2012-01-11, 01:53
Medlem
Mohaves avatar
Var ska de judar som bor i Israel bo då? Om Israel avskaffas? Skicka alla judar till Alaska, som Ahmadinnejad föreslog?
Citera
2012-01-11, 01:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Var ska de judar som bor i Israel bo då? Om Israel avskaffas? Skicka alla judar till Alaska, som Ahmadinnejad föreslog?

Många judar själva säger att de inte ska ha egen stat, utan leva med andra människor enbart!

läs mer http://www.jewsagainstzionism.com/
Citera
2012-01-11, 02:24
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm-
Det är knappast en självklar fråga, och att Israel kräver att få ha kvar viss närvaro i Jordandalen borde inte betraktas som ett avgörande hinder för fred. Båda sidor har en skyldighet att i förhandlingar komma överens om en lösning som tar hänsyn till alla aspekter, och ditt kategoriska avvisande i den här frågan är inte mer välavvägt än Netanyahus krav.

Jo, det är en självklar fråga att Israel inte är villiga att överge Jordandalen och Jerusalem. Vad gäller militär, israelisk närvaro i en palestinsk stat är det ingenting palestinierna kommer acceptera. Däremot har man sagt att personal från t.ex. USA, Saudiarabien och EU kan delta.

Citat:
Det är du, inte jag, som hävdar att Israel har en bestämd uppfattning i frågan. Det exempel du nämnde som gällde Jerusalem var Netanyahus uttalande från 2010, och han har, som jag visade i förra inlägget, vid ett senare tillfälle uttryckt sig på ett sätt som indikerar att han är beredd att kompromissa om Jerusalem. Jag har ingen anledning att svara för orsaken till inkongruensen, men huvudsaken är att sanningen inte är så svartvit som du påstår, att "Israel inte är villiga att bl.a. överge [...] Jerusalem", såvida du inte då syftade på hela Jerusalem.
Då Netanyahu uttryckligen har sagt att han är beredd att förhandla om frågan, så är hans uppfattning därvidlag knappast ett avgörande hinder för fredsprocessen.

De exakta stilleståndslinjerna från 1967 kommer inte bli verklighet igen - det är ett välkänt faktum och att säga så bör inte anses utgöra ett avgörande hinder för fredsprocessen. Exakta gränser kommer avgöras i förhandlingar, och det är inte bara Israels fel, som du verkar påstå, att processen inte gått framåt under senare tid.

Exemplet från 2010 är inte på något sätt alls inaktuellt och motbevisas inte heller av ditt exempel (Netanyahus uttalande i september 2011). Israel har flera gånger, inte bara Netanyahu, sagt nej till en palestinsk stat baserad på 1967-årsgränser.

Lieberman vill dessutom att palestinier med israeliskt medborgarskap ska inkluderas i en palestinsk stat.

Jag skrev "baseras på 1967-årsgränser, inklusive ett delat Jerusalem". Inte att gränserna ska vara exakt så som de såg ut då. Denna israeliska regering har gjort klart att man inte kommer acceptera ett fredsavtal baserat på 1967-årsgränserna. Förutom detta har Israel sagt att man inte är villiga att flytta på en enda bosättare, vilket är ett stort hinder mot ett fredsavtal.

Citat:
Kan inte judar få bo kvar i den nya palestinska staten?

För mig personligen är det inget problem. Däremot har PA rent generellt varit emot denna idé och det är inget hinder tycker jag eftersom att många judar bor på privat, palestinsk mark vilket är ett stort problem samt finns det ingenting som tvingar PA att acceptera bosättare på sin mark.

Citat:
Jag hoppas på detsamma, men situationen i Gaza visar att det finns risk för scenarion som är mer bedrövliga än status quo, och att det inte nödvändigtvis blir bättre bara för att Israel går med på arabiska krav. Det finns reella allvarliga problem som måste lösas på andra sidan också.

Situationen är komplicerad, och det är oseriöst att skylla på enbart Israel för att förhandlingar inte givit resultat hittills.

Palestinierna är inte felfria och det finns problem på den palestinska sidan som bör lösas men enligt mig ligger det yttersta ansvaret på Israel. Även om Israel inte anser att det finns någon fredspartner på den palestinska sidan, hade Israel inte behövt bygga bosättningar, slå ner de palestinska intifadorna med en enorm brutalitet, husrivningarna och andra typer av markstölder/markförstörelser hade inte behövts, resursstölder hade inte behövts heller, godtyckliga mord och arresteringar hade vi även gott kunnat slippa också o.s.v.

Om jag tolkar följande kartor rätt är är Jenin, Tulkarm, Nablus, Ramallah, Jericho, Qalqiya, Betlehem och Hebron (förutom ett område där judar bor) under fullständig palestinsk kontroll.

http://en.wikipedia.org/wiki/West_Bank#Administration
http://attendingtheworld.files.wordpress.com/2010/12/west-bank-area-a-b-c.gif
http://israelipalestinian.procon.org/files/IsPal%20Images/1995westbankabc.jpg

Dessa städer i Area A på det ockuperade Västbanken innefattar 17% av Västbankens areal och 55% av Västbankens befolkning. Överlämnandet av administrationen/kontrollen har gått bra. Det är främst detta men också att det ligger i palestiniernas intresse av en stabil och säker fred, som får mig att tro (och hoppas) på ett fungerande fredsavtal.

