Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag förstår din logik i när du jämför med en ”militärisk plan”, men om en militärisk plan har funnits och gick ut på att "etnisk rensa" palestinier så räknas det som en policy. Det är samma sak som politisk plan, har man en politisk plan som går ut på att "etnisk rensa" någon räknas det som en policy. När jag skriver att det måste finnas en politisk policy beror det på att målsättningen är politisk. Huvudsaken är att en policy ska finnas, sen om det är politisk eller militärisk spelar inte så stor roll.
Jag har förklarat att mitt argument om att ”det lever en halv miljon Araber i Israel idag” inte motbevisar att det har förekommit ”etnisk rensning” förut, däremot finns det annat som tyder på att ”etnisk rensning” av palestinier inte har förekommit. Varför kan enskilda händelser ses som ”etnisk rensning”? Det låter inte logiskt. Om ”etnisk rensning” avser ett program borde Israel i sådana fall agera utifrån programmet i varje situation. Jag menar varför skulle man ”etnisk rensa” palestinier bara från specifika platser och inte från andra platser? Det kan inte vara så att militären missade 156 000 araber. Det måste medföra att en sådan policy inte har funnits och därför bör man inte se det som ”etnisk rensning”. Det är därför jag menar att ”156 000 araber” på sätt och vis motbevisar att etnisk rensning har tagit plats.
”Policies can be understood as political, management, financial, and administrative mechanisms arranged to reach explicit goals”http://en.wikipedia.org/wiki/Policy
Jag har förklarat att mitt argument om att ”det lever en halv miljon Araber i Israel idag” inte motbevisar att det har förekommit ”etnisk rensning” förut, däremot finns det annat som tyder på att ”etnisk rensning” av palestinier inte har förekommit. Varför kan enskilda händelser ses som ”etnisk rensning”? Det låter inte logiskt. Om ”etnisk rensning” avser ett program borde Israel i sådana fall agera utifrån programmet i varje situation. Jag menar varför skulle man ”etnisk rensa” palestinier bara från specifika platser och inte från andra platser? Det kan inte vara så att militären missade 156 000 araber. Det måste medföra att en sådan policy inte har funnits och därför bör man inte se det som ”etnisk rensning”. Det är därför jag menar att ”156 000 araber” på sätt och vis motbevisar att etnisk rensning har tagit plats.
Det hjälper inte att klistra in en artikel om vad "policy" betyder för det är inte vad vi diskuterar. Du påstod att det måste finnas en "politisk plan" för att det ska kunna ses som "etnisk rensning" och har kommit med diverse påhopp mot mig bara för att jag inte håller med. Faktum är att det inte måste finnas en "politisk plan". Politisk plan. Hör du?
Måhända låter det inte logiskt för dig men för mig är det uppenbart att även enskilda händelser kan ses som etnisk rensning. Att inte alla palestinier var kvar i landet visar inte under några som helst omständigheter att det inte inte förekom etniska rensningar.
Citat:
Jag har inte menat att du hävdat det, jag antydde endast det. Det är en viktig faktor, men det behöver nödvändigtvis inte innebära att IDF låg direkt bakom det och därför tycker jag inte att det är en rättfärdighet för att attackera Israel.
Du misstänkte fel, Benny Morris har klargjort att arabledarnas order inte var orsaken till flyktingproblemet, såsom flera andra historiker har hävdat/antytt. Förstår inte varför du drog slutsatsen att jag ”är av åsikten att arabledarna var orsaken till flyktingproblemet”, men jag vill inte veta.
Du misstänkte fel, Benny Morris har klargjort att arabledarnas order inte var orsaken till flyktingproblemet, såsom flera andra historiker har hävdat/antytt. Förstår inte varför du drog slutsatsen att jag ”är av åsikten att arabledarna var orsaken till flyktingproblemet”, men jag vill inte veta.
Jag förstår inte vad som är så oklart. Du länkade till två videoklipp som menar att arabledarna var orsaken till flyktingproblemet. Det ser man redan på rubrikerna: Arab refugee: Arabs left Israel in 1948 because of leadership's promise that it would be temporary och Palestinian Authority TV: Arab leaders forced Palestinians to become refugees. Detta kommenterade du med att säga "[j]ag har ingen källa på vilka arabledare det var som gjorde dessa uttal eftersom uttalen gjordes via radio. Jag har massvis med källor som berättigar mitt påstående. Här är två klipp där två palestinier själva berättar hur det var". I och med detta finns det ingen annan slutsats att dra än den jag gjorde, nämligen att du är av den åsikten att arabledarna var orsaken till flyktingproblemet. Ledsen, men så är det.
Citat:
Saken är den att det i princip har samma innebörd. Anledningen till att jag ständigt väljer uttrycka våld som ”fysiskt trauma” är för att det är vad som stod i Wikipedia på Svenska.
Alltså vad är det du försöker bevisa egentligen? I din självaste mening står det att våld är bruk av fysiskt kraft eller våld. Det innebär att bruket av ”violence” är fysiskt, och att utvisa någon är inte att utöva fysisk våld. Jag förstår på fullaste allvar inte hur du tänker, och hur du likställer utvisning med våld. Du gör verkligen allt för att smutskasta Israel.
”Med våld avses ofta en aggressionshandling som innebär att en eller flera personer avsiktligt tillfogar en annan person eller personer fysiskt trauma.”http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ld
Alltså vad är det du försöker bevisa egentligen? I din självaste mening står det att våld är bruk av fysiskt kraft eller våld. Det innebär att bruket av ”violence” är fysiskt, och att utvisa någon är inte att utöva fysisk våld. Jag förstår på fullaste allvar inte hur du tänker, och hur du likställer utvisning med våld. Du gör verkligen allt för att smutskasta Israel.
Nu tar vi och spolar tillbaks bandet! Jag hänvisade till WHO:s definition av våld ("violence"), som återges på den engelska Wikipedia-artikeln, och du kritiserade min tolkning av den definitionen genom att säga: "[d]et står att fysiskt trauma (våld) kan resultera psykisk skada, det står inte att fysiskt trauma är samma sak som psykisk skada" men det är inte vad det står. "Violence is defined by the World Health Organization as the intentional use of physical force or power, threatened or actual, against oneself, another person, or against a group or community, that either results in or has a high likelihood of resulting in injury, death, psychological harm, maldevelopment or deprivation.[2]", så står det. Icke att förglömma är att detta definitionstjafs är kopplat till min kritik av din slutsats att våld aldrig riktades mot civila araber, något du nu verkar ha förstått (åtminstone för att jag påpekade att det förekom massakrer).

Citat:
Skrivfel, jag menar att du gör skillnad på ledare och civila.
Jag hoppas det bara var ett simpelt skrivfel men när jag läser meningen är jag inte lika säker på att det är så. Om du menade "[a]tt påpeka 156 000 palestinska araber bodde kvar efter kriget försäkrar inte direkt Israels säkerhet, då du själv påpekar att du gör skillnad på ledare och civila" är det lite förvånande. Om jag inte hade gjort någon skillnad på ledare och civila passar det ju bättre in i din argumentation om hotet mot Israels säkerhet, vilket var det som diskuterades. Varför skulle du i det sammanhanget vilja påpeka att jag gör skillnad på ledare och civila?
Senast redigerad av TKD_1337 2012-07-22 kl. 20:15.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-07-22 kl. 20:15.

Ett gnäll som uppkom i samband med att jag kritiserade dig när du hävdade att våld aldrig riktades mot civila araber.