Citat:
Det är möjligt att krönikan är ihopljugen -- och jag håller i princip med din analys om vad den är tänkt att förmedla (att svenska är ett obetydligt litet språk, osv). Men det jag säger är: det är tydlig att den presenterar sig själv som med sanningen överensstämmande. Jag håller med om att det är osannolikt, isynnerhet hans fåniga replik. Men det betyder inte att han signalerar till läsaren att detta bara är hitte-på.
Man kan uttrycka det såhär: antingen talar Özz sanning. Eller så ljuger Özz. Jag lutar åt att tro att han ljuger. Men det han inte gör är: skriver en novell, där sanning eller lögn inte är applicerbara kategorier. Den krönika han skriver höjer ett implicit anspråk på att vara sann.
Precis som Bones1337 säger i posten ovan.
Igen, kolla på Facebookkommentarerna han fått, måste vara minst 200. Alla är av typen "usch vilket hemskt påhopp, styrkekramar till Özz, människor är så hemskt rädda och rasistiska som inte förstår att i Sverige får man tala vilket språk man vill." Det är ju denna grupp av imbeciller som Özz vill nå ut till. Och ingen av dem har förstått att det handlar om fiktion. De tar alla för givet att det hänt. Så vad är det då för jävla fiktion om ingen fattar att det är påhitt?
Igen: Özz höjer helt klart ett outtalat anspråk på att krönikan han skriver är sann. Att han sedan egentligen ljuger om detta är en annan sak.
Kommer denne DramaQueen klara sig undan övergreppet, eller hyllas av de högerextrema här?