2006-04-24, 17:36
Medlem
Givatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambou
Givati, du missförstår mig fatalt.

Naturligtvis var den första attacken 6/10-73. Det var inte den jag syftade till, då den var framgångsrik sett ur egyptiska ögon. Jag syftade på den stora misslyckade attacken av Egypten 14/10-73. Samt den efterföljande mycket lyckade (ur israeliska ögon sett) motattacken 15/10-73.

Så nej, du behöver inte "läxa" mig om saken.

Min poäng var att om inte kriget vänt till Israels favör, hade GM agerat annorlunda. Med stor sannolikhet hade Israel tagit ett konventionellt krig till kärnvapennivå.
Det är en mycket skrämmande tanke för mig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yom_Kippur_War

Jag behövde tydligen göra det...

för att sedan återgå till ditt minus poäng:... Med stor sannolikhet hade Israel tagit ett konventionellt krig till kärnvapennivå.... !! experten har talat...alltså

Spekulationer: ...om inte kriget vänt...med all sannolikhet...etc!

Fakta: Israel använde aldrig sina kärnvapenarsenal, trots mycket stor existentiell kris....och den uppenbara riskabla läge. Jämför det med dina tidigare påstående om labil, aggressiv etc...minus poäng mao!!
Citera
2006-04-24, 17:41
Medlem
Elitmalajs avatar
Skönt med pålästa personer!

Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Läs Susan Nathans bok "Ett annat Israel" hon är jude som vid femtio års ålder flyttade till Israel och hon flyttade till den arabiska staden Tamra.
Hon var nyss i Stockholm och pratade om sin bok och hon sa att EU måste börja betrakta Israel som krigsförbrytare och att staten Israel måste ersättas med en demokratisk sekulär stat där araber och judar har samma rättigheter vilket dom inte har i dagens Israel.
I hennes bok står följande.
Under kriget 1948 förstörde Israel 400 palestinska byar och fördrev 750 000 palestinier från sina hem.
När en arab bygger nytt hus ansluts han ej till vatten,avlopps,el eller telesystem och deras sopor hämtas inte och deras post delas inte ut.
Israeliska kooperativen avvisar araber,handikappade,homosexuella,ensamma mödrar och ogifta par.
I Israel får man bara gifta sig om man har samma religion.
När det råder vattenbrist så stängs araberna av från vattnet medans judarna kan fortsätta vattna sina gräsmattor.
Hösten 2003 så avstängdes 23 piloter av för att dom vägrade anfalla palestinska civila bostäder.
Säkerhetstjänsten Shin Bet avgör ALLA tjänstetillsättningar på skolor och då gäller det alla som rektorer lärare städare mm.
Läroböckerna i skolorna lär ut att judar vill bli astronauter mm medans araber vill bli kamelförare mm.
En elev vid de judiska religiösa skolorna har tolv gånger så stora ekonomiska resurser än sina arabiska elever.
Mcdonalds avskedar personal som talar arabiska under arbetstid.
Under 1990-talet avskedades hundratusentals arabiska arbetare för att dom invandrande judiska ryssarna skulle ha deras jobb.
Märk väl att allt detta gäller förhållanden i Israel och inte i dom palestinska inhägnade gettona.
Sen att det finns folk som tycker att Israel är en demokrati övergår mitt förstånd för om Israel är en demokrati så måste ju det rasistiska Sydafrika varit en demokrati också.
Så avskaffa dagens Israel och gör som Sydafrika gjorde.
Tack, nyman, för påminnelsen om att talet om den israeliska demokratin har sina brister! Det är ont om demokratier i Mellanöstern. Det är tveksamt om Israel är en demokrati eftersom en ockupationsmakt som diskriminerar på grund av etnisk och religiös tillhörighet inte kan definieras som demokrati om inte det begreppet skall bli meningslöst.

Jag kan inte glädja mig åt att Hamas vann det senaste palestinska valet. Jag kan dock inte anse annat än att Palestina är det närmaste man kan komma en arabisk demokrati. Denna är inte perfekt; Palestina är inte en suverän stat utan består av en skingrad, landsflyktig befolning, dels ett ockuperat område med långtgående inskränkningar i den folkvalda ledningens befogenheter.

