Citat:
Ursprungligen postat av Orm-
Frågan måste lösas i förhandlingar och det är oseriöst att påstå att det bara är Israel som förhindrar fred genom sina krav.
Inget jag finner i dina länkar stöder ditt påstående att Israel skulle ha uteslutit gränser baserade på 1967 års stilleståndslinjer som ett resultat av förhandlingar. Citera specifikt vilka uttalanden du menar, tack.
Du verkar tro att du "vinner" en argumentation genom att efterfråga specifika uttalanden och få dessa men ignorera dem, och be om uttalanden igen. Men okej, jag ger dig en chans till:
Citat:
After Netanyahu and senior Likud officials blasted Olmert and Livni's "promises" and accused Livni of agreeing to divide Jeruslem, she was forced to disassociate herself from the understandings.
"I will advance only an agreement that represents our interests. Maintaining maximum settlers and places that we hold dear such as Jerusalem - not a single refugee will enter," Livni said. "This morning's headline does not represent me or what I stand for," she told students at the Tel Aviv Academic College.
"Livni simply gave up Jerusalem," Netanyahu said.
He said he would invite Kadima and all the Zionist parties to join his coalition providing they agree to his guidelines - no division of Jerusalem, no return to 1967 borders.
http://www.haaretz.com/news/elections/netanyahu-i-m-not-bound-by-olmert-pledges-won-t-evacuate-settlements-1.266999
Citat:
Prime Minister Benjamin Netanyahu said Tuesday that Israel would never agree to withdraw from the Jordan Valley under any peace agreement signed with the Palestinians. – Haaretz, 2010/03/02
Prime Minister Benjamin Netanyahu declared on Tuesday that Israel would never cede control of united Jerusalem nor retreat to the 1967 borders, according to a bureau statement. – Haaretz, 2010/01/12
Foreign Minister Avigdor Lieberman on Sunday ruled out a return to Israel’s 1967 borders, as its largely right-wing cabinet rebuffed calls to remove Jewish settlements built on Palestinian land. – France24, 2009/05/24
--- Den 29:e april i år sa Moshe Yaalon (även kallad ”Bogie”), som är Israels vice premiärminister, att Jordandalen är Israels ”försvarslinje” och ”ska fortsätta vara så”. Allt detta enligt Ynetnews: Yaalon: Jordan Valley Israel’s defense line, must remain so (2010/04/29).
--- Den 20:e april i år sa Israels utrikesminister Avigdor Lieberman att Jerusalem inte är ”förhandlingarbar” och att Jerusalem är Israels ”eviga och odelade huvudstad”. Ynetnews rapporterade detta den 2010/04/20.
Detta står på de länkarna jag gav dig sist:
https://www.flashback.org/sp35023817 och
https://www.flashback.org/sp35037581. Läs dem noggrant nu.
Citat:
Jag är ingen anhängare av Netanyahu eller Lieberman. Det jag vänder mig mot är din generalisering att "Den icke-existerande fredsprocessen beror på Israel då Israel inte är villiga att bl.a. överge Jordandalen och Jerusalem.". Att fred inte uppnåtts är inte bara Israels fel. PA vill ju till exempel enligt dig inte ha några judar i sin egen stat, men det utgör inget problem för dig? Jag pekar på att konflikten har två sidor, när du lägger hela skulden på den ena. En sådan hållning bidrar inte till någon lösning.
Nu är du antiintellektuell. Det handlar inte om "några judar i sin egen stat" utan om bosättare och deras områden som förhindrar fred.
Citat:
Jag har redan visat hur Netanyahu sagt att Jerusalem är föremål för förhandlingar. Att judar får bo kvar på Västbanken behöver inte nödvändigtvis förhindra fred - det beror på vad övrigt (kompensation etc.) man kommer överens om i förhandlingarna.
Kan du visa några uttalanden från Israels regering som specifikt visar att Israel är redo att acceptera en palestinsk stat baserat på 1967-årsgränserna?
Citat:
Aha, så om man bor utanför bosättningarna, så gäller inte kravet? Men det innebär ju att alla som bor i s.k. outposts, som inte erkänts som bosättningar, enligt dig ska få bo kvar. Tänk över detta nu: hur definierar du vem som måste deporteras?
Även "outposts" är bosättningar. Att dessa typer av inte är bygga med tillstånd av Israel gör inte dessa typer av bosättningar mindre problematiska.
För att veta vilka bosättare som ska deporteras måste man först bestämma vilka bosättningar som ska upplösas respektive vilka bosättningar som ska bli en erkänd del av Israel. Så här såg t.ex. Olmert på saken:
http://www.fmep.org/reports/archive/vol.-18/no.-6/olmerts-final-status-map/v18n6-map-westbankprojection.jpg. Vilka bosättningar som ska upplösas måste PA och Israel komma överens om (vilket blir svårt då den nuvarande israeliska regeringen har gjort klart att man inte kommer flytta på en enda bosättare). Rent principiellt ser jag inga problem med att kanske runt 60k-70k (som Olmerts förslag gick runt på) bosättare får flytta på sig.