Citat:
Ursprungligen postat av Mohave

När påstod Ahmadinejad detta? Inte för att hans eventuella förslag är av vikt för israelerna och palestinierna utan jag är mer intresserad av att se en källa.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-01-11 kl. 02:29.
Citera
2012-01-11, 03:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Jo, det är en självklar fråga att Israel inte är villiga att överge Jordandalen och Jerusalem. Vad gäller militär, israelisk närvaro i en palestinsk stat är det ingenting palestinierna kommer acceptera. Däremot har man sagt att personal från t.ex. USA, Saudiarabien och EU kan delta.

Då kan man lika gärna säga att det är palestiniernas kategoriska avvisande av israelisk närvaro i Jordandalen som saboterar fredsprocessen. Det är fortfarande lika fånigt att bara skylla på en sida.

Citat:
Exemplet från 2010 är inte på något sätt alls inaktuellt och motbevisas inte heller av ditt exempel (Netanyahus uttalande i september 2011). Israel har flera gånger, inte bara Netanyahu, sagt nej till en palestinsk stat baserad på 1967-årsgränser.

Lieberman vill dessutom att palestinier med israeliskt medborgarskap ska inkluderas i en palestinsk stat.

Jag skrev "baseras på 1967-årsgränser, inklusive ett delat Jerusalem". Inte att gränserna ska vara exakt så som de såg ut då. Denna israeliska regering har gjort klart att man inte kommer acceptera ett fredsavtal baserat på 1967-årsgränserna. Förutom detta har Israel sagt att man inte är villiga att flytta på en enda bosättare, vilket är ett stort hinder mot ett fredsavtal.

Gränsfrågan måste som sagt lösas i förhandlingar, och att dra upp förhandskrav på hur resultatet skall se ut är att skapa onödiga hinder för förhandlingar, oavsett om Israel eller palestinierna gör det.

Citat:
För mig personligen är det inget problem. Däremot har PA rent generellt varit emot denna idé och det är inget hinder tycker jag eftersom att många judar bor på privat, palestinsk mark vilket är ett stort problem samt finns det ingenting som tvingar PA att acceptera bosättare på sin mark.

Många judar är inte alla. Många judar bor inte på av araber privatägd mark. Ska dessa inte ha rätt att bo kvar där de bor enbart p.g.a. att de är judar? Eller har du något annat skiljekriterium?

En del bosättare bor ju i bosättningar som varit judiska och judiskägda samhällen redan innan 1948. På vilket sätt är det annorlunda att deportera dessa gentemot att deportera araber från Israel proper?

Om PA ännu inte kan eller ens vill anförtros ansvaret att se till att rättmätiga judiska invånare kan bo kvar i säkerhet, kanske det är en fråga som måste lösas innan det kan bli aktuellt att de får ta över fullt myndighetsansvar?

Citat:
Palestinierna är inte felfria och det finns problem på den palestinska sidan som bör lösas men enligt mig ligger det yttersta ansvaret på Israel. Även om Israel inte anser att det finns någon fredspartner på den palestinska sidan, hade Israel inte behövt bygga bosättningar, slå ner de palestinska intifadorna med en enorm brutalitet, husrivningarna och andra typer av markstölder/markförstörelser hade inte behövts, resursstölder hade inte behövts heller, godtyckliga mord och arresteringar hade vi även gott kunnat slippa också o.s.v.

Båda sidor har begått brott i denna konflikt, och det förgångna avgör inte ensamt ansvaret i nuet. Lösningen ligger inte ensam i Israels händer, och därför är det inte ensamt deras fel att konflikten inte är löst. Det är vettigare att tala om andra sakfrågor än att skylla på ena eller andra sidan.
Citera
2012-01-11, 03:34
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Då kan man lika gärna säga att det är palestiniernas kategoriska avvisande av israelisk närvaro i Jordandalen som saboterar fredsprocessen. Det är fortfarande lika fånigt att bara skylla på en sida.

Det tycker jag inte då Israel krav på Jordandalen, inklusive att ha en militär närvaro där, inte är någonting palestinier behöver acceptera. Ockupation av palestinsk mark är endast någonting som är tillåtet temporärt, alltså är Israels vidriga krav på och gällande bl.a. Jordandalen totalt förkastligt.

Sen så bör absolut någon säkerhetsställa ett fredsavtal och PA har som sagt föreslagit bl.a. USA, Saudiarabien och EU.

Citat:
Gränsfrågan måste som sagt lösas i förhandlingar, och att dra upp förhandskrav på hur resultatet skall se ut är att skapa onödiga hinder för förhandlingar, oavsett om Israel eller palestinierna gör det.

Absolut, allt måste lösas i förhandlingar men Israel har gjort klar att de inte håller med omvärlden om att gränserna ska baseras på 1967-årsgränserna.

Citat:
Många judar är inte alla. Många judar bor inte på av araber privatägd mark. Ska dessa inte ha rätt att bo kvar där de bor enbart p.g.a. att de är judar? Eller har du något annat skiljekriterium?

En del bosättare bor ju i bosättningar som varit judiska och judiskägda samhällen redan innan 1948. På vilket sätt är det annorlunda att deportera dessa gentemot att deportera araber från Israel proper?

Om PA ännu inte kan eller ens vill anförtros ansvaret att se till att rättmätiga judiska invånare kan bo kvar i säkerhet, kanske det är en fråga som måste lösas innan det kan bli aktuellt att de får ta över fullt myndighetsansvar?

De judar som kan bevisa att de äger mark på Västbanken ska givetvis få bo kvar. De flesta bosättare gör inte detta. Majoriteten av bosättarna kommer dock kunna bo kvar och bli en erkänd del av Israel.

