkelt har mer "alfahannestatus" än svenskan, så kraven för en amerikan/britt att lära sig svenska är inte lika strikta medan man förväntar sig att blattar ska kunna svenska. Till och med på Flashback är de enda tillåtna språken (generellt på forumet utanför språksektionen) svenska, engelska, norska och danska. Visserligen beror det på att engelska har blivit ett internationellt lingua franca, men annars är ju inte engelska närmare besläktat med svenskan än vad tyska är.
Citera
2017-05-13, 16:58
Medlem
Jag läste artikeln en gång till. Han uppmanar ju till och med folk att hjälpa invandrare och andra med språket. Det får mig och tänka på en kommentar jag ofta hört på jobbet när kunderna är besvärliga.

Lär dig svenska för f-n!

Sedan slänger man på luren i örat på folk. Ibland har jag hört och förstått vad som sägs fast jag sitter i båset intill. Man vill inte förstå blattesvenska. Jag har hört det så många gånger. Vad förväntar man sig? Att folk skall åka tillbaka till Rinkeby och lära varandra svenska. Hur dumt är inte det på en skala? Bästa sättet att lära sig svenska är att samtala med de som kan språket perfekt. Hur tror ni blattesvenskan har uppkommit?
Senast redigerad av billingvar 2017-05-13 kl. 17:05. Anledning: Förtydligande
Citera
2017-05-13, 18:35
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BossNigger
När kvinnan på bussen tillrättavisade komikern(?) Özz Nujen för att han högljutt gapade och skrek på ett för henne obekant språk, mest liknande gutturala läten från primater, så svarade han med att hota henne och att han skulle slå henne med knytnäven mellan ögonen så att hon skulle behöva ambulanstransport till sjukhuset.

Det mest skrämmande med detta är att han inte bara kommer att komma undan med övergreppet, utan troligen bli hylla för det också. Skäggapors våld och förtryck mot kvinnor är alltså så pass normaliserat i landet.

http://www.expressen.se/kronikorer/ozz-nujen/sila-tugget-hall-brodsaxen-vaste-jag-till-damen-pa-bussen/

Använd unvis.it
Sedan har vi ju någon här som jämför honom med, vad jag förstår, någon slags apa Kommer denne DramaQueen klara sig undan övergreppet, eller hyllas av de högerextrema här?
Citera
2017-05-13, 18:47
Medlem
Bones1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men gubbn, vad konstigt du skriver. Stor bokstav på novell och han, men men.

Varför skulle han bli dömd? Föreligger det en polisanmälan? Pågår en förundersökning?

I Främlingen av nobelpristagaren Albert Camus påstår berättelsens jag att han mördat en man. Nu är ju Camus död, men menar du att man skulle åtalat honom för mord när boken gavs ut?

Haha gubbade precis du mig? Bòrjar argumenten ta slut och personpåhopp börjar? Är du özz nujen måntro? Jag skrev med engelskt t-bord när jag sket på rasten på jobbet, auto correct du vet. Nu när vi har det avklarat;

Du hänvisar till återigen en fcking novel pris Novell din sopa. Detta är inte en novell özz nujen skrivit. Utan en skildring av en händelse han framställer har hänt. Alla rasistiska påhopp som han inte vågade stå upp för sig själv så ryter han nu fiktivt ifrån - på en äldre kvinna som att det skulle ge honom mer pondus.

Sen är Sveriges lagar som så, att ett hot om stryk vare sig är ett skämt - Eller inte menat som det uttryckligen sas, spelar ingen som helst roll. Orden özz uttryckt I sin text gentemot kvinnan är olaga hot. Det kan inte du eller jag ändra pā baserat hur vi uppfattar de.
Dock måste ett offer finnas för att brott ska styrkas (man kan inte ljuga sig in I fängelse) - Så framhäver en kvinna att hon blivit hotad denna dag på samma buss utav samma mening - så har özz skäl att bli åtalad enligt Sveriges lag. Han har ju "erkänt" själv och känner ingen ånger. Snarare stoltserar han om det.
Bevisbörsan är således mycket stark.

Förstår du nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in