Resultat: ?
Sverigedemokraterna
70,41%
571 röster
Svenskarnas Parti
29,59%
240 röster
2013-03-15, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SFS
Visst är det så. Det är inte alltid dåligt att läsa motståndarsidans böcker. Det är då man får reda på vad de tycker och varför de gör det. Det i sin tur gör att man lättare kan peka ut felaktigheter och lyckas övertyga motståndaren.
Jag håller med dig helt, optimalt är ju att vara så påläst och kunnig som möjligt vad gäller olika ideologier och tänkare från hela det politiska spektrat.
Citera
2013-03-15, 21:35
Medlem
klashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Jag håller med dig helt, optimalt är ju att vara så påläst och kunnig som möjligt vad gäller olika ideologier och tänkare från hela det politiska spektrat.
Får man även rekommendera sverige vänliga böcker? Jag har hört att SD är det enda sverige vänliga partiet, stämmer det?
Citera
2013-03-15, 22:05
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klashback
Får man även rekommendera sverige vänliga böcker? Jag har hört att SD är det enda sverige vänliga partiet, stämmer det?

Beror på vad du menar med Sverigevänliga. De har en fetisch för svensk kultur men samtidigt vill de assimilera rasfrämlingar för att underlätta rasblandning. Välj själv om du tycker det är Sverigevänligt
Citera
2013-03-15, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klashback
Du får rekommendera precis vilka böcker du vill, det är inte någonting vi bryr oss om eller lägger oss i. Du får läsa Friedman, Rand, Hitler, Marx eller Fredrik Reinfeldt om du känner för det.

Nej. SD är inte det enda "Sverigevänliga alternativet" även om det förstås är tacksamt för dem att måla upp den bilden. Här finns en liten sammanställning till varför man bör rösta på SvP istället för SD i dagsläget.
http://www.svenskarnasparti.se/svp-sd/
Citera
2013-03-15, 23:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Kul tråd! SvP har givetvis alla demokratiska rättigheter att finnas och argumentera för sin sak.

I det senaste valet fick ju dock SvP 681 röster, mot SD's 339610. Det enda vi vet sedan dess är att SD har drygt fördubblat sina röster. SvP vet vi inget om eftersom de är för marginella för att särredovisas, men inget tyder på att de har ökat. De har snarare minskat sedan valen 2002 och 2006.

Vad vill jag säga med detta? Ja givetvis att en röst på SvP är i det närmaste bortkastad medan en röst på SD gör reell skillnad.
Citera
2013-03-15, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
I det senaste valet fick ju dock SvP 681 röster, mot SD's 339610.
Helt korrekt och sant.

Citat:
Det enda vi vet sedan dess är att SD har drygt fördubblat sina röster.
Det vet vi förvisso inte alls innan valdagen, även om jag finner det troligt. SD är ett självspelande piano och drar till sig folk hela tiden oavsett vad de säger, inte säger eller gör och inte ger.

Citat:
SvP vet vi inget om eftersom de är för marginella för att särredovisas, men inget tyder på att de har ökat.
Tja, det som tyder på att vi har ökat är väl att vi har mer än dubblerat vårt medlemsantal sedan årsskiftet 2012 och att det hela tiden startas upp nya lokalavdelningar och grupper. Men det är naturligtvis sant att vi först vid valet 2014 får reda på den faktiska ökningen.

Citat:
De har snarare minskat sedan valen 2002 och 2006.
Det är ju inte samma parti, samma partiprogram eller samma partiledare. Som att mena att Bevara Sverige Svenskt eller Sverigepartiet är samma organisationer som SD och det skulle du ju aldrig göra. Om du inte tror på mig så kan du med fördel kolla med valmyndigheten.

Citat:
Vad vill jag säga med detta? Ja givetvis att en röst på SvP är i det närmaste bortkastad medan en röst på SD gör reell skillnad.
Hurdå? Hur gör en röst på ett redan stort parti mer skillnad än en röst på ett litet parti? Logiken är inte helt glasklar måste jag medge.
10.000 fler röster på SD gör ju knappt någon skillnad alls, medan 10.000 röster på SvP skulle betyda otroligt mycket och skulle få massmedia och etablissemanget att fullständigt rasa och förfäras. Det hade också sänt en tydlig signal (inte minst till SD) att det finns en växande skara nationalister (och nu menar jag just nationalister) som inte tolererar deras ständiga kompromissande och förnekande av svenskarnas rättigheter.

Alla Sverigevänner tjänar alltså på ett växande SvP, även om man är Sverigedemokrat. Ett växande SvP innebär ju nämligen dels att SD:s åsikter normaliseras och framstår som mer mainstream, samtidigt som det sätter press på SD att inte liberalisera sig ytterligare.