Angående det jag fetmarkerat: det stämmer men det innebär inte att Israel som stat har rätt till den marken.

Citat:
Båda sidor har begått brott i denna konflikt, och det förgångna avgör inte ensamt ansvaret i nuet. Lösningen ligger inte ensam i Israels händer, och därför är det inte ensamt deras fel att konflikten inte är löst. Det är vettigare att tala om andra sakfrågor än att skylla på ena eller andra sidan.

Precis men som jag ser det bär Israel det yttersta ansvaret. Och även om Israel anser att fred inte är nära måste de upphöra med de brott de dagligen begår som t.ex. bosättningsbyggande, fördrivningar, godtyckliga mord och arresteringar. Dessvärre resonerar Israel annorlunda.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-01-11 kl. 03:52.
Citera
2012-01-11, 16:27
Bannlyst
Citat:
Det tycker jag inte då Israel krav på Jordandalen, inklusive att ha en militär närvaro där, inte är någonting palestinier behöver acceptera. Ockupation av palestinsk mark är endast någonting som är tillåtet temporärt, alltså är Israels vidriga krav på och gällande bl.a. Jordandalen totalt förkastligt.

Sen så bör absolut någon säkerhetsställa ett fredsavtal och PA har som sagt föreslagit bl.a. USA, Saudiarabien och EU.

Palestinska ledare kan inte välja fritt vad de behöver acceptera, utan det måste lösas i förhandlingar. Det är inte orimligt av Israel att kräva närvaro i Jordandalen, med tanke på de upprepade gånger de hotats av krig. Kanske leder förhandlingarna till en annan lösning, men Israel gör inte fel i att kräva närvaro. Märk dock att jag inte tycker att palestinierna gör fel i att kräva att Israel inte är kvar i Jordandalen - bara att det är oseriöst att påstå att det bara är Israel som förhindrar fred genom sina krav.

Citat:
Absolut, allt måste lösas i förhandlingar men Israel har gjort klar att de inte håller med omvärlden om att gränserna ska baseras på 1967-årsgränserna.

Du får gärna ge en källa på att de uteslutit ett sådant resultat av förhandlingar - det jag känner till är att de vägrat gå med på den formuleringen innan förhandlingar påbörjats.

I själva verket kan man hävda att flera tidigare lagda förslag inneburit gränser baserade på 1967 års stilleståndslinjer, och Israel har alltså bevisligen gått med på sådana gränser tidigare. Det beror på hur du definierar "baseras på 1967-årsgränserna".

Citat:
De judar som kan bevisa att de äger mark på Västbanken ska givetvis få bo kvar. De flesta bosättare gör inte detta. Majoriteten av bosättarna kommer dock kunna bo kvar och bli en erkänd del av Israel.

Om de inte kan bevisa att de äger marken de bor på - skall det automatiskt innebära att de inte får bo kvar? Många araber kan ju inte heller bevisa att de äger marken de bor på, så hur skall formuleringen göras utan att hänvisa till ras?

Det gäller också att säkerställa att de judar som hamnar innanför den nya palestinska staten kommer kunna bo kvar och leva i trygghet och med rimlig grad av rättigheter, typ motsvarande araber i Israel. Med tanke på risken för maktövertagande av Hamas samt diverse palestinska grupperingars tidigare våldshandlingar mot civila, framstår detta ännu som osäkert, trots att PA har gjort framsteg på senare tid.
Fortfarande är våldsaktioner mot civila bosättare på Västbanken en ganska vanlig företeelse, och om PA inte kan få dem att upphöra idag, kanske de måste genomgå förändringsarbeten innan de kan ta över hela ansvaret. Vad tror du om detta?

Citat:
Precis men som jag ser det bär Israel det yttersta ansvaret. Och även om Israel anser att fred inte är nära måste de upphöra med de brott de dagligen begår som t.ex. bosättningsbyggande, fördrivningar, godtyckliga mord och arresteringar. Dessvärre resonerar Israel annorlunda.

Nej, båda bär det yttersta ansvaret. Att hävda att Israel ensamt bär det yttersta ansvaret är bara möjligt om man anser att de inte har några som helst legitima krav på hur den nya staten måste se ut. Med tanke på krigen, de historiska och pågående attackerna mot civila judar av olika palestinska grupperingar, och med tanke på att många judar har sitt rättmätiga hem i det tilltänkta området, har Israel legitima och förståeliga sådana krav. Israel kan därför inte lösa konflikten genom ensidiga kompromisser.

Om bosättningsbyggande (tveksamt om detta utgör ett brott med tanke på Oslo-avtalen), fördrivningar, godtyckliga mord och arresteringar sker dagligen, så ber jag dig ta upp ett exempel på vardera från exempelvis igår och i förrgår. Upp till bevis!
Citera
2012-01-11, 16:47
Medlem
SithXMs avatar
JA!! klart att det vore det bästa för alla om Israel kunde avskaffas.

Av många anledingar.
Citera
2012-01-11, 21:08
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Palestinska ledare kan inte välja fritt vad de behöver acceptera, utan det måste lösas i förhandlingar. Det är inte orimligt av Israel att kräva närvaro i Jordandalen, med tanke på de upprepade gånger de hotats av krig. Kanske leder förhandlingarna till en annan lösning, men Israel gör inte fel i att kräva närvaro. Märk dock att jag inte tycker att palestinierna gör fel i att kräva att Israel inte är kvar i Jordandalen - bara att det är oseriöst att påstå att det bara är Israel som förhindrar fred genom sina krav.

