Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
"Purposeful policy" kan översättas till "avsiktlig policy"
Tack för att du efter flera inlägg fattade det till slut.
Policy är synonym med
politik http://www.synonymer.se/?query=policy&SOK.x=0&SOK.y=0
Avsiktlig är synonym med
planerad.
http://www.synonymer.se/?query=avsiktlig&SOK.x=0&SOK.y=0
Låt mig få det överstökat om din s.k ”Ethnic cleansing” i Israel. Etnisk rensning är en avsiktlig policy som du själv lyckades översätta (tack). Kan du ange bevis för att en avsiktlig policy ska ha funnits i Israel under kriget? Om det inte har funnits, hur kan du då påpeka att ”etnisk rensning” har funnits? Varför skriver jag så? För att ”
etnisk rensning avser strategi eller policy”, och det finns inga bevis för att en avsiktlig policy för "etnisk rensning" ska ha funnits under kriget.
Citat:
Har jag sagt så? Nej, kolla vad jag skrev: "[j]ag har sagt att jag ser händelserna som "etnisk rensning" och du har svarat med att infoga en Wikipedia-länk som du påstår säga stöda ditt påstående om att det måste finnas en "politisk plan" innan man kan se det som "etnisk rensning". "Ethnic cleansing is a purposeful policy" innebär inte att det måste finnas en "politisk plan", det står inte alls så". Förklara varför du uttrycker dig på det sättet när jag inte ens talat om att det skulle definiera begreppet.
Du citerade ett inlägg av mig där jag ska ha uttryckt att jag inte vet hur du definierar begreppet. Senare när du skrev ”
jag har sagt att jag ser händelserna som etnisk rensning” antog jag att du ”klargjorde” hur du definierade begreppet, och därför påpekade jag att det inte definierade begreppet.
Citat:
Du ändrar dig alltså från att det ska vara en "politisk plan". Bra, då har vi kommit fram till det jag sade.
Nej, det gör jag inte. Jag använder olika ord för att beskriva det, vilket du har svårt att skilja på.
Citat:
Tycker du inte det är pinsamt att komma med såna påhopp när jag precis visat att det är du som har fel i att det behöver röra sig om en "politisk plan"? Löjligt måste jag säga.
Du har inte visat ett piss. Så nej, jag tycker inte att det är pinsamt.
Citat:
Det hela började om flyktingarna men du höll dig inte till ämnet och började gå in på hur judarna/Israel annars hade kunnat överta och upprätthålla Israel utan att utföra de aktioner de utförde och sen när jag bemötte dina frågor räckte det inte för jag svarade inte på frågan. Tråkig stil.
På vilket sätt höll jag inte till ämnet? Det är just det där jag inte förstår. Jag ställde en motfråga och helt plötsligt är det off-topic? Jag håller med, tråkig stil av dig. Jag ställde en motfråga, du kunde inte svara och därefter anklagar du mig för att ha bortsett mig från ämnet. Taktiskt spelat av dig.
Citat:
156 000 araber bodde kvar i det som var Israel (detta har jag redan tagit upp), de kunde ju bo kvar där och de och deras släkt bor fortfarande kvar. Så jag tror absolut även att övriga araber från Palestina/Israel hade kunnat bo kvar där också (men inte ur judarnas synpunkt, varför har jag förklarat)
Judar accepterade förslaget om en Judisk stat och en Arabisk. De som inte flydde tilläts stanna kvar, det innebär dock inte att de andra har rätt att återvända eftersom Judar gick med på att ha en Judisk och en Arabisk stat, inte en stat för båda. Det var kontraktet. Avstod du från min andra fråga avsiktligt eller vaddå?
Citat:
Jag ser det som mer än ett uttryck, naturligtvis. Utveckla det fetade. Jag förstår helt klart varför arabstaterna intervenerade när palestinierna höll på att tvingas bort från sitt hemland, något som dessvärre både skedde innan och efter kriget. Jag skrev: "[a]rabstaterna intervenerade först efter att flera massakrer utförts mot palestinier och innan interventionen fanns det runt 170 000 palestinska flyktingar" och du svarar alltså med det ovan. Är det detta - det som skedde mot palestinierna - du kallar för "motstånd"? Tycker du man rättfärdiga något med att hänvisa till att araber utfört pogromer mot judar?
Varför sådan dubbelmoral? Här sitter du och rättfärdigar arabnationernas intervention genom att hänvisa till massakrer, men när jag hänvisar till hur araber utfört pogromer mot Judar är det då fel, hyckleri på hög nivå. Varför skulle judarna inte slå tillbaks när araber utfört pogromer mot dem, är det fel eller vaddå? Ja, jag tycker absolut att man kan rättfärdiga judars agerande (innan kriget) genom att hänvisa till hur araber behandlade judar i Israel, det är förmodligen en av orsaken till varför Haganah gjorde motstånd i första hand. Så varför ska man inte göra det?