Jag önskar att EU och Sverige fortsätter att stödja den framväxande palestinska demokratin, för att undvika en humanitär katastrof och driva in palestinierna i armarna på andra bidragsgivare.

För egen del vägrar jag att köpa israeliska produkter så länge som Israel vägrar följa FN:s resolutioner och återgå till 1967 års gränser. Israel har i alla fall ett sådant styrelseskick som gör att det är meningsfullt för omvärlden att "rösta med plånboken" för att påverka israelisk politik. Jag vill att israeliska väljare skall inse att det kommer att kosta på om Israel inte följer folkrätten.
Citera
2006-04-24, 17:52
Medlem
Givatis avatar
Citat:
Nej, jag anser inte att Iran har rätt att utveckla kärnvapen. Däremot kärnkraft.

Anser du det rimligt att Israel har rätt att utveckla kärnvapen och lura det internationella samfundet när dom undersöker frågan? Demokratiska stater har mao. rätt att bryta internationella regler? Utveckla.

Iprincip är svaret generellt Nej. Israel borde inte ha haft detta rätt, liksom andra länder. ...Men om mdet är principer av fred vi talar om....så I princip är även initiativ att starta ett krig...ett allvarligt brott mot internationell lag.

Israel till skillnad från Iran, är sedan dess uppkomst, omringt av inte mindre än 5 arabiska länder, som inte en gång har hotat eliminera staten Israel...och som har inte mindre än 300,000 Jihadglada människor. Israel som sedan dess proklamation { som för den delen var menat bli samtidigt som den palestinska statens utrop. FN:s resolution 1947.11.29 var en tvåstats-beslut INTE bara Israels rätt...} varit utsatt av dessa, för just krig....med start reedan tidigt på 30 talet....bl.a av terror grupper med ideologiska/ekonomiska rötter, som idag sponsras av Iran.

Israel har aldrig yttrat sin vilja, intention eller intresse...eller agerat iuppsåt att utplåna Iran. Tvärtom...Iran genom dess Hezbullah-stöd med både vapen och pengar, flagranta föredmjukelser...och vebala hot mot Israel, tagit praktistaget kriginitiativet indirekt och direkt mot staten Israel..Dem agerar aktivt och uppmuntrar andra regimer, grupperingar...emot Israels rätt att finnas till. Detta är den enda och avgörande skillnad..inget psevdoakademisk snack om demokrati eller diktatur...
punkt-slut!!
Citera
2006-04-24, 18:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Med nöje.

Jag pratar om inspektionerna JFK krävde efter möte med David Ben-Gurion av dimonakomplexet.
http://www.nti.org/e_research/profiles/Israel/Nuclear/3635_5221.html
...
Jag har inga tvivel om att Israel gjorde sitt bästa för att dölja vad man gjorde för USA, eftersom jag till skillnad från en del förvirrade i Krigshot Iran-tråden inte tror att USA "gav Israel" kärnvapen.

Du skrev däremot:
Citat:
Anser du det rimligt att Israel har rätt att utveckla kärnvapen och lura det internationella samfundet när dom undersöker frågan?
och med det skulle jag mena IAEA-inspektioner enligt avtal, men där kan vi väl ha en semantisk åsiktsskillnad.
Citera
2006-04-24, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag har inga tvivel om att Israel gjorde sitt bästa för att dölja vad man gjorde för USA, eftersom jag till skillnad från en del förvirrade i Krigshot Iran-tråden inte tror att USA "gav Israel" kärnvapen.

Du skrev däremot:

och med det skulle jag mena IAEA-inspektioner enligt avtal, men där kan vi väl ha en semantisk åsiktsskillnad.

Lura det internationella samfundet genom att ha ett hemligt kärnvapenprogram i årtionden. Samt lura de amerikanska inspektörerna när dom varit där.

Om inte det är att lura det internationella samfundet, så vet jag inte vad.
Citera
2006-04-24, 18:22
Medlem
Citat:
Om inte det är att lura det internationella samfundet, så vet jag inte vad.