Israels krav på Jordandalen är självklart ingenting PA behöver acceptera då marken är ockuperad och således saknar Israel anspråk till Västbanken. Däremot kan och bör det lösas på några andra sätt då man måste ta hänsyn till Israels bekymmer, t.ex. genom att säkerhetsstyrkor från USA, Saudiarabien och EU får i uppdrag att säkerhetsställa fred (vilket PA sagt).

Citat:
Du får gärna ge en källa på att de uteslutit ett sådant resultat av förhandlingar - det jag känner till är att de vägrat gå med på den formuleringen innan förhandlingar påbörjats.

I själva verket kan man hävda att flera tidigare lagda förslag inneburit gränser baserade på 1967 års stilleståndslinjer, och Israel har alltså bevisligen gått med på sådana gränser tidigare. Det beror på hur du definierar "baseras på 1967-årsgränserna".

Jag har redan gett dig exempel så det är konstigt att du ber om källor igen. Det är bara att bläddra igenom:

https://www.flashback.org/sp35023817
https://www.flashback.org/sp35037581

Att t.ex. kräva att palestinier med israeliskt medborgarskap ska tillhöra en palestinsk stat är ingenting som har med 1967-årsgränserna att göra, utan ren och skär arabhat (nu kommer du säkert kräva källor på att det har med "arabhat" att göra, vilket du gör när du inte har några argument). Israel har dessutom flera gånger sagt att Jerusalem är en "odelbar stad", de har sagt att man inte kommer flytta på en enda bosättare o.s.v. Väldigt orimliga krav. Och det är dags att Israel börjar berätta exakt vad de vill ha, inte vad de inte vill ha.

Citat:
Om de inte kan bevisa att de äger marken de bor på - skall det automatiskt innebära att de inte får bo kvar? Många araber kan ju inte heller bevisa att de äger marken de bor på, så hur skall formuleringen göras utan att hänvisa till ras?

Det gäller också att säkerställa att de judar som hamnar innanför den nya palestinska staten kommer kunna bo kvar och leva i trygghet och med rimlig grad av rättigheter, typ motsvarande araber i Israel. Med tanke på risken för maktövertagande av Hamas samt diverse palestinska grupperingars tidigare våldshandlingar mot civila, framstår detta ännu som osäkert, trots att PA har gjort framsteg på senare tid.
Fortfarande är våldsaktioner mot civila bosättare på Västbanken en ganska vanlig företeelse, och om PA inte kan få dem att upphöra idag, kanske de måste genomgå förändringsarbeten innan de kan ta över hela ansvaret. Vad tror du om detta?

Jag talar om bosättningarna. Om någon bor i dessa utan att kunna bevisa att man äger marken är det ett inte ett orimligt krav att de flyttar på sig. Nu är dock situationen så att de flesta bosättare kommer att kunna stanna kvar eftersom att de kommer kunna bli en erkänd del av Israel.

Du får ta och precisera påståendet att "våldsaktioner mot civila bosättare på Västbanken en ganska vanlig företeelse". Vad gäller våldsaktioner är våld mot palestinier av bosättare inte okänt precis.

Citat:
Nej, båda bär det yttersta ansvaret. Att hävda att Israel ensamt bär det yttersta ansvaret är bara möjligt om man anser att de inte har några som helst legitima krav på hur den nya staten måste se ut. Med tanke på krigen, de historiska och pågående attackerna mot civila judar av olika palestinska grupperingar, och med tanke på att många judar har sitt rättmätiga hem i det tilltänkta området, har Israel legitima och förståeliga sådana krav. Israel kan därför inte lösa konflikten genom ensidiga kompromisser.

Om bosättningsbyggande (tveksamt om detta utgör ett brott med tanke på Oslo-avtalen), fördrivningar, godtyckliga mord och arresteringar sker dagligen, så ber jag dig ta upp ett exempel på vardera från exempelvis igår och i förrgår. Upp till bevis!

Vilka "ensidiga kompromisser" talar du om? Det är inte så att PA kräver Tel Aviv eller Haifa utan mark som omvärlden ser som mark där en palestinsk mark bör grundas.

Synd att du är helt omedveten om de brott jag tar upp men det kom inte som en chock då det kommer från någon som frågar: "[s]kulle detta kunna hända under ett uppror i ett europeiskt land? Varför/varför inte? --- Är araber förälskade i gruppvåldtäkten?" Exempel från och igår och i förrgår har jag inte. Vad du tycker om bosättningsbyggandet är naturligtvis beklagligt men inte av större betydelse då omvärlden (USA, FN, EU o.sv.) är emot bosättningsbyggandet.

Citat:
Citat:
Citat:
Construction began on 1,850 housing units in the West Bank in 2011, a 20 percent increase over the previous year, according to a report published yesterday by Peace Now.

But the figure for 2010 was unusually low, because a construction freeze was in place until the end of September of that year.

--- "2011 was a good year for the settlers," Peace Now Secretary General Yariv Oppenheimer told a press conference yesterday. "Despite the fact that the media talked a lot about [outpost] evacuations, the Netanyahu government legalized a record number of buildings."

http://www.haaretz.com/print-edition/news/peace-now-reports-more-west-bank-construction-in-2011-1.406616

http://peacenow.org/entries/peace_nows_settlement_watch_report_2011_a_record_y ear_for_west_bank_settlement_construction

Statistik gällande tillbakadragande av uppehållstillstånd för palestinier i Östra Jerusalem: http://www.btselem.org/jerusalem/revocation_statistics. Mellan augusti och november har i snitt ca 280 befunnit sig under "administrative detention": http://www.btselem.org/administrative_detention/statistics. Så, då har du fått många exempel. Inte för att jag tror du kan börja se igenom den israeliska lögnfasaden men ändå...
Senast redigerad av TKD_1337 2012-01-11 kl. 22:07.
Citera
2012-01-12, 01:48
Medlem
TKD_1337s avatar
En palestinier i Jericho slaktar de israeliska soldaterna verbalt: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=F7nx2aNyvLA#!.

