2005-04-03, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iago
Varför? och bättre än vad? Förklara!
(mitt inlägg var bara till för att påpeka stavfelet: palestiner i st f palestinier)
Citera
2005-04-03, 20:34
Medlem
THEIDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
föreslår att filistéerna kallas palestinier och inget annat

Vad har araberna som kallas palestinier med filistèer att göra?

"Vilka var filistéer? Ett antikt sjörövarfolk från den grekiska övärdlen som plundrade östra Medelhavet(ca 1000 f.Kr) och grundlade bl.a. staden Gaza vid Medelhavet. Filistéer utkämpade krig mot såväl egyptier som mot israeliter men kung David av Israel besegrade dem. Filistéer var ett indo-europeiskt folk och talade ett icke-arabiskt språk och kom från den grekiska övärlden. Vilka band kan de möjligen ha till araberna vars civilisation föddes 1600 år senare- på 600-talet på den sydvästra delen av den arabiska halvön?"

Araberna har som IDF påpekade börjat kalla sig "palestiner" för militärstrategiska skäl.
Citera
2005-04-03, 20:46
Medlem
THEIDFs avatar
FELPOST
Citera
2005-04-03, 23:50
Medlem
Iagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platin
Men du har rätt, låt israeliska skolbarn springa runt och ducka från granater osv. Det är väldigt humant!
Endast paranoia kan skänka mig dessa åsikter (som jag inte har och heller inte gett uttryck för).

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Iago
Jag håller med - förutom att ingen nation måste existera.
"we are the world...we are the children" *håller upp en tändare* - det funkar förmodligen!
Sakta i backarna! Håll patetiken ett slag och försök istället förstå vad du läser. Att ingen nation måste existera betyder inte att det inte ska finnas nationer, utan helt enkelt att ingen nation nödvändigtvis måste finnas.

Citat:
Nej, det skulle leda till en ny förintelse med en extrem-islamistisk stat som spjutspets. Herregud människa, använd ditt omtalade 'förnuft'
Mitt förnuft skulle alltså visa mig att en sk enstatslösning skulle leda till en ny förintelse... njae, tror inte det.

Trådens topic är "avskaffa Israel", jag svarar nej men ville veta vad andra ansåg om just enstatslösningen, om den skulle innebära ett avskaffande.

Citat:
Ursprungligen postat av THEIDF
"Folk" är ju ändå bara identitetsfetischism - uppfinningar, gamla eller nya och av olika orsaker uppfunna, men alltid uppfinningar. Och vad spelar det för roll i frågan?
Citera
2005-04-04, 08:17
Medlem
Citat:

"Vilka var filistéer? Ett antikt sjörövarfolk från den grekiska övärdlen som plundrade östra Medelhavet(ca 1000 f.Kr) och grundlade bl.a. staden Gaza vid Medelhavet. Filistéer utkämpade krig mot såväl egyptier som mot israeliter men kung David av Israel besegrade dem. Filistéer var ett indo-europeiskt folk och talade ett icke-arabiskt språk och kom från den grekiska övärlden. Vilka band kan de möjligen ha till araberna vars civilisation föddes 1600 år senare- på 600-talet på den sydvästra delen av den arabiska halvön?"

Araberna har som IDF påpekade börjat kalla sig "palestiner" för militärstrategiska skäl.
Ordet "Palestinier" och "Filisté" är samma ordstam.
Jag vet inte var du fick ditt "faktacitat" ifrån men det var inga fakta.
Filistéer (palestiner) har funnits och finns, de är identifierbara i historiska källor.
Herodotos kallade invånarna i Palestina för "de palestinska syrierna", ca 400 f Kr.
Och området har kallats Palestina i flera tusen år.

"Israeliter" finns däremot inte i några historiska källor.

*suck*
Citera
2005-04-04, 13:06
Medlem
THEIDFs avatar
Citat:
Filistéer (palestiner) har funnits och finns, de är identifierbara i historiska källor.

Visa mig gärna kopplingen mellan araberna som gör anspråk på Israel och Filistèerna.
Citera
2005-04-04, 13:15
Medlem
Iagos avatar
Citat:
Visa mig gärna kopplingen mellan araberna som gör anspråk på Israel och Filistèerna.
Denna koppling eller icke-koppling, på vilket sätt skulle den ha att göra med vem som har rätt att bebo det nuvarande Palestina/Israel? och hur skulle det vara relevant för topic, Israels avskaffande?
Citera
2005-04-04, 13:21
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Dom har samma namn.

Varför skulle en koppling på nåt sätt vara ens avlägset relevant? Palestina är idag det man med ett gemensamt namn kallar västbanken och Gaza-remsan. Palestinier är folk som bor i Palestina. Vad ordet "Palestinier" betydde 2500 år sedan är precis lika relevant som vad ordet "koppar" betydde för 2500 år sedan.

Förklaring:
Ordet "koppar" har förmodligen samma stam som ordet "Cypern". Om ordet koppar kommer från namnet på ön eller tvärt om är svårt att uttala sig om, men den här diskussionen är precis lika relevant för diskussionen om mellanöstern politik, som ordet "koppar" är relevant för en diskussion om Cyperns enande. Det skulle till exempel gå utmärkt med din logik att hävda att Turk-cyprioter inte skall få kallas det för att dom inte längre lever i huvudsak på kopparexport.
Citera
2005-04-05, 16:46
Medlem
THEIDFs avatar
Citat:
föreslår att filistéerna kallas palestinier och inget annat

Det var detta jag reagerade och svarade på. Filistèer introducerades i disussionen av Kickan2.

Mina svar är lika mycket off-topic som dina inlägg i denna tråd. Inget av dem har handlat om Israels avskaffande.
Citera
2005-04-07, 12:20
Bannlyst
Återigen så verkar theidf dras in i mina diskussionstrådar (jag undrar varför ) och uppvisar praktexempel på sin dåliga argumentation, då han vägrar bemöta det faktum som finns (Cypern & Koppar, kommentar??).

I vilket fall som helst så är det ett faktum att Pissrael ÄR ett jävla skitland som är roten till 90% av världens elände. Jorden vore alltså en mycket bättre plats utan denna skitlobba på kartan. Det är t.o.m så att mer än hälften av all världens krig och oroligheter skulle kunna undvikas om ladet avveckades. Tänk på det! Al Qaida och alla dess liknande organisationer upplöser sig självt eftersom det inte finns någon drivkraft som motiverar dess kamp (som bygger på Israels förtyck av dess minoritet) Inden & Pakistan skulle antagligen kunna sluta fred eftersom hyckleriet och dubbelmoralen kring Israels kärnvapen inte skulle finnas längre och därför skulle länderna ha lättare att gå med på att avväpna sig själva och samma standard gäller för samtliga världens länder. Länderna i Asien skulle sluta kriga eftersom det inte längre skulle spela någon roll om ett land var USA vänligt (och det i sin tur skulle inte längre finnas något intresse för USA att ha alierade överallt). Kort sagt, allt skulle bli bättre! AVSKAFFA ISRAEL!!!! NU!!!!!!!!!
Citera
2005-04-07, 12:41
Medlem
trass avatar
...och Claes Elfsberg skulle självmant erkänna allt.
Citera
2005-04-07, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tras
...och Claes Elfsberg skulle självmant erkänna allt.
Det är det som utredning finns till för.

http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?p=2081361#post2081361
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in