Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Du verkar tro att du "vinner" en argumentation genom att efterfråga specifika uttalanden och få dessa men ignorera dem, och be om uttalanden igen. Men okej, jag ger dig en chans till:
Detta står på de länkarna jag gav dig sist:
https://www.flashback.org/sp35023817 och
https://www.flashback.org/sp35037581. Läs dem noggrant nu.
[Netanyahu] said he would invite Kadima and all the Zionist parties to join his coalition providing they agree to his guidelines - no division of Jerusalem, no return to 1967 borders.
Prime Minister Benjamin Netanyahu declared on Tuesday that Israel would never cede control of united Jerusalem nor retreat to the 1967 borders, according to a bureau statement. – Haaretz, 2010/01/12
Foreign Minister Avigdor Lieberman on Sunday ruled out a return to Israel’s 1967 borders, as its largely right-wing cabinet rebuffed calls to remove Jewish settlements built on Palestinian land. – France24, 2009/05/24
Inga av citaten ovan säger att Israel inte kan acceptera gränser baserade på 1949 års stilleståndslinjer som ett resultat av förhandlingar. Inte heller du kräver väl att gränserna blir exakt nämnda stilleståndslinjer, så vad är det absoluta hindret för fred i dessa uttalanden?
Ang. Jerusalem finns som sagt andra uttalanden, där det öppnas för kompromisser, så det fungerar inte att påstå att det vore omöjligt att få Israel att gå med på en kompromiss.
Citat:
Nu är du antiintellektuell. Det handlar inte om "några judar i sin egen stat" utan om bosättare och deras områden som förhindrar fred.
Så det handlar inte om att PA inte vill ha judar i sin stat, utan bosättare. Bosättare definierar du hur? Eller så här: finns det någon jude bosatt på Västbanken som inte är bosättare och finns det någon bosättare på Västbanken som inte är jude?
Märker att du undviker att bemöta min viktigaste poäng, som är den att Israel inte är de enda som bär ansvaret för att fred inte uppnåtts, men jag vill inte gå så långt som att kalla dig antiintellektuell.
Citat:
Kan du visa några uttalanden från Israels regering som specifikt visar att Israel är redo att acceptera en palestinsk stat baserat på 1967-årsgränserna?
Vad innebär uttrycket "baserat på"? Exempelvis Camp David-avtalet från 2000 innebar en viss överensstämmelse med nämnda stilleståndslinjer, och även din hänvisade Olmert-karta
http://www.fmep.org/reports/archive/vol.-18/no.-6/olmerts-final-status-map/v18n6-map-westbankprojection.jpg är i min mening baserad på sagda linjer.
Citat:
Även "outposts" är bosättningar. Att dessa typer av inte är bygga med tillstånd av Israel gör inte dessa typer av bosättningar mindre problematiska.
Hur definierar du en outpost till skillnad från exempelvis en beduinbosättning eller annat arabiskt samhälle?
Citat:
För att veta vilka bosättare som ska deporteras måste man först bestämma vilka bosättningar som ska upplösas respektive vilka bosättningar som ska bli en erkänd del av Israel. Så här såg t.ex. Olmert på saken:
http://www.fmep.org/reports/archive/vol.-18/no.-6/olmerts-final-status-map/v18n6-map-westbankprojection.jpg. Vilka bosättningar som ska upplösas måste PA och Israel komma överens om (vilket blir svårt då den nuvarande israeliska regeringen har gjort klart att man inte kommer flytta på en enda bosättare). Rent principiellt ser jag inga problem med att kanske runt 60k-70k (som Olmerts förslag gick runt på) bosättare får flytta på sig.
Även om samtliga bosättare skulle bli kvar och man löser ägandefrågor genom kompensation, så finns ju möjligheten att man låter somliga judiska bosättare bo på den palestinska sidan av gränsen. Detta är som sagt upp till förhandlingar att avgöra. Jag tycker själv att det känns obehagligt att kräva deportation av tusentals civila bara för att de tillhör en viss folkgrupp, och jag hoppas att det går att istället lösa på så sätt att både araber och judar kan känna sig fria i båda stater.
Citat:
Du har knappast klagat som du gör nu, att palestinier varit hemlösa - de flesta p.g.a. att de aldrig tilläts återvända till sina hem.