Vad jag har kunnat läsa mig till så är det främst kommunister och olika former av rasfrämlingar som ylar och gastar över hur hemskt det skulle vara att rösta på SvP och hur bortkastat det är. Vi som ser lite mer nyktert på tillvaron och situationen inser förstås egenvärdet i ett starkt växande etnonationalistiskt parti, inte minst nu när SD övergett nationalismen för någon kosmopolitisk socialkonservatism.

För tydlighetens skull kan jag exemplifiera ytterligare.
Du har två burkar. En burk med 200 kulor och en burk med 10 kulor. Samtidigt har du fem kulor i handen. Var någonstans får dessa fem kulor mest påverkan och gör störst skillnad? I burken med 200 kulor eller i burken med 10 kulor?
Senast redigerad av Straybullet 2013-03-15 kl. 23:54.
Citera
2013-03-16, 00:37
Medlem
Citat:
SD är ett självspelande piano och drar till sig folk hela tiden oavsett vad de säger, inte säger eller gör och inte gör.

Det stämmer att massinvandringens konsekvenser driver väljare i famnen på partiet, men SD:s eget agerande kan antingen höja eller sänka den mentala tröskeln som folk måste ta sig över för att bli sympatisörer.

Vad SD gjort rätt eller fel i det här fallet är svårt att leda i bevis. Jag tror att nolltolerans mot rasism, att man placerade Almqvist på sidolinjen och den öppna svenskheten sänkt tröskeln. Du skulle kanske tvärtom hävde att dessa åtgärder istället höjt tröskeln och att SD varit ännu större om de förespråkat repatriering och spritt ljus över sionisternas skadliga inflytande.

Men i vilket fall är det fel att hävda att SD:s agerande inte har nån inverkan på deras väljarstöd.

Citat:
Hurdå? Hur gör en röst på ett redan stort parti mer skillnad än en röst på ett litet parti? Logiken är inte helt glasklar måste jag medge.
10.000 fler röster på SD gör ju knappt någon skillnad alls, medan 10.000 röster på SvP skulle betyda otroligt mycket och skulle få massmedia och etablissemanget att fullständigt rasa och förfäras

Detta håller jag med om. Jag har ingen aning om hur många röster SVP kommer få, men går de märkbart framåt ritas den politiska kartan om. Igen. Konsekvenserna av detta är inte helt lätta att förutse, dock.

Citat:
Det hade också sänt en tydlig signal (inte minst till SD) att det finns en växande skara nationalister (och nu menar jag just nationalister) som inte tolererar deras ständiga kompromissande och förnekande av svenskarnas rättigheter.

Patetiskt. Sverigepartister borde helt släppa fantasierna om att stora, duktiga SD som får brett folkligt stöd ska börja springa deras ärenden. Ska SD anpassa sig till 10 000 etno-nationalister när det finns hundratusentals mittenväljare att suga upp?

Citat:
Alla Sverigevänner tjänar alltså på ett växande SvP, även om man är Sverigedemokrat. Ett växande SvP innebär ju nämligen dels att SD:s åsikter normaliseras och framstår som mer mainstream, samtidigt som det sätter press på SD att inte liberalisera sig ytterligare.

Svensk politik och samhällsutveckling är redan en explosiv soppa. Eftersom utvecklingen går i fel riktning kan vi kanske lika gärna hälla i en stark katalysator ytterligare och se vad händer? Whats to loose, liksom?
Citera
2013-03-16, 00:46
Bannlyst
Citat:
Patetiskt. Sverigepartister borde helt släppa fantasierna om att stora, duktiga SD som får brett folkligt stöd ska börja springa deras ärenden. Ska SD anpassa sig till 10 000 etno-nationalister när det finns hundratusentals mittenväljare att suga upp?
Så har det alltid gått till historiskt och så kommer det gå till i framtiden också. Kommunistsekterna ser till att V inte närmar sig Socialdemokraterna för mycket och V ser till att Socialdemokraterna inte närmar sig högern för mycket. Det är tämligen elementärt så det fungerar i de flesta länder.

Det behövs "ytterlighetsorganisationer" om man vill kalla dem för det för att se till så att de etablerade partierna inte bara blir en enda stor mittensörja.

Citat:
Men i vilket fall är det fel att hävda att SD:s agerande inte har nån inverkan på deras väljarstöd.
Ökade inte SD efter järnrörsincidenten också eller har jag drömt? Har SD någonsin minskat efter klumpiga uttalanden, avslöjanden "rasism" och annat till synes ofördelaktigt?
Senast redigerad av Straybullet 2013-03-16 kl. 00:49.
Citera
2013-03-16, 00:55
Medlem
Citat:
Så har det alltid gått till historiskt och så kommer det gå till i framtiden också. Kommunistsekterna ser till att V inte närmar sig Socialdemokraterna för mycket och V ser till att Socialdemokraterna inte närmar sig högern för mycket. Det är tämligen elementärt så det fungerar i de flesta länder.