Märk väl att Israel aldrig har dementerat förekomsten av ett Kärnvapensprogram.Landet är ej heller med i NPT. Så att "lura" världssamfundet är väl lite att ta i. Oetiskt och jävligt gjort; kanske det, men bortom reglerna? Nej.
Citera
2006-04-24, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Naturligtvis har inte USA givit Israel kärnvapen. Fransmännen sålde reaktorn till israelerna, som du vet.

Men, USA har genom sin utrikespolitik skapat ett förhållande där Israel kan fortsätta med sitt hemliga kärnvapenprogram. Denna amerikanska
slå-blinda-ögat-till-hållning, har i praktiken inneburit att Israel kunnat fortsätta med sitt program, samt att Israel därigenom startade ett kärnvapenrace i mellanöstern. Jag tror det har varit mycket olyckligt för regionen, och varit en av faktorerna till det ostabila mellanöstern.
Citera
2006-04-24, 18:34
Medlem
Citat:
ag tror det har varit mycket olyckligt för regionen, och varit en av faktorerna till det ostabila mellanöstern.

För kärnvapensprogrammet är ju inte ett direkt resultat av flera mot Israel riktade anfallskrig från multipla arabstater samtidigt? Du anser inte att just den faktorn väger tyngre än Israels kapacitet till att försvara sig med taktiska kärnvapen vid extremt desperata situationer (För som jag ser det har Israel knappast hotat med att Iran borde utplånas från kartan?)
Citera
2006-04-24, 18:36
Medlem
Givatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
För kärnvapensprogrammet är ju inte ett direkt resultat av flera mot Israel riktade anfallskrig från multipla arabstater samtidigt? Du anser inte att just den faktorn väger tyngre än Israels kapacitet till att försvara sig med taktiska kärnvapen vid extremt desperata situationer (För som jag ser det har Israel knappast hotat med att Iran borde utplånas från kartan?)

Självfallet men här är vi vana att debattera sammanhanglöst, som bekant....
Citera
2006-04-24, 18:36
Bannlyst
Citat:
Märk väl att Israel aldrig har dementerat förekomsten av ett Kärnvapensprogram.Landet är ej heller med i NPT. Så att "lura" världssamfundet är väl lite att ta i. Oetiskt och jävligt gjort; kanske det, men bortom reglerna? Nej.

Medveten att dom inte ratificerat NPT.

Men, jag anser det vara att lura det internationella samfundet när man bygger upp en låtsasvägg, för att dölja hissar som leder ner till hemliga våningar underjord.
Citera
2006-04-24, 18:40
Bannlyst
Citat:

Även Israel har startat anfallskrig mot arabstaterna. Med din logik borde detta ge dom rätten att starta ett kärnvapenprogram, inte erkänna programmets existens, och ha en stor arsenal av kärnvapen ifall en desperat situation uppstår.
Citera
2006-04-24, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Givati
Jag behövde tydligen göra det...

Trodde jag klargjorde för dig vad jag menade. Du får nog läsa mitt inlägg igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Givati
för att sedan återgå till ditt minus poäng:... Med stor sannolikhet hade Israel tagit ett konventionellt krig till kärnvapennivå.... !! experten har talat...alltså

Spekulationer: ...om inte kriget vänt...med all sannolikhet...etc!

Fakta: Israel använde aldrig sina kärnvapenarsenal, trots mycket stor existentiell kris....och den uppenbara riskabla läge. Jämför det med dina tidigare påstående om labil, aggressiv etc...minus poäng mao!!

Det är fullständigt uppenbart att om inte IDF slagit tillbaks egyptierna under novemberkriget, och en fortsatt invasion skett, så hade kärnvapen kunnat användas. Jag har aldrig påstått att Israel använder sin kärnvapenarsenal aggressivt eller labilt. Eftersom dom hittills aldrig använt sig av den. Det jag sa var att Israel är en aggressiv och labil stat. Israel har alltid använt sig av okonventionella metoder i deras krig mot araberna. Denna aggressivitet och labilitet, i kombination med kärnvapen, är för mig en skrämmande bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in