Citat:
Det är absolut relevant att ta hänsyn till var arabstaterna slogs, alltså i stort sett på områden som var tänkt att tillhöra en arabisk stat. Detta då det är vanligt att ta upp att "araberna attackerade Israel".
Citat:
Här har du:
http://en.wikipedia.org/wiki/Killing..._Palestine_War. Ja, jag anser också att bl.a. deportationer kan räknas som våld/våldsaktioner
Så när man bli utvisad innebär det att man har blivit utsatt för fysiskt trauma (våld)? Förstår inte logiken i det.
Citat:
Förklara detta: "---om Hamas erkänner Israels rätt att existera är det samma sak som att de erkänner Israels legitimitet".
Vad finns det mer att förklara?
Citat:
Så du ändrar anledning till varför du inte vill besvara mina frågor (och alla är ju inte bara från den här tråden), okej, okej...
Jag har absolut inte ändrat anledningen. Jag ansåg att jag inte behövde svara på ”frågan” eftersom frågan som handlade om palestiniernas ursprung, och anledningen till detta är för att det är irrelevant och för att du inte svarat på det jag efterfråga. När det gäller dina resterande frågor, som jag inte har absolut koll på, har jag skrivit att de kommer bli besvarade så fort du svarar på det jag efterfrågar.
Citat:
Nu har jag tid över och hinner visa att du faktiskt lämnat mycket annat oförklarat. Du påstod att "arabledarna argumenterade för en utvandring för att införa en militärisk åtgärd mot judarna som skulle överta landen". Du har vägrat besvara vilka "arabledarna" är. Men det slutar inte där då du för två veckor sen skrev: "[d]u upplyste helt klart om ”arabledarna” och ”ledarna”, men du använde inte dessa som argument. Du anmärker endast att jag slutat särskriva orden och inget annat". Ett absurt påstående när jag faktiskt fokuserat på att du talade i bestämd form (mitt anmärkande finner man i en parentes bland flera andra påpekanden om att du talade i bestämd form). Detta förklarade jag i #5750 men förklara nu om du drar tillbaks ditt påstående att jag endast anmärkte på särskrivandet (vilket jag inte gjorde, se mitt inlägg)?
Jag har ingen källa på vilka arabledare det var som gjorde dessa uttal eftersom uttalen gjordes via radio. Jag har massvis med källor som berättigar mitt påstående. Här är två klipp där två palestinier själva berättar hur det var.
http://www.youtube.com/watch?v=1THQ94yF1Ng&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Hr1ZOeQVZEI
Om jag skriver i bestämd form, eller i obestämd form ändrar detta inte faktum och därför bryr jag mig inte om det klena argumentet du framhäver, ”du skrev i bestämd form”. Jag medger att du påpekat att jag hade skrivit i bestämd form, det bevisar ändå inte att jag ska ha bortsett mig från fakta.
Om endast ett par personer flydde på order av arabledare, eller om detta hände före, under eller efter kriget har jag fortfarande inte bortsett mig från fakta. Det jag fastslog var att arabledarna pläderade för en utvandring från Palestina i syfte för att införa en åtgärd mot Israel. Jag angav inga specifika nummer för hur stor del ska ha flytt på grund av order, eller vid vilken tidspunkt arabledarna ska ha gjort dessa uttal. Så snälla, snälla hjälp mig att förstå hur jag ska ha bortsett mig från fakta, och varför vidhåller du vid att jag ska ha bortsett mig från fakta?
Citat:
Var påstod jag det du hävdar? När likställde jag 1. med 2. (lade in siffrorna ovan)? Läs den längre versionen så blir det tydligare: "Hamas är villiga att erkänna Israels existens men inte Israels legitimitet. Mahatma Gandhi erkände t.ex. Pakistans existens men han var inte villig att erkänna landets legitimitet ---", se:
Pojke, du har tagit upp det i ditt citat. Du skriver att ”Hamas är villiga att erkänna Israels existens [2.] men inte Israels legitimitet.”, sen när jag byter ut ordet
legitimitet mot ”rätt att existera” betyder det inte att har jag skrivit eller påstått något annat. Det är samma betydelse. Hamas är villig att acceptera Israels existens (notera att man kan erkänna någons existens utan att erkänna ”deras rätt”, precis som du påpekar när du tar upp Gandhi). Jag har inte påstått något annat än precis som du påstår, enda skillnaden är att jag bytte ut ”legitimitet” mot ”rätt att existera”. Olika ord, samma betydelse. Jag förstår inte varför du valde att göra en diskussion av just detta. Det jag frågade var detta, "
Innebär det att attackerna kommer att upphöra om de erkänner Israels existens men inte rätt att existera?", det var inget kritiskt mot dig utan jag ville ha din åsikt om Hamas, men du valde ifrågasätta mitt sätt att variera på orden och har gjort det till en onödig diskussion.