Här river Israel fyra hus som tillhör beduiner mellan Bir-Nabala och Biet Hanena Al-Tahta nära Ramallah: http://www.youtube.com/watch?v=iKfi9yjuA9I. Det är såna här typer av husrivningar Israelapologeterna försvar med att "beduinerna saknar byggnadstillstånd". Problemet är att det är svårt att få byggnadstillstånd då Israel, som en rasistisk och därmed icke-demokratisk, judisk etnokrati, gör allt för att förhindra palestinier från att bygga hus.

De ord jag fick upp i huvudet när jag såg dessa två videoklipp är ingenting jag vill skriva ut nu när jag delvis lugnat ner mig.

Vad som också är problematiskt är att Israel har full kontroll över Area C (där bl.a. stora delar av Jordandelen ingår - själva Jordandalen upptar 25%-29% av Västbanken) som upptar 59% av hela Västbankens areal. Area C syns här: http://4.bp.blogspot.com/_KjaCSj58v5s/TELeP1S87LI/AAAAAAAADYw/BMwRVukbrSo/s800/west+bank+control+map+450.jpg.

B'tselem skriver såhär om Israels policy i Jordandalen:

Citat:
The Jordan Valley and the northern Dead Sea area contains the largest land reserves in the West Bank. The area covers 1.6 million dunams, which constitute 28.8 percent of the West Bank. Sixty-five thousand Palestinians, live in 29 communities, and an estimated additional 15,000 Palestinians reside in dozens of small Beduin communities. Some 9,400 settlers live in the 37 settlements (including seven outposts) in the area.

Israel has instituted in this area a regime that intensively exploits its resources, to an extent greater than elsewhere in the West Bank, and which demonstrates its intention: de facto annexation of the Jordan Valley and the northern Dead Sea area to the State of Israel.

--- Using these means, Israel has taken control of 77.5 percent of the land and has prevented Palestinians from building on or using the land or remaining there. Twelve percent of the area has been allocated for settlements, including the entire northern shore of the Dead Sea. Israel’s policy has cut up the Palestinian spatial sphere and isolated Palestinian communities in the area. In the last two years, the Civil Administration has repeatedly demolished structures in the area’s Beduin communities, although some of them were established before 1967.

Israel has taken control of most of the water sources in the area and has earmarked them for the almost exclusive use of the settlers.

Most Israeli water drillings in the West Bank – 28 of the 42 drillings – are located in the Jordan Valley. These drillings provide Israel with some 32 million m3 a year, most of which is allocated to the settlements. The annual allocation of water to the area’s 9,400 settlers from the drillings, the Jordan River, treated wastewater, and artificial water reservoirs is 45 million m3. The water allocated to the settlements has enabled them to develop intensive-farming methods and to work the land year round, with most of the produce being exported. The water allocation to the settlements is almost one-third the quantity of water that is accessible to the 2.5 million Palestinians living in the West Bank.

--- Israel has taken control of most of the prominent tourist sites in the area – the northern shore of the Dead Sea, Wadi Qelt, the Qumran caves, the springs of the ‘Ein Fashkha reserve, and the Qasr Alyahud site (where John the Baptist baptized Jesus). Israeli entities administer these sites. Israel also limits tourist access to Jericho, channeling tourists to the southern entrance to the city. As a result, few tourists visiting Jericho city spend the night there, resulting in heavy losses for the tourist industry in the city.

http://www.btselem.org/publications/summaries/dispossession-and-exploitation-israels-policy-jordan-valley-northern-dead-sea

Fler fördrivningar är planerade av Israel:

Citat:
The Civil Administration (CA) is planning to expel the Bedouin communities living in Area C in the West Bank, transferring some 27,000 persons from their homes. In the first phase, planned as early as January 2012, some 20 communities, comprising 2,300 persons, will be forcibly transferred to a site near the Abu Dis refuse dump, east of Jerusalem. These communities currently live in the area of the Ma'ale Adummim settlement and nearby settlements; half of them live in 1E, the area designated by Israel for future expansion of Ma’ale Adummim. In the second phase, the CA plans to expel communities from the Jordan Valley. One option being considered is building a new permanent town for these communities next to a-Nabi Musa, west of Jericho. According to the CA's schedule, the plan will be implemented in three to six years.

http://www.btselem.org/settlements/20111010_forced_eviction_of_bedouins

Interactive Map and Database on the History of the State of Israel's Expropriation of Land from the Palestinian People: www.adalah.org/features/land/flash/.

Intressanta nyheter om regionen av en nationell, svensk sida: http://www.nationell.nu/category/israel/.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-01-12 kl. 01:54.
Citera
2012-01-12, 16:16
Bannlyst
Citat:
Israels krav på Jordandalen är självklart ingenting PA behöver acceptera då marken är ockuperad och således saknar Israel anspråk till Västbanken. Däremot kan och bör det lösas på några andra sätt då man måste ta hänsyn till Israels bekymmer, t.ex. genom att säkerhetsstyrkor från USA, Saudiarabien och EU får i uppdrag att säkerhetsställa fred (vilket PA sagt).

