2020-03-20, 22:21
Avstängd
Jag har precis fått Fentanyl plåster men då det inte fanns på apoteket fick jag beställa så ska få det på Måndag, jag kommer få 50mg. Jag har tidigare haft Norspan(Buprenorfin) 70mg och det gav ingen smärtlindring alls. Innan norspan skrevs ut bad jag om Fentanyl men han ville prova Norspan först för att Fentanyl är mer potent men jag fick jobbiga biverkningar av Norspan så nu gick han med på att prova Fentanyl.

Någon som testat båda och vet om jag kommer känna riktigt bra skillnad på 50ugh Fentanyl Sandoz? Är rätt tolerant nu mot opoider efter stått på det ett tag efter trafikolycka. Jag har också 2mg x 3 Xanor om dagen samt 10mg Stesolid till natten för sömn /ångest. 20mg Stilnoct också.

På Måndag ska jag börja med 37,5mg Fentanyl i 3 dagar sen byta plåster igen till 37,5mg och efter 3 dagar får jag höjning till 50mg ugh.
Citera
2020-03-22, 08:25
Avstängd
Fentayl Verkan

Tjena,

Hur långt tid tar det innan ett Fentanyl plåster börja verka? Jag satte igår kl 14:00 på två plåster.
1 12mg och 1 25mg = 37mg. Eftersom 37,5mg är restnoterat. Ska gå på detta i 3 dagar sen byta, sen 3 dagar byta och då höjer vi till 50mg. eller ugh eller vad man skriver. Haft Oxy 30 mgx2 och Norspan innan, kommer man känna stor skillnad eftersom Fentanyl ska vara så potent?`Har också Xanor 2mg och Stesolid 10mg.
Citera
2020-03-22, 09:11
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Culpepper
Tjena,

Hur långt tid tar det innan ett Fentanyl plåster börja verka? Jag satte igår kl 14:00 på två plåster.
1 12mg och 1 25mg = 37mg. Eftersom 37,5mg är restnoterat. Ska gå på detta i 3 dagar sen byta, sen 3 dagar byta och då höjer vi till 50mg. eller ugh eller vad man skriver. Haft Oxy 30 mgx2 och Norspan innan, kommer man känna stor skillnad eftersom Fentanyl ska vara så potent?`Har också Xanor 2mg och Stesolid 10mg.

Jag skulle röka dom, om jag va du..
Citera
2020-03-22, 09:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Charliework86
Jag skulle röka dom, om jag va du..

Är ute eftersom smärtlindring. Så det är den frågan jag är u te efterom jag kommer känna av en stor effekt eftersom Fentanyl ska vara så potent.
Citera
2020-03-22, 13:34
Medlem
Ett ex tuggade på dom, började må sjukt dåligt. Gick in till akuten och föll ihop. Låg i respirator några dagar och vi kom in till intensiven för att mer eller mindre säga hejdå. Personen fick ner det i lungorna. Tyvärr kunde personen inte låta bli och ta igen. Så dog dessvärre av skiten efter gett sig på det igen något år efter. Har själv provat det, men inget jag rekommenderar någon.
Citera
2020-03-22, 15:15
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Är ute eftersom smärtlindring. Så det är den frågan jag är u te efterom jag kommer känna av en stor effekt eftersom Fentanyl ska vara så potent.

Va fel av mej att rekommendera att röka plåster. Tänkte inte på att det kan vara farligt om man är ovan . Är farligt även om man är ingåd..
Citera
2020-03-22, 22:15
Avstängd
Det jag undrar är. Plåstret ska sitta på 72 timmar. Så jag satte på mitt på lördagen. Räknas lördagen? så ska jag ta av det på Måndag eller Tisdag?

Edit: Är max 2 plåster man kan ha på samtidigt som Norspan eller kan man ha mera?
Senast redigerad av Culpepper 2020-03-22 kl. 22:22.
Citera
2020-03-23, 01:41
Medlem
Citat:
Det jag undrar är. Plåstret ska sitta på 72 timmar. Så jag satte på mitt på lördagen. Räknas lördagen? så ska jag ta av det på Måndag eller Tisdag?

Edit: Är max 2 plåster man kan ha på samtidigt som Norspan eller kan man ha mera?
72h gäller från timmen du satte på det? Sätter du på det 17:00 lördag så har det gått 24h 17:00 söndag... Sen hur många plåster du sätter på dig är väl upp till dig on du vill följa dina doseringar eller inte.
Citera
2020-03-27, 17:44
Medlem
invisuss avatar
Jag har läst att fentanyl ska vara toxiskt på något sätt i högre doser, alltså inte andningsdepp det ska vara någon annan toxisitet vet någon vad jag pratar om? det ska tydligen vara så att om du ständigt höjjer dosen på fentanyl så kan du råka gå över en gräns och så dör du, men det är inte en klassisk andningsdepp
Citera
2020-03-29, 08:10
Medlem
Fick tag på ett plåster matrifen plåster 50/h tänkte sätta det på mig men efter att ha läst här vågar jag inte.
Är rädd för att få andningsdepression eller liknande.
Ville ta plåstret då jag har svårt o sova samt slut på stilnoct och imovane.
Tror ni ma kan byta plåstert mot något av ovanstående sömnmedel. Hur många kartor bör man då få för ett plåster?
Citera
2020-03-29, 09:27
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shivak
Fick tag på ett plåster matrifen plåster 50/h tänkte sätta det på mig men efter att ha läst här vågar jag inte.
Är rädd för att få andningsdepression eller liknande.
Ville ta plåstret då jag har svårt o sova samt slut på stilnoct och imovane.
Tror ni ma kan byta plåstert mot något av ovanstående sömnmedel. Hur många kartor bör man då få för ett plåster?

Du kan klippa av en bit av plåstret och ta under tungan.
Citera
2020-03-29, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charliework86
Du kan klippa av en bit av plåstret och ta under tungan.

Fast nej, jag är inte ute efter sån effekt.
Va mer intresserad av om man kan byta plåstret mot några kartor och isåfall hur många som skulle vara rimligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in