Citat:
Ursprungligen postat av vonmanstein
Varför kan alla bli svenskar men ingen kan bli japan?
Det är svårare att bli japan för att de har en tradition av obefintlig utomasiatisk arbetskraftinvandring + att Sveriges kultur är ljusår ifrån Japansk. Svårt, kanske omöjligt. Men en kines t.ex. skulle nog kunna bli japan utan större problem (precis som en finne kan bli svensk ganska enkelt).
Citat:
Ursprungligen postat av Heladageniskogen
SD talar aldrig om någon separat "svenskhet av härkomst" och definitivt inte som någon "ras".
De talar om svenskhet som värderingar enkom.
inte ställer upp på detta synsätt på svenskhet
Right.. Så de definierar svenskar likadant som mig. Villkoret för svenskhet är ganska enkelt: att bli accepterad som svensk av en majoritet av svenskarna (utan några som helst "anti-fördomstänkande" eller diverse självhjärntvättningar från respektive svensk som "röstar" om kandidaten är svensk eller inte). Jag pratar självklart om ett abstrakt test, inte ett verkligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon
Jo, men nu leker ju du också med ord. Alla kan bli svenskar, dock icke "av svensk härkomst" - d.v.s. dessa svenskar tillhör inte den etnicitet som vi förr betecknade med just ordet svensk.
Det var en gång en "svensk", en svensk, en svensk-svensk, och så Bellman...
Mm.. alltså. Det är som sagt "splitting words". Jag pratar lite mer exakt om svensk
identitet. Ta t.ex. negern i
detta youtube-klipp. Han tror han är norrman, men lägg märke till hans kroppspråk, hans sätt att uttrycka sig hans sätt att tänka etc. Trots att han kan norska rätt bra så är han så uppenbart en somalie (och har inte fått jobb på 15 år i Norge som konsekvens). Denna person skulle
inte klassas som norsk med SDs definition (eller min).