Frågan måste lösas i förhandlingar och det är oseriöst att påstå att det bara är Israel som förhindrar fred genom sina krav.

Citat:
Jag har redan gett dig exempel så det är konstigt att du ber om källor igen. Det är bara att bläddra igenom:

https://www.flashback.org/sp35023817
https://www.flashback.org/sp35037581

Citat:
Du får gärna ge en källa på att de uteslutit ett sådant resultat av förhandlingar - det jag känner till är att de vägrat gå med på den formuleringen ["baserat på 1967 års stilleståndslinjer"] innan förhandlingar påbörjats.

Inget jag finner i dina länkar stöder ditt påstående att Israel skulle ha uteslutit gränser baserade på 1967 års stilleståndslinjer som ett resultat av förhandlingar. Citera specifikt vilka uttalanden du menar, tack.

Citat:
Att t.ex. kräva att palestinier med israeliskt medborgarskap ska tillhöra en palestinsk stat är ingenting som har med 1967-årsgränserna att göra, utan ren och skär arabhat (nu kommer du säkert kräva källor på att det har med "arabhat" att göra, vilket du gör när du inte har några argument).

Jag är ingen anhängare av Netanyahu eller Lieberman. Det jag vänder mig mot är din generalisering att "Den icke-existerande fredsprocessen beror på Israel då Israel inte är villiga att bl.a. överge Jordandalen och Jerusalem.". Att fred inte uppnåtts är inte bara Israels fel. PA vill ju till exempel enligt dig inte ha några judar i sin egen stat, men det utgör inget problem för dig? Jag pekar på att konflikten har två sidor, när du lägger hela skulden på den ena. En sådan hållning bidrar inte till någon lösning.

Citat:
Israel har dessutom flera gånger sagt att Jerusalem är en "odelbar stad", de har sagt att man inte kommer flytta på en enda bosättare o.s.v. Väldigt orimliga krav. Och det är dags att Israel börjar berätta exakt vad de vill ha, inte vad de inte vill ha.

Jag har redan visat hur Netanyahu sagt att Jerusalem är föremål för förhandlingar. Att judar får bo kvar på Västbanken behöver inte nödvändigtvis förhindra fred - det beror på vad övrigt (kompensation etc.) man kommer överens om i förhandlingarna.

Citat:
Jag talar om bosättningarna. Om någon bor i dessa utan att kunna bevisa att man äger marken är det ett inte ett orimligt krav att de flyttar på sig. Nu är dock situationen så att de flesta bosättare kommer att kunna stanna kvar eftersom att de kommer kunna bli en erkänd del av Israel.

Aha, så om man bor utanför bosättningarna, så gäller inte kravet? Men det innebär ju att alla som bor i s.k. outposts, som inte erkänts som bosättningar, enligt dig ska få bo kvar. Tänk över detta nu: hur definierar du vem som måste deporteras?

Citat:
Du får ta och precisera påståendet att "våldsaktioner mot civila bosättare på Västbanken en ganska vanlig företeelse". Vad gäller våldsaktioner är våld mot palestinier av bosättare inte okänt precis.

Instämmer i att det förekommer alltför mycket våld åt båda hållen, borde ha nämnt det direkt. Samtidigt är det så att våldet mot bosättare sannolikt skulle öka drastiskt om alla säkerhetsinstallationer kring dessa togs bort. Frågan är om PA kommer vara bättre på att hålla ordning än israeliska myndigheter är. Detta problem kanske måste lösas genom en gradvis övergång till PA-ansvar över säkerhet, där IDF och PA arbetar sida vid sida en period. Det finns risk för inbördeskrig i den nya staten.
Dagens lapptäcke till lagsystem måste också struktureras upp och likabehandling inför lagen säkerställas.

Citat:
Vilka "ensidiga kompromisser" talar du om? Det är inte så att PA kräver Tel Aviv eller Haifa utan mark som omvärlden ser som mark där en palestinsk mark bör grundas.

Ensidiga kompromisser innebär att Israel uppfyller något av palestiniernas krav utan motprestation. Motprestationer är nödvändiga, då det finns legitima krav från Israels sida. Till sakens natur hör givetvis att Israel kommer att behöva göra objektivt sett större eftergifter än den palestinska ledningen, då det är de senare som ska få kontrollen över en massa mark som de inte haft innan, men inte desto mindre viktiga är de nödvändiga eftergifterna från palestiniernas sida, däribland en trovärdig utfästelse att aktivt bekämpa våld mot civila. Situationen i Gaza, varifrån attacker fortfarande äger rum riktade mot civila judar, väcker visst tvivel över huruvida man kan lita på att den palestinska ledningen har förmågan eller viljan att följa upp sådana utfästelser och omvandla dem till verklighet. Det går därför inte att ensidigt skylla på Israel för att fred inte uppnåtts.

Citat:
även om Israel anser att fred inte är nära måste de upphöra med de brott de dagligen begår som t.ex. bosättningsbyggande, fördrivningar, godtyckliga mord och arresteringar.

Citat:
Exempel från och igår och i förrgår har jag inte.

QED. Jag vet inte vad dagligen betyder för dig, men leta gärna under hela senaste veckan när du ändå börjat.

