2007-09-25, 08:32
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abe87
Anledningen till att AL motsatte sig förslaget var för att Judarna fick mer än vad Palestina fick. Uppdelningen representerade inte det antal palestinier som fanns. Där var problemet! Hade det varit tvärtom, alltså att Palestina fick rättvist mer land så hade AL accepterat och vi skulle nog troligen inte ha denna konflikt.
Araberna fick majoriteten av området, att det specifika landet "Palestina" inte blev större än Israel är i sammanhanget ointressant.
Citera
2007-09-25, 08:33
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Nej, Palestina gavs inte till Jordanien. Palestina existerar, ockuperat av sionister och deras understödjare och förespråkare. Om dessa judechauvinister kollektivt kunde flytta över till sina verkliga förlovade länder, Florida, New York, Nevada, kanske Los Angeles, skulle mycket vara vunnet vad gäller "Mellanösternkonflikten".
http://www.palestinefacts.org/pf_ww1_british_mandate_jordan.php
Citera
2007-09-25, 08:54
Medlem
Novitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Gå till ett bibliotek och välj vilken historiebok du vill, slå upp mellanöstern och försök hitta dina formuleringar
Det är precis det jag har gjort. Kan inte låta bli att skratta, medan jag refererar till uttalanden från Israels ledare, refererar du till din fantasivärld.

Citat:
Du kan läsa mer om detta i studentlitteraturen eller dess upplägg på webben
http://sv.wikipedia.org/wiki/1948_%C3%A5rs_arab-israeliska_krig
Du presenterar ovanligt värdelösa strängar. Antingen stöder de min argumentering eller så är de blanka. Helt tydligt att du inte ens läser dem själv.

Citat:
Du gör dig förstås fånig med ditt hävdande att detta var på grund av judisk vilja att tvinga fram ett krig, svara på varför Israel skulle starta ett krig med arabstater som var materiellt överlägsna och utan egentligt stöd av någon supermakt?
Jag har aldrig refererat till "judisk vilja". Det är en lögn. Som jag visade i något av mina första inlägg, önskade sionisterna fördriva araberna och de lyckades. Riktigt många, 800.000 stycken, fördrevs i landsflykt. Enligt vedertagen forskning, enligt FN, ingrep Arab League (AL) för att förhindra ytterligare etnisk rensning och blodsspillan. Sionisterna var mycket väl medvetna om att de arabiska styrkorna var dåligt organiserade och okoordinerade. Det är något de kunde tacka den brittiska kolonialmakten.

Citat:
[i]"The Second World War, which broke out on Sept. 1, 1939, actually began on March 7, 1936. If only France, without Britain (which had some excellent combat divisions), ... bla bla bla
Detta är så typiskt sionistiskt, när inga argument biter, ja då ska vi till att diskutera andra världskriget. Nej tack - vi pratar om vad som rättfärdigar etablerandet av Israel.

Lite trött på dessa personliga påhopp. Särskilt trist att en moderator sjunker ner i dyn på detta sätt.

Jag går emot den revisionistiska mytbilden som ständigt hittar på ”officiella lögner” för att rättfärdiga Israels missgrepp. Om Israel vill sträva efter fred bör denna propaganda försvinna.

Jag har påvisat med stöd av Israels tidigare ledare att oroligheterna 1948 startade långt tidigare. Dessa ledare har inga problem att erkänna fördrivningen av palestinier. Något som inte passar in i eran mödosamt uppbyggda lappverk till historieskrivning.

När jag diskuterar 1967 – övergår min meningsmotståndare till att diskutera 2a världskriget!

Har också bevisat att Israel har startat samtliga krig utom ett. Egypten och Syrien attackerade Israel 1973 eftersom de ville återerövra land som Israel tagit.

De enda motargument jag får är hänvisningar till ”utmärkta historiekunskaper” och obefintlinga länkar. Vi har kommit till en punkt där mina motståndare inte har några fler argument och jag anser att mina ståndpunkter bevisade. Därmed är det lämpligt att strängens fråga besvaras:

Vad rättfärdigade etablerandet av staten Israel 1948, på bekostnad av palestinierna?

Även här är det av någon anledning intressantare att diskutera Libanon eller Jordanien, istället för Israel. Två länder som överhuvudtaget inte har något med frågeställningen att göra.

Trots upprepade uppmaningar har INGEN i denna sträng hittills kommit fram med ett enda argument för etablerandet av Israel. Man får anse att det hela inte gått riktigt till. Palestinierna har verklig orsak till att protestera och kämpa för sin frihet.
Citera
2007-09-25, 09:06
Medlem
Novitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
Som de flesta människor så anser jag att FNs beslut att dela de forna brittiska protektoratet i två stater är det som rättfärdigar staten Israel, håller du inte med?

Nej jag håller inte med. Vad rättfärdigar FNs beslut? Vad var FNs argument? Kom ihåg att Israel inte respekterat ett enda av FNs resolutioner eftersom de valt att expandera i mellanöstern.

