2005-04-02, 11:14
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IT-man
de jure har jag ingen aning om som helst aning om vad det betyder, ej heller bryr jag mig. Min inställning är denna fråga är svart-vit: antingen fördömer man islamism och Israels rätt att bekämpa den eller så är man diktaturkramare. Så enkelt är det. För att citera Bush: "either you are with us or you are against us".
Problemet med den inställningen är att Israel inte bekämpar islamism. så det argumentet är ungefär lika uselt som dom flesta israelhatares argument: att judar är dumma.
Citera
2005-04-02, 11:44
Medlem
Iagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IT-man
de jure har jag ingen aning om som helst aning om vad det betyder, ej heller bryr jag mig. Min inställning är denna fråga är svart-vit: antingen fördömer man islamism och Israels rätt att bekämpa den eller så är man diktaturkramare. Så enkelt är det. För att citera Bush: "either you are with us or you are against us".
Or both, verkar det som
Citera
2005-04-02, 13:54
Medlem
#either you are with us or you are against us".#

det där är ju något som ja har jävligt svårt med och just den åsikten är djupt rotad i usa hela dess rättsystem tycks vila på liknande åsikter,,att man inte är intresserad och inte vill vara delaktig i någon sida det är inte amrekanskt,,
Citera
2005-04-02, 13:55
Medlem
THEIDFs avatar
Att avskaffa benämningen "palestiner" är bättre.
Citera
2005-04-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THEIDF
håller med, den kan vi avskaffa direkt

föreslår att filistéerna kallas palestinier och inget annat
Citera
2005-04-02, 14:37
Medlem
Asmodeuss avatar
Finns det ärligt någon som tror att judar och araber någonsin kommer att komma överrens där nere?

Citat:
Ursprungligen postat av Nulle
Här är en sammanställning över framstående judar:

http://www.jewhoo.com/
Japp att de har infiltrerat och till stor del kontrollerar vissa industrier är inte något nytt för judarna (det gjorde de i 20-talets Tyskland också..) men med tanke på att de använder det till sin grupps fördel och att exempelvis filmindustrin predikar budskap (som judar varit med och kokat ihop) som självhat för vita, "jämlikhet", smutsig humor, etc, - det får mig inte direkt att se särskilt högt på dem som grupp för det.
Att sedan en och annan uppfinnare kan ha varit judisk är inget förvånande eftersom de är ganska intelligenta - men för det mesta, listigt intelligenta - inte kreativt. Heh.
Citera
2005-04-02, 14:58
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
Finns det ärligt någon som tror att judar och araber någonsin kommer att komma överrens där nere?
Tja, det beror på vilka krav man har. Judehatet tycks man ju aldrig komma bort i från helt, det kommer tydligen länge än finnas sinnesförvirrade personer som tror att det är nåt speciellt med judar som gör att dom skall motarbetas.

Men såtillvida att det kommer blir fred, ja, det blir det nog förr eller senare. Nu är Arafat borta, ett stort steg framåt, nu kan Israel göra fred utan att tappa ansiktet. Skall vi tippa att det tar en 20-30 år för förhållandena att normaliseras någorlunda?
Citera
2005-04-02, 15:31
Medlem
Iagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THEIDF
Varför? och bättre än vad? Förklara!
Citera
2005-04-02, 18:48
Bannlyst
Judarna säger det hela bäst:

Länk
The settlers are a small fanatic minority that makes a lot of noise. Israel should get out of the territories, for its own sake, enforce justice on drunk settlers who go on a pogrom on nearby Palestinian villagers. I say this with pain: Israel should get back to the spirit of 50 years ago, before Zionism went morally bankrupt.
Yaniv Josed, Oxford, United Kingdom
Citera
2005-04-02, 23:26
Medlem
THEIDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iago
Varför?

http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=97154

Citat:
och bättre än vad?

Bättre än att avskaffa Israel.
Citera
2005-04-03, 07:44
Medlem
smartypantss avatar
Det där är ju rent historisk icke-argumentation. Skriver man ut logiken blir det uppenbart hur ohållbart det är: "Eftersom området som kallades Palestina år 1930 inte kallades Palestina år 100 så måste vi slå ihop det med Syrien".

Andra alternativ är ""Eftersom området som kallades Palestina år 1930 beboddes av judar år 0 måste det bebos av Judar nu". Håller ju precis lika illa.

Historia är ett uselt argument. Palestina existerar nu. Om det gjorde det innen eller inte är irrelevant. Tänk om man skulle applicera sånt tänkande i andra frågor:

"Nej, du kan inte få studiebidrag i Enköping, för på 1400-talet bodde dina förfäder i Bräkne-Hoby".

"Nej, du kan inte få barnbidrag för du hade inga barn förra året. Skit samma att du har barn nu."

"Nej, jag kan inte gifta mig med dig för dina förfäder var med om att slå ner dacke-upproret".

"Vi måste ha biltullar i Stockholm, för det fanns tullar på 1700-talet."

Citera
2005-04-03, 12:02
Medlem
Citat:
Det är inte så konstigt. Har du hört talas om ockupationen, om bosättarnas feta villkor (och om palestiniernas usla), om IDF:s samarbete med dessa kolonisatörer, har du hört talas om systematisk skövling av olivlundar, om beskjutning av barn, om muren som gör att många bönder inte kan nå sina fält, vilka då, allt i enlighet med Israels fina lag, blir lovliga för nya bosättningar.

Har du hört talas om självmordsbombare, dödspatruller som beskjuter Israeliska skolor/skolbussar, Arafats ovilja till att skapa fred, arabvärldens judehat - sexdagarskriget.

Varför skövlar de olivlundarna - för att beväpnade män gömmer sig där med tyngre vapen och beskjuter israelerna. Men du har rätt, låt israeliska skolbarn springa runt och ducka från granater osv. Det är väldigt humant!

Många dessa barn som de 'beskjuter' står med ak-47 eller stenar och kastar mot israeliska soldater. Därför använder de gummikulor medan de blir beskjutna med tunga automatvapen. Du verkar extremt orolig över palestiniernas barn, men om de indoktrineras till att bli barnsoldater spelar ingen som helst roll, eller?

Citat:
Jag håller med - förutom att ingen nation måste existera.

"we are the world...we are the children" *håller upp en tändare* - det funkar förmodligen!

Citat:
Jag har troligtvis en syn på förnuft som radikalt skiljer sig från din, att döma av ditt inlägg, men även här "delar" jag din åsikt, även jag skulle gärna se ett större Israel i framtiden (jag pratar om några år, något decennium eller två), ett demokratiskt Israel inkluderande östra Jerusalem, västbanken och Gaza, där alla har samma rättigheter.

Jag frågar igen: skulle detta innebära Israels avskaffande .

Nej, det skulle leda till en ny förintelse med en extrem-islamistisk stat som spjutspets. Herregud människa, använd ditt omtalade 'förnuft'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in