Som avslutningsnot kan jag säga att jag inte är intresserad av att försöka visa att Israel har "rätt", utan helt enkelt att båda "sidor" har ett ansvar för dagens situation. Med det menar jag somliga på båda sidor, då de flesta är helt oskyldiga och tyvärr i palestiniernas fall är det ofta de som drabbas hårdast av den rådande situationen.
Om man dock inte tänker igenom hur situationen skall lösas, och ställer legitima krav på båda sidor, riskerar man att göra den ännu värre för samtliga. Jag tror de flesta kan hålla med om att det inte blivit bättre i Gaza efter att Hamas tog över; man kan argumentera för att det i betydande grad beror på Israels agerande, men det är inte hela sanningen.
1967 förberedde man gravar åt den egna befolkningen i Israel - vem kan garantera att alla arabiska krav stannar vid 1949 års stilleståndslinjer imorgon? För att vara säker måste lösningen baseras på förhandlingar och ömsesidiga utfästelser, inte bara att Israel backar till sagda linjer. Om extrema grupper fortsätter ha en stor roll i det palestinska samhället, finns inga garantier.
Citera
2012-01-12, 19:21
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Frågan måste lösas i förhandlingar och det är oseriöst att påstå att det bara är Israel som förhindrar fred genom sina krav.

Inget jag finner i dina länkar stöder ditt påstående att Israel skulle ha uteslutit gränser baserade på 1967 års stilleståndslinjer som ett resultat av förhandlingar. Citera specifikt vilka uttalanden du menar, tack.

Du verkar tro att du "vinner" en argumentation genom att efterfråga specifika uttalanden och få dessa men ignorera dem, och be om uttalanden igen. Men okej, jag ger dig en chans till:

Citat:
After Netanyahu and senior Likud officials blasted Olmert and Livni's "promises" and accused Livni of agreeing to divide Jeruslem, she was forced to disassociate herself from the understandings.

"I will advance only an agreement that represents our interests. Maintaining maximum settlers and places that we hold dear such as Jerusalem - not a single refugee will enter," Livni said. "This morning's headline does not represent me or what I stand for," she told students at the Tel Aviv Academic College.

"Livni simply gave up Jerusalem," Netanyahu said.

He said he would invite Kadima and all the Zionist parties to join his coalition providing they agree to his guidelines - no division of Jerusalem, no return to 1967 borders.

http://www.haaretz.com/news/elections/netanyahu-i-m-not-bound-by-olmert-pledges-won-t-evacuate-settlements-1.266999

Citat:
Prime Minister Benjamin Netanyahu said Tuesday that Israel would never agree to withdraw from the Jordan Valley under any peace agreement signed with the Palestinians. – Haaretz, 2010/03/02

Prime Minister Benjamin Netanyahu declared on Tuesday that Israel would never cede control of united Jerusalem nor retreat to the 1967 borders, according to a bureau statement. – Haaretz, 2010/01/12

Foreign Minister Avigdor Lieberman on Sunday ruled out a return to Israel’s 1967 borders, as its largely right-wing cabinet rebuffed calls to remove Jewish settlements built on Palestinian land. – France24, 2009/05/24

--- Den 29:e april i år sa Moshe Yaalon (även kallad ”Bogie”), som är Israels vice premiärminister, att Jordandalen är Israels ”försvarslinje” och ”ska fortsätta vara så”. Allt detta enligt Ynetnews: Yaalon: Jordan Valley Israel’s defense line, must remain so (2010/04/29).

--- Den 20:e april i år sa Israels utrikesminister Avigdor Lieberman att Jerusalem inte är ”förhandlingarbar” och att Jerusalem är Israels ”eviga och odelade huvudstad”. Ynetnews rapporterade detta den 2010/04/20.

Detta står på de länkarna jag gav dig sist: https://www.flashback.org/sp35023817 och https://www.flashback.org/sp35037581. Läs dem noggrant nu.

Citat:
Jag är ingen anhängare av Netanyahu eller Lieberman. Det jag vänder mig mot är din generalisering att "Den icke-existerande fredsprocessen beror på Israel då Israel inte är villiga att bl.a. överge Jordandalen och Jerusalem.". Att fred inte uppnåtts är inte bara Israels fel. PA vill ju till exempel enligt dig inte ha några judar i sin egen stat, men det utgör inget problem för dig? Jag pekar på att konflikten har två sidor, när du lägger hela skulden på den ena. En sådan hållning bidrar inte till någon lösning.

Nu är du antiintellektuell. Det handlar inte om "några judar i sin egen stat" utan om bosättare och deras områden som förhindrar fred.

Citat:
Jag har redan visat hur Netanyahu sagt att Jerusalem är föremål för förhandlingar. Att judar får bo kvar på Västbanken behöver inte nödvändigtvis förhindra fred - det beror på vad övrigt (kompensation etc.) man kommer överens om i förhandlingarna.

Kan du visa några uttalanden från Israels regering som specifikt visar att Israel är redo att acceptera en palestinsk stat baserat på 1967-årsgränserna?

Citat:
Aha, så om man bor utanför bosättningarna, så gäller inte kravet? Men det innebär ju att alla som bor i s.k. outposts, som inte erkänts som bosättningar, enligt dig ska få bo kvar. Tänk över detta nu: hur definierar du vem som måste deporteras?

Även "outposts" är bosättningar. Att dessa typer av inte är bygga med tillstånd av Israel gör inte dessa typer av bosättningar mindre problematiska.

För att veta vilka bosättare som ska deporteras måste man först bestämma vilka bosättningar som ska upplösas respektive vilka bosättningar som ska bli en erkänd del av Israel. Så här såg t.ex. Olmert på saken: http://www.fmep.org/reports/archive/vol.-18/no.-6/olmerts-final-status-map/v18n6-map-westbankprojection.jpg. Vilka bosättningar som ska upplösas måste PA och Israel komma överens om (vilket blir svårt då den nuvarande israeliska regeringen har gjort klart att man inte kommer flytta på en enda bosättare). Rent principiellt ser jag inga problem med att kanske runt 60k-70k (som Olmerts förslag gick runt på) bosättare får flytta på sig.

