Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Gå till ett bibliotek och välj vilken historiebok du vill, slå upp mellanöstern och försök hitta dina formuleringar
Det är precis det jag har gjort. Kan inte låta bli att skratta, medan jag refererar till uttalanden från Israels ledare, refererar du till din fantasivärld.
Citat:
Du kan läsa mer om detta i studentlitteraturen eller dess upplägg på webben
http://sv.wikipedia.org/wiki/1948_%C3%A5rs_arab-israeliska_krig
Du presenterar ovanligt värdelösa strängar. Antingen stöder de min argumentering eller så är de blanka. Helt tydligt att du inte ens läser dem själv.
Citat:
Du gör dig förstås fånig med ditt hävdande att detta var på grund av judisk vilja att tvinga fram ett krig, svara på varför Israel skulle starta ett krig med arabstater som var materiellt överlägsna och utan egentligt stöd av någon supermakt?
Jag har aldrig refererat till "judisk vilja". Det är en lögn. Som jag visade i något av mina första inlägg, önskade sionisterna fördriva araberna och de lyckades. Riktigt många, 800.000 stycken, fördrevs i landsflykt. Enligt vedertagen forskning, enligt FN, ingrep Arab League (AL) för att förhindra ytterligare etnisk rensning och blodsspillan. Sionisterna var mycket väl medvetna om att de arabiska styrkorna var dåligt organiserade och okoordinerade. Det är något de kunde tacka den brittiska kolonialmakten.
Citat:
[i]"The Second World War, which broke out on Sept. 1, 1939, actually began on March 7, 1936. If only France, without Britain (which had some excellent combat divisions), ... bla bla bla
Detta är så typiskt sionistiskt, när inga argument biter, ja då ska vi till att diskutera andra världskriget. Nej tack - vi pratar om vad som rättfärdigar etablerandet av Israel.
Lite trött på dessa personliga påhopp. Särskilt trist att en moderator sjunker ner i dyn på detta sätt.
Jag går emot den revisionistiska mytbilden som ständigt hittar på ”officiella lögner” för att rättfärdiga Israels missgrepp. Om Israel vill sträva efter fred bör denna propaganda försvinna.
Jag har påvisat med stöd av Israels tidigare ledare att oroligheterna 1948 startade långt tidigare. Dessa ledare har inga problem att erkänna fördrivningen av palestinier. Något som inte passar in i eran mödosamt uppbyggda lappverk till historieskrivning.
När jag diskuterar 1967 – övergår min meningsmotståndare till att diskutera 2a världskriget!
Har också bevisat att Israel har startat samtliga krig utom ett. Egypten och Syrien attackerade Israel 1973 eftersom de ville återerövra land som Israel tagit.
De enda motargument jag får är hänvisningar till ”utmärkta historiekunskaper” och obefintlinga länkar. Vi har kommit till en punkt där mina motståndare inte har några fler argument och jag anser att mina ståndpunkter bevisade. Därmed är det lämpligt att strängens fråga besvaras:
Vad rättfärdigade etablerandet av staten Israel 1948, på bekostnad av palestinierna?
Även här är det av någon anledning intressantare att diskutera Libanon eller Jordanien, istället för Israel. Två länder som överhuvudtaget inte har något med frågeställningen att göra.
Trots upprepade uppmaningar har INGEN i denna sträng hittills kommit fram med ett enda argument för etablerandet av Israel. Man får anse att det hela inte gått riktigt till. Palestinierna har verklig orsak till att protestera och kämpa för sin frihet.