Vad är således det rättfärdiga i etablerandet av Israel på palestiniernas bekostnad?
Citera
2007-09-25, 09:25
Medlem
Novitass avatar
Israels expansionism

Israels plan att etniskt rensa västbanken avslöjas av följande karta framtagen av "The Israeli Information Centre for Human Rights"
http://www.btselem.org/Download/Separation_Barrier_Map_Eng.pdf

B'Tselem har en väldigt informativ hemsida:
http://www.btselem.org/English/index.asp
Citera
2007-09-27, 12:44
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Nej, Palestina gavs inte till Jordanien. Palestina existerar, ockuperat av sionister och deras understödjare och förespråkare. Om dessa judechauvinister kollektivt kunde flytta över till sina verkliga förlovade länder, Florida, New York, Nevada, kanske Los Angeles, skulle mycket vara vunnet vad gäller "Mellanösternkonflikten".
Knappast. Om så israelerna flyttade till Månens baksida så skulle gnällaraberna istället skylla alla sina problem på den månkolonin och göra allt för att sabotera för den.
Citera
2007-09-27, 18:55
Medlem
Efter 178 sidor av denna tråden så känns det skönt att veta att ni aldrig kommer få som ni vill och att Israel kommer fortsätta stå starkt och tryggt tillsammans med västvärlden.
Citera
2007-09-28, 01:12
Medlem
Sababas avatar
Att skala ner denna konflikt till en enkel frågeställning som den uppenbart retarterade trådskaparen gör ger inte så mycket resultat.

Som Israelvänlig tycker jag att alla Sveriges partiers ståndpunkter gör (så som i fallet med EU) helt tvärtom vad som reprensenterar ideologierna.

Vänstern. Som ideologiskt borde ogilla teologiska diktaturer har förbryllande nog plötsligt omfamnat dem medans högern som iaf teoretiskt borde ha högre tolerans gentemot diktaturer stödjer den demokratiska staten i denna konflikt.

Sedan bottnar vissa inlägg i självklart ganska basalt hat mot araber mm eller som i andra fallet judar. Jag ska inte spela moraltant.
Citera
2007-09-29, 02:02
Medlem
tobins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abe87
Anledningen till att AL motsatte sig förslaget var för att Judarna fick mer än vad Palestina fick. Uppdelningen representerade inte det antal palestinier som fanns. Där var problemet! Hade det varit tvärtom, alltså att Palestina fick rättvist mer land så hade AL accepterat och vi skulle nog troligen inte ha denna konflikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Novitas
Vad rättfärdigade etablerandet av staten Israel 1948, på bekostnad av palestinierna?

Även här är det av någon anledning intressantare att diskutera Libanon eller Jordanien, istället för Israel. Två länder som överhuvudtaget inte har något med frågeställningen att göra.

Trots upprepade uppmaningar har INGEN i denna sträng hittills kommit fram med ett enda argument för etablerandet av Israel. Man får anse att det hela inte gått riktigt till. Palestinierna har verklig orsak till att protestera och kämpa för sin frihet.

Eftersom att jag inte själv är tillräkligt insatt hänvisar jag till någon som är det: http://www.gluefox.com/kontr/israel.shtm
Ni får läsa från Kort Historik till Varför ett nytt Wyeavtal och sen vill jag gärna se motargument.
Citera
2007-09-29, 22:01
Medlem
Wilder beasts avatar
Israel har ju inte begått några allvarliga fel. De försvara sig ju bara mot terrorister. Vi borde istället diskutera hur Sverige med aktivt kan ingå militära avtal och utbyte av erfarenheter. De är duktiga på att hålla terroristerna i schack och vi i Sverige ska känna tillfredställelse över att de lyckas så bra. De har också fina resmål från Fiskeresturangen vid Genesarets sjö till Scubadykning i söder. Petra i Jordanien ligger nära och är ett hett resmål.
Citera
2007-10-03, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Knappast. Om så israelerna flyttade till Månens baksida så skulle gnällaraberna istället skylla alla sina problem på den månkolonin och göra allt för att sabotera för den.
Där får de gärna bo, fast jag nöjer mig med om de flyttar till havets botten!
Citera
2007-10-03, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
Läskunnig?, oavsett vilken uppfattning man har om krigen som Israel har varit inblandad i så menar du väl inte att den historieskrivning som Novitas framför är den etablerade? Vad jag angrep var Novitas användning av ordet revisionism, ett ord som han och uppenbarligen inte du har en aning om vad det betyder. Du verkar också ha lite problem med ordet massmördare (en liten hjälp: en soldat som dödare fienden i krig är inte mördare).
En soldat mördar inte oskyldiga och civila urskiljningslöst och i stor skala. Där har du likheten mellan Tibbets och dina älskade judiska massmördare. För mig råder det ingen som helst tvivel om vem de verkliga "terroristerna" är.

Antisionist? Jajamensanvisst!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in