Du har knappast klagat som du gör nu, att palestinier varit hemlösa - de flesta p.g.a. att de aldrig tilläts återvända till sina hem.

Citat:
Instämmer i att det förekommer alltför mycket våld åt båda hållen, borde ha nämnt det direkt. Samtidigt är det så att våldet mot bosättare sannolikt skulle öka drastiskt om alla säkerhetsinstallationer kring dessa togs bort. Frågan är om PA kommer vara bättre på att hålla ordning än israeliska myndigheter är. Detta problem kanske måste lösas genom en gradvis övergång till PA-ansvar över säkerhet, där IDF och PA arbetar sida vid sida en period. Det finns risk för inbördeskrig i den nya staten.
Dagens lapptäcke till lagsystem måste också struktureras upp och likabehandling inför lagen säkerställas.

Ensidiga kompromisser innebär att Israel uppfyller något av palestiniernas krav utan motprestation. Motprestationer är nödvändiga, då det finns legitima krav från Israels sida. Till sakens natur hör givetvis att Israel kommer att behöva göra objektivt sett större eftergifter än den palestinska ledningen, då det är de senare som ska få kontrollen över en massa mark som de inte haft innan, men inte desto mindre viktiga är de nödvändiga eftergifterna från palestiniernas sida, däribland en trovärdig utfästelse att aktivt bekämpa våld mot civila. Situationen i Gaza, varifrån attacker fortfarande äger rum riktade mot civila judar, väcker visst tvivel över huruvida man kan lita på att den palestinska ledningen har förmågan eller viljan att följa upp sådana utfästelser och omvandla dem till verklighet. Det går därför inte att ensidigt skylla på Israel för att fred inte uppnåtts.

Israel kommer ju kunna ansvara för säkerheten för de bosättningar som införlivas i Israel. Vad gäller säkerhet, så skrev jag tidigare att bl.a. Jenin, Tulkarm, Nablus, Ramallah, Jericho, Qalqiya, Betlehem och Hebron (förutom ett område där judar bor) är under fullständig palestinsk kontroll. Att du inte valde att kommenterade detta för att du är mer intresserad av att fråga om källor gör inte min framförda argument osynliga. Med detta vill jag visa att säkerheten kan upprätthållas.

Vad gäller Gazaremsam, så är det sant att raketer/granater skjuts mot israeler och är ett problem. Fast samma sak kan sägas om attackerna mot Gazaremsan, där Israel till och med är många gånger mer brutal.

Citat:
QED. Jag vet inte vad dagligen betyder för dig, men leta gärna under hela senaste veckan när du ändå börjat.

Som avslutningsnot kan jag säga att jag inte är intresserad av att försöka visa att Israel har "rätt", utan helt enkelt att båda "sidor" har ett ansvar för dagens situation. Med det menar jag somliga på båda sidor, då de flesta är helt oskyldiga och tyvärr i palestiniernas fall är det ofta de som drabbas hårdast av den rådande situationen.
Om man dock inte tänker igenom hur situationen skall lösas, och ställer legitima krav på båda sidor, riskerar man att göra den ännu värre för samtliga. Jag tror de flesta kan hålla med om att det inte blivit bättre i Gaza efter att Hamas tog över; man kan argumentera för att det i betydande grad beror på Israels agerande, men det är inte hela sanningen.
1967 förberedde man gravar åt den egna befolkningen i Israel - vem kan garantera att alla arabiska krav stannar vid 1949 års stilleståndslinjer imorgon? För att vara säker måste lösningen baseras på förhandlingar och ömsesidiga utfästelser, inte bara att Israel backar till sagda linjer. Om extrema grupper fortsätter ha en stor roll i det palestinska samhället, finns inga garantier.

PA och Israel är överens om att ett fredsavtal ska lösa dispyterna, inklusive gränserna och flyktingproblemet. Rätta mig om jag har fel. Så jag tror inte det kommer vara ett problem och PA förstår att omvärlden inte erkänner större gränser än så.

Vi kan vända på det och säga: hur vet vi att Israel inte kommer börja bygga bosättningar i en palestinsk stat?

Byggandet av 1850 housing units, över 7 000 återkallade uppehållstillstånd av palestinska Jerusalemiter sedan 2006, mellan augusti och november (2011) har i snitt ca 280 befunnit sig under "administrative detention", runt 6500 dödade palestinier sedan 2002 (varav över 3000 "Palestinians who did not take part in the hostilities and were killed by Israeli security forces ---") o.s.v., är att att anse som "dagligen". Ditt försök att engagera dig i hårklyveri är misslyckat.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-01-12 kl. 19:35.
Citera
2012-01-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giladi
Islam is what Islam does....// Islam its Islam and peace as nothing to do with it.

Israel is what the jews do.

Citat:
Ursprungligen postat av Giladi
Israel..you'll never walk alone

Snart nog är Israel helt ensamt. Mycket välförtjänt också. Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.

Citat:
Den palestinska frågan (som han förmodligen syftar på) handlar självklart om rättvisa och mänskliga rättigheter. Målet är en livskraftig och suverän palestinsk stat. Den som inte ser det är blind.

Om till och med en trög typ som jag börjar uppfatta hur världen verkligen ser ut behöver du inte oroa dig. Det finns många, många som börjat se genom skuggorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in