2026-07-21, 19:47
Medlem
Cranks avatar
Fråga från en fullständigt okunnig när det kommer till fentanyl.

Om man har ett plåster på 75 mikrogram som man vill klippa i småbitar för att undvika överdosering, funkar det?
Det finns ingen risk att fentanylen är ojämnt fördelat i plåstret så att det plötsligt bara smäller till vid en remsa och man dör?

Personen (eller jag, vilket som) behöver inte bli hög utan mest använda plåstret för att klara en avtändning från Subutex där dosen varit som lägst ca 4mg/dag sista månaden, högre doser innan dess.

Hur liten dos bör personen börja med? För att inte bli bäng men lindra avtändningen.
Citera
2026-07-22, 03:49
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crank
Fråga från en fullständigt okunnig när det kommer till fentanyl.

Om man har ett plåster på 75 mikrogram som man vill klippa i småbitar för att undvika överdosering, funkar det?
Det finns ingen risk att fentanylen är ojämnt fördelat i plåstret så att det plötsligt bara smäller till vid en remsa och man dör?

Personen (eller jag, vilket som) behöver inte bli hög utan mest använda plåstret för att klara en avtändning från Subutex där dosen varit som lägst ca 4mg/dag sista månaden, högre doser innan dess.

Hur liten dos bör personen börja med? För att inte bli bäng men lindra avtändningen.

Hur ska du använda plåstret? Röka? Snusa? Sätta på kroppen?

När jag röker så klipper jag plåstret i 6 remsor och röker en åt gången. Tror det är rätt svårt att få överdos att röka fentanyl. Men kan ha fel

Plåstret är jämnt fördelat. Lika potent över hela plåstret. Så är inte starkare på olika ställen.

Hoppas det gav dig svar på dina frågor. Rekommenderar att röka på folie. Går snabbt att lära sig det. Löste det helt själv utan någon hjälp. Ruset går däremot ur rätt fort 1-2 timmar bara ish. Sen behöver man fylla på igen. Så 6 remsor räcker väl i ca 12 timmar om du drar ut på det. Kom även ihåg att sub blockerar fenta. Optimalt är att vänta minst 2 dygn gärna 3.

Men jag blir duktigt påverkad när jsg röker även 9m jag har sub injektion varje månad.

Updatera gärna hur det går. Lycka till och må bäst min vän.

Edit: rekommendera verkligen inte att sätta på kroppen. Du kommer troligen inte känna någon effekt alls. Speciellt 8m du har tolerans mot opioider innan. Lägga en remsa under läppen som snusa kan nog ge lite effekt men röka är så man ska använda ett plåster enligt mig.
Senast redigerad av YeahBuddy3000 2026-07-22 kl. 03:56.
Citera
2026-07-22, 08:51
Medlem
Cranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Hur ska du använda plåstret? Röka? Snusa? Sätta på kroppen?

När jag röker så klipper jag plåstret i 6 remsor och röker en åt gången. Tror det är rätt svårt att få överdos att röka fentanyl. Men kan ha fel

Plåstret är jämnt fördelat. Lika potent över hela plåstret. Så är inte starkare på olika ställen.

Hoppas det gav dig svar på dina frågor. Rekommenderar att röka på folie. Går snabbt att lära sig det. Löste det helt själv utan någon hjälp. Ruset går däremot ur rätt fort 1-2 timmar bara ish. Sen behöver man fylla på igen. Så 6 remsor räcker väl i ca 12 timmar om du drar ut på det. Kom även ihåg att sub blockerar fenta. Optimalt är att vänta minst 2 dygn gärna 3.

Men jag blir duktigt påverkad när jsg röker även 9m jag har sub injektion varje månad.

Updatera gärna hur det går. Lycka till och må bäst min vän.

Edit: rekommendera verkligen inte att sätta på kroppen. Du kommer troligen inte känna någon effekt alls. Speciellt 8m du har tolerans mot opioider innan. Lägga en remsa under läppen som snusa kan nog ge lite effekt men röka är så man ska använda ett plåster enligt mig.

Tack så mycket för svar. Jag hade tänkt snusa det, det var dumt att jag inte skrev från början.
Har använt buprenorfinplåster mycket förr och då snusade jag de oftast och tyckte effekten höll i sig längst då. Tänker att det kan vara ett bra sätt nu också när det mest är en AT som ska motas bort och ingen större jakt efter att bli bäng. Vill bara bli frisk så att säga..

Det är fyra dagar sedan sista sub intogs, men har använt 20mg oxykodon/dag. 10mg morgon och 10mg kväll. Det har hjälpt för stunden men sitter ju i så kort tid. Nu är de ändå slut.

Tack för att du skrev, det var till stor hjälp.
Det var mest detta med huruvida ämnet kan vara ojämnt fördelat jag nojade över när plåstret redan är starkt och ingen direkt tolerans finns. Tack för tydligt svar.
Citera
2026-07-22, 19:00
Medlem
Cranks avatar
Hur lång tid brukar det ta innan man känner effekt om man snusar en bit av ett plåster?
Citera
2026-07-23, 17:20
Medlem
Finns fenta på gatan numera?
Citera
2026-07-23, 17:25
Medlem
Cranks avatar
Citat:
Hur lång tid brukar det ta innan man känner effekt om man snusar en bit av ett plåster?

Jag tog reda på det själv imorse och upptäckte att det gick relativt snabbt, typ 40 minuter?
Men jag kan inte säga att jag var nå vidare förtjust i ruset, även om det var enormt skönt att få en paus från buprenorfin-at’n. Tycker ruset var annorlunda mot alla andra opi jag brukat.

Vill också uppmana precis som flera andra - ta mindre än ni tror och prova först.
Jag tog, i mina ögon, en pyttebit och blev ändå rejält sänkt på ett inte helt behagligt sätt.
Jag har aldrig tagit fentanyl tidigare men har opi-tolerans och blev ändå ordentligt påverkad.
Citera
2026-07-23, 21:37
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Jag tog reda på det själv imorse och upptäckte att det gick relativt snabbt, typ 40 minuter?
Men jag kan inte säga att jag var nå vidare förtjust i ruset, även om det var enormt skönt att få en paus från buprenorfin-at’n. Tycker ruset var annorlunda mot alla andra opi jag brukat.

Vill också uppmana precis som flera andra - ta mindre än ni tror och prova först.
Jag tog, i mina ögon, en pyttebit och blev ändå rejält sänkt på ett inte helt behagligt sätt.
Jag har aldrig tagit fentanyl tidigare men har opi-tolerans och blev ändå ordentligt påverkad.

Sorry att jag inte kunde svara förrän nu. Åkte på en varnimg av mod

Hur stor remsa tar du när du snusar, ungefär hur många procent av 75mcg plåstret?

När jag röker så röker jag cirka 20% per remsa så blir 5-6st totalt att röka per plåstsr

Snusning ska du nog köra på framöver om du köpt ett plåster mot sub at. Hur länge snusar du varje bit och hur länge sitter det i/hkälper moyäy sub atn?

Snälla fastna inte på fentanyl. Var den värsta atn jah upplevt. Grät dygnet runt i flera dagar fär att jag mådde så dåligt. Rekomenderas ej
Senast redigerad av YeahBuddy3000 2026-07-23 kl. 21:40.
Citera
2026-07-25, 15:08
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:

Hur går det med snusandet med plåster. Har du kvar något fortfarande eller slut redan?

Fastna för fan inte på fentanyl bara. Då kommer du önska att du är död när abstinens kommer.... Har själv varit där som jag redan skrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in