Det behövs "ytterlighetsorganisationer" om man vill kalla dem för det för att se till så att de etablerade partierna inte bara blir en enda stor mittensörja.

Hmm ... Ja, du kan ha en poäng här. Fast jag upplever SD och SVP som så radikalt olika att jag inte är säker på i vilken utsträckning de kan fungera som kommunicerande kärl. Det märker vi dock om SVP skulle växa till sig på allvar.

Citat:
Ökade inte SD efter järnrörsincidenten också eller har jag drömt?

En negativ faktor som uppvägts av positiva faktorer. Jag skulle inte ta det som intyg för att SD kan bete hur jävla illa som helst utan att folk drar sig för att gå över till dem.

Citat:
Har SD någonsin minskat efter klumpiga uttalanden, avslöjanden "rasism" och annat till synes ofördelaktigt?

Vad hade hänt om Åkesson låtit Almqvist sitta kvar? Vad hade hänt om killen som vill lobotomera homosexuella inte uteslutits? Som jag sa i mitt första svar så är det svårt att leda nåt i bevis. Jag tycker det säger sig självt att ju mer sansade SD framstår desto fler kan gå över till dem med lätt hjärta, för att inte tala om att försöka få andra att ta samma steg. Jag som värvat röster bland vänner och familj hade knappast kunnat göra detta om SD varit totalt sjuka i huvudet. Nu balanserar det på gränsen, skulle jag säga.
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-03-16 kl. 01:05.
Citera
2013-03-16, 14:26
Medlem
klashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kul tråd! SvP har givetvis alla demokratiska rättigheter att finnas och argumentera för sin sak.

I det senaste valet fick ju dock SvP 681 röster, mot SD's 339610. Det enda vi vet sedan dess är att SD har drygt fördubblat sina röster. SvP vet vi inget om eftersom de är för marginella för att särredovisas, men inget tyder på att de har ökat. De har snarare minskat sedan valen 2002 och 2006.

Intressant, men hur många politiker säger att en röst är bortkastad?

Sedan bör Du ställa dig frågan vilket Sverige vill jag leva i? Vilket parti ligger dig närmast där?
Om Du gillar mångkultur kanske SD är rätt parti för dig vad vet jag?
Citera
2013-03-16, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Det stämmer att massinvandringens konsekvenser driver väljare i famnen på partiet, men SD:s eget agerande kan antingen höja eller sänka den mentala tröskeln som folk måste ta sig över för att bli sympatisörer.

Vad SD gjort rätt eller fel i det här fallet är svårt att leda i bevis. Jag tror att nolltolerans mot rasism, att man placerade Almqvist på sidolinjen och den öppna svenskheten sänkt tröskeln. Du skulle kanske tvärtom hävde att dessa åtgärder istället höjt tröskeln och att SD varit ännu större om de förespråkat repatriering och spritt ljus över sionisternas skadliga inflytande.

"Nolltolerans", uteslutningsärenden och saker som att SD så sent som för några år sedan(efter de kom in i riksdagen) strök punkten om etnisk homogenitet som eftersträvansvärt ur sitt partiprogram. Varför? Brydde sig verkligen väljarna? Fanns det verkligen någon anledning till att liberalisera sig?

Nya väljare sökte sig till SD och fortsätter att göra så idag, men det är inte tack vare någon liberalisering det sker någon stor ökning av väljarstöd. Möjligtvis ger det en marginell effekt, men i längden har man förlorat desto mer i och med liberaliseringen.

Jag gläds Sverigedemokraternas framgång, men om framgången sker på bekostnad av att de säljer sig själva ytterligare så har dem inte vunnit någonting alls, och ingen framgång har då nåtts.
Citera
2013-03-16, 15:46
Bannlyst
Ett i övrigt intressant fenomen att beskåda och analysera ur ett psykosocialt och strukturellt perspektiv är ju hur personer som säger sig vara demokrater och tala varmt och eldigt om den samma samtidigt konstaterar att det är "bortkastat" och "idiotiskt" att rösta på små partier.

Ser ni inte själva tankevurpan i resonemanget eller måste jag förklara det ytterligare? Ibland känns det som att jag som uttalad icke-demokrat har större tilltro till demokratin än ni som faktiskt kallar er för demokrater, och då är något jäääävligt konstigt. Inte sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in