Det har jag visst klagat över, dock kanske inte på detta forum. Det är fel att påstå att inget ansvar vilar på Israel. Nu verkar du vara en sådan som tycker att allt ansvar vilar på Israel så då anpassar man ju resonemanget därefter, men förneka gärna detta.
Citat:
Israel kommer ju kunna ansvara för säkerheten för de bosättningar som införlivas i Israel. Vad gäller säkerhet, så skrev jag tidigare att bl.a. Jenin, Tulkarm, Nablus, Ramallah, Jericho, Qalqiya, Betlehem och Hebron (förutom ett område där judar bor) är under fullständig palestinsk kontroll. Att du inte valde att kommenterade detta för att du är mer intresserad av att fråga om källor gör inte min framförda argument osynliga. Med detta vill jag visa att säkerheten kan upprätthållas.
Det är inte konstigt att PA kan förebygga etniskt relaterat våld där det inte finns någon etnisk blandning.
En stor majoritet av palestinier stöder attacker mot civila bosättare, och det är fortfarande en mycket oklar fråga om PA kommer att kunna upprätthålla säkerheten för judiska invånare efter ett avtal som innebär att en del judiska bosättare normaliseras i den nya staten. Det hade förenklat lösningen av gränsfrågan avsevärt om alla judar inte var tvungna att tillhöra Israel, utan kunde ha fullvärdigt medborgarskap i Palestina i stället. De flesta tycks dock utesluta sådana lösningar, och det handlar nog i grund och botten om att man vet att det skulle leda till något som påminner om inbördeskrig när bosättarna vägrar inordnas under arabiskt ledarskap. Man kanske kan ställa ett ultimatum på bosättare i vissa områden att de måste acceptera arabiskt styre om de bor kvar, men det beror på hur välfungerande man kan vänta sig att det styret blir. Gaza är som sagt ett avskräckande exempel på hur instabilt det palestinska politiska landskapet är, så det återstår en del för det palestinska systemet att bevisa.
Jag talar alltså inte om bosättare som bor på privatägd arabisk mark nu, utan sådana som det inte finns något stöd för att deportera (förutom att de är judar då men det ser jag inte som ett legitimt stöd).
Citat:
Vad gäller Gazaremsam, så är det sant att raketer/granater skjuts mot israeler och är ett problem. Fast samma sak kan sägas om attackerna mot Gazaremsan, där Israel till och med är många gånger mer brutal.
Ja, båda sidor har ett ansvar för att vara återhållsamma.
Citat:
PA och Israel är överens om att ett fredsavtal ska lösa dispyterna, inklusive gränserna och flyktingproblemet. Rätta mig om jag har fel. Så jag tror inte det kommer vara ett problem och PA förstår att omvärlden inte erkänner större gränser än så.
Det finns dock betydelsefulla grupper hos palestinierna som inte är PA. En av dessa har dessutom makten i Gaza. Det måste betraktas som en avgörande risk, och ett av kraven på palestinierna är att de kan och vill motarbeta den risken. Det är bland de få krav som ställs på palestinierna för att de ska få sin stat, men ändå finns alltför stort inflytande kvar hos grupperingar som inte är intresserade av fredsavtal.
Citat:
Vi kan vända på det och säga: hur vet vi att Israel inte kommer börja bygga bosättningar i en palestinsk stat?
Veta kan man aldrig, men man kan få en indikation genom att se på hur israeliska myndigheter behandlat tidigare fredsavtal. Anser du detta vara en avgörande risk?
Citat:
Byggandet av 1850 housing units, över 7 000 återkallade uppehållstillstånd av palestinska Jerusalemiter sedan 2006, mellan augusti och november (2011) har i snitt ca 280 befunnit sig under "administrative detention", runt
6500 dödade palestinier sedan 2002 (varav över
3000 "Palestinians who did not take part in the hostilities and were killed by Israeli security forces ---") o.s.v., är att att anse som "dagligen". Ditt försök att engagera dig i hårklyveri är misslyckat.
Det är en onödig överdrift att påstå att Israel "dagligen" begår brott som "fördrivningar" eller "godtyckliga mord". De flesta dödsfall har skett under tidsbegränsade konflikter, och civila har inte varit ett eftersträvat mål.
Återigen: Att fred inte uppnåtts är inte bara Israels fel. Det finns oskyldiga offer på båda sidor, och skyldiga på båda sidor. Ingen har ensam hela ansvaret eller förmågan att lösa konflikten. Kan du hålla med om detta?