Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
I det senaste valet fick ju dock SvP 681 röster, mot SD's 339610.
Helt korrekt och sant.
Citat:
Det enda vi vet sedan dess är att SD har drygt fördubblat sina röster.
Det vet vi förvisso inte alls innan valdagen, även om jag finner det troligt. SD är ett självspelande piano och drar till sig folk hela tiden oavsett vad de säger, inte säger eller gör och inte ger.
Citat:
SvP vet vi inget om eftersom de är för marginella för att särredovisas, men inget tyder på att de har ökat.
Tja, det som tyder på att vi har ökat är väl att vi har mer än dubblerat vårt medlemsantal sedan årsskiftet 2012 och att det hela tiden startas upp nya lokalavdelningar och grupper. Men det är naturligtvis sant att vi först vid valet 2014 får reda på den faktiska ökningen.
Citat:
De har snarare minskat sedan valen 2002 och 2006.
Det är ju inte samma parti, samma partiprogram eller samma partiledare. Som att mena att Bevara Sverige Svenskt eller Sverigepartiet är samma organisationer som SD och det skulle du ju aldrig göra. Om du inte tror på mig så kan du med fördel kolla med valmyndigheten.
Citat:
Vad vill jag säga med detta? Ja givetvis att en röst på SvP är i det närmaste bortkastad medan en röst på SD gör reell skillnad.
Hurdå? Hur gör en röst på ett redan stort parti mer skillnad än en röst på ett litet parti? Logiken är inte helt glasklar måste jag medge.
10.000 fler röster på SD gör ju knappt någon skillnad alls, medan 10.000 röster på SvP skulle betyda otroligt mycket och skulle få massmedia och etablissemanget att fullständigt rasa och förfäras. Det hade också sänt en tydlig signal (inte minst till SD) att det finns en växande skara nationalister (och nu menar jag just nationalister) som inte tolererar deras ständiga kompromissande och förnekande av svenskarnas rättigheter.
Alla Sverigevänner tjänar alltså på ett växande SvP, även om man är Sverigedemokrat. Ett växande SvP innebär ju nämligen dels att SD:s åsikter normaliseras och framstår som mer mainstream, samtidigt som det sätter press på SD att inte liberalisera sig ytterligare.
Vad jag har kunnat läsa mig till så är det främst kommunister och olika former av rasfrämlingar som ylar och gastar över hur hemskt det skulle vara att rösta på SvP och hur bortkastat det är. Vi som ser lite mer nyktert på tillvaron och situationen inser förstås egenvärdet i ett starkt växande etnonationalistiskt parti, inte minst nu när SD övergett nationalismen för någon kosmopolitisk socialkonservatism.
För tydlighetens skull kan jag exemplifiera ytterligare.
Du har två burkar. En burk med 200 kulor och en burk med 10 kulor. Samtidigt har du fem kulor i handen. Var någonstans får dessa fem kulor mest påverkan och gör störst skillnad? I burken med 200 kulor eller i burken med 10 kulor?