Du har knappast klagat som du gör nu, att palestinier varit hemlösa - de flesta p.g.a. att de aldrig tilläts återvända till sina hem.
Citat:
Instämmer i att det förekommer alltför mycket våld åt båda hållen, borde ha nämnt det direkt. Samtidigt är det så att våldet mot bosättare sannolikt skulle öka drastiskt om alla säkerhetsinstallationer kring dessa togs bort. Frågan är om PA kommer vara bättre på att hålla ordning än israeliska myndigheter är. Detta problem kanske måste lösas genom en gradvis övergång till PA-ansvar över säkerhet, där IDF och PA arbetar sida vid sida en period. Det finns risk för inbördeskrig i den nya staten.
Dagens lapptäcke till lagsystem måste också struktureras upp och likabehandling inför lagen säkerställas.
Ensidiga kompromisser innebär att Israel uppfyller något av palestiniernas krav utan motprestation. Motprestationer är nödvändiga, då det finns legitima krav från Israels sida. Till sakens natur hör givetvis att Israel kommer att behöva göra objektivt sett större eftergifter än den palestinska ledningen, då det är de senare som ska få kontrollen över en massa mark som de inte haft innan, men inte desto mindre viktiga är de nödvändiga eftergifterna från palestiniernas sida, däribland en trovärdig utfästelse att aktivt bekämpa våld mot civila. Situationen i Gaza, varifrån attacker fortfarande äger rum riktade mot civila judar, väcker visst tvivel över huruvida man kan lita på att den palestinska ledningen har förmågan eller viljan att följa upp sådana utfästelser och omvandla dem till verklighet. Det går därför inte att ensidigt skylla på Israel för att fred inte uppnåtts.
Israel kommer ju kunna ansvara för säkerheten för de bosättningar som införlivas i Israel. Vad gäller säkerhet, så skrev jag tidigare att bl.a. Jenin, Tulkarm, Nablus, Ramallah, Jericho, Qalqiya, Betlehem och Hebron (förutom ett område där judar bor) är under fullständig palestinsk kontroll. Att du inte valde att kommenterade detta för att du är mer intresserad av att fråga om källor gör inte min framförda argument osynliga. Med detta vill jag visa att säkerheten kan upprätthållas.
Vad gäller Gazaremsam, så är det sant att raketer/granater skjuts mot israeler och är ett problem. Fast samma sak kan sägas om attackerna
mot Gazaremsan, där Israel till och med är många gånger mer brutal.
Citat:
QED. Jag vet inte vad dagligen betyder för dig, men leta gärna under hela senaste veckan när du ändå börjat.
Som avslutningsnot kan jag säga att jag inte är intresserad av att försöka visa att Israel har "rätt", utan helt enkelt att båda "sidor" har ett ansvar för dagens situation. Med det menar jag somliga på båda sidor, då de flesta är helt oskyldiga och tyvärr i palestiniernas fall är det ofta de som drabbas hårdast av den rådande situationen.
Om man dock inte tänker igenom hur situationen skall lösas, och ställer legitima krav på båda sidor, riskerar man att göra den ännu värre för samtliga. Jag tror de flesta kan hålla med om att det inte blivit bättre i Gaza efter att Hamas tog över; man kan argumentera för att det i betydande grad beror på Israels agerande, men det är inte hela sanningen.
1967 förberedde man gravar åt den egna befolkningen i Israel - vem kan garantera att alla arabiska krav stannar vid 1949 års stilleståndslinjer imorgon? För att vara säker måste lösningen baseras på förhandlingar och ömsesidiga utfästelser, inte bara att Israel backar till sagda linjer. Om extrema grupper fortsätter ha en stor roll i det palestinska samhället, finns inga garantier.
PA och Israel är överens om att ett fredsavtal ska lösa dispyterna, inklusive gränserna och flyktingproblemet. Rätta mig om jag har fel. Så jag tror inte det kommer vara ett problem och PA förstår att omvärlden inte erkänner större gränser än så.
Vi kan vända på det och säga: hur vet vi att Israel inte kommer börja bygga bosättningar i en palestinsk stat?
Byggandet av 1850 housing units, över 7 000 återkallade uppehållstillstånd av palestinska Jerusalemiter sedan 2006, mellan augusti och november (2011) har i snitt ca 280 befunnit sig under "administrative detention", runt
6500 dödade palestinier sedan 2002 (varav över
3000 "Palestinians who did not take part in the hostilities and were killed by Israeli security forces ---") o.s.v., är att att anse som "dagligen". Ditt försök att engagera dig i hårklyveri är misslyckat.