Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Israels krav på att inte deportera en enda bosättare utgör ett fredshinder då det inte går att skapa en "viable and sovereign state" då PA inte vill ha tiotusentals bosättare kvar i sin stat.
Om Israel kan ha 20% arabiska invånare, så bör det inte vara något problem om en arabisk palestinsk stat har färre judiska invånare än så.
Citat:
Okej, eftersom att du vägrar att se att uttalanden om att inte återgå till 1967-årsgränserna, samt att inte dela bl.a. Jordandalen och Jerusalem, visar att Israel inte är redo för en palestinsk stat som är baserad på 1967-årsgränserna, vill jag att du ger mig svar på det jag efterfrågade tidigare:
[Kan du visa några uttalanden från Israels regering som specifikt visar att Israel är redo att acceptera en palestinsk stat baserat på 1967-årsgränserna?]
[Kan du visa några uttalanden från Israels regering som specifikt visar att Israel är redo att acceptera en palestinsk stat baserat på 1967-årsgränserna?]
Nej, några sådana specifika uttalanden finns inte. Det innebär dock inte att exempelvis Netanyahu har uteslutit att gränserna man genom förhandlingar kommer fram till kan komma att likna 1967 års stilleståndslinjer. Så för att vända på frågan: Kan du visa några uttalanden från Israels regering som specifikt visar att Israel utesluter resultat av förhandlingar som innebär gränser som påminner om 1949-1967 års stilleståndslinjer?
Citat:
Jag ser inte problematiken. PA vill ha en stat utan bosättare och är redo att acceptera ett markutbyte som kommer göra det möjligt för majoriteten av bosättarna att bo kvar. Vad menar du när du skriver "judar ska tvingas in i en stat där de inte har en rimlig grad av rättigheter"? Vem kommer "tvinga" in bosättarna in i staten? PA har ju klart att man inte kommer acceptera
Vad jag menar är följande. Det finns somliga (märk att jag medvetet säger "somliga" för att samtliga ska tvingas hålla med om detta påstående) judiska invånare som bor "bortanför" 1949-1967 års stilleståndslinjer som har lika stor rätt att bo där som de flesta araber har. Om man kommer fram till gränser för en arabisk stat som innebär att ovan nämnda judiska invånare hamnar i densamma, och den palestinska staten inte kan garantera rimlig grad av rättigheter för nämnda invånare, så är det ett problem. Eftersom det är uteslutet att deportera invånare som har rätt att bo där de bor, kan detta problem tills det lösts vara ett hinder för somliga gränsdragningar.
Citat:
Du försöker beskriva en situation där både palestinier och israeler är lika goda kålsupare. Det håller jag inte med om och Israels handlingar, som palestinierna är långt ifrån, gör dem till den part som bär det yttersta ansvaret. Sen så kommenterade jag ditt påstående att jag "undvikit" att bemötadin viktigaste poäng, vilket jag inte gjorde. Därav skrev jag "[d]å får du se till att läsa noggrant ---".
Jag har inte sagt att de är "lika goda kålsupare", det är ditt uttryck.
Israel kan inte lösa konflikten själv, och kan därför inte ensamt ha "yttersta ansvaret", utan det måste vara delat. De har ansvaret för sina omotiverade handlingar, men konflikten beror inte bara på Israels handlingar.
Citat:
Du fokuserar mycket på "judar" och vill få mig, PA och alla andra som inte ser några principiella problem med att deportera bosättare, att se ut som antisemitiska monster.
Jag försöker bara förstå hur du gör dina definitioner. De flesta moderna människor brukar vara negativt inställda till att deportera tusentals civila människor. Det innebär inte att man är ett monster om man inte ser något principiellt problem med detta, men man får åtminstone vara beredd på att svara på frågor om hur detta skall gå till och varför det kan vara okej.
Citat:
Nedan skriver du "vilka invånare som är legitima och vilka som inte är det ---" men så har jag aldrig uttryckt men utan jag talar om bosättningarnas legitimitet. Det är endast i din värld jag talat om "legitima" invånare och "vilka som inte är [legitima]" invånare.
Så du tycker inte att det finns någon bosättare som inte är en legitim invånare? Med legitim invånare menas då en invånare som har rätt att bo kvar, eller tycker du att jag använder ett felaktigt uttryck?
Citat:
Jag utgår från att bosättarna är israeler som bor på mark som är ockuperat. Att i princip alla är judar är sant men deras judiskhet i sig är inte problemet. Det finns inga oklarheter om vilka judiska bosättningar som finns på Västbanken. Alla "settlements" och "outposts" finns på t.ex. Peace Now:s hemsida: http://peacenow.org.il/eng/content/settlements-and-outposts.
Och ditt krav om att man måste bevisa att man äger marken man bor på gäller således bara israeliska medborgare som bor i samhällena på listan ovan? Vilken sorts bevis godtas enligt dig? Jag antar att det även räcker om man har ett hyreskontrakt hos någon som äger marken man bor på?
Frågan är också om folkrätten överhuvudtaget tillåter att man ställer ett sådant specifikt nationellt grundat krav på en stor civilbefolkning.
Citat:
Jag håller inte med om att det är ett "hinder för alla fredsavtal" att PA kräver att tiotusentals bosättare inte ska få bo i en palestinsk stat. Sen är frågan om bosättarna accepterar att bo under palestinsk kontroll.
Du missade resten av meningen. "Klart är att det finns bosättare som det vore ett brott att deportera, och om den palestinska förhandlingspartnern inte kommer att acceptera att de får bo kvar, så innebär det ett hinder för alla fredsavtal som skulle göra att just dessa bosättare hamnar i en palestinsk stat." Håller du inte med om detta? Märk att påståendet ovan bara gäller just bosättare som har en även av dig otvivelaktig rätt att bo där de bor, d.v.s. som uppfyller alla dina krav.
Bosättare som inte accepterar att bo under palestinsk kontroll är en så komplicerad fråga att den skulle kräva en lång särskild diskussion, så jag tänker hoppa över den om du inte misstycker. Det handlar ju om en framtida potentiellt våldsam separatiströrelse i sådant fall, och jag hoppas Israel tar ansvar för att hålla ordning på sådana.
Citat:
Israel, USA, EU, FN och många fler ser dock PLO och PA som den legitima representanten för palestinierna. Eller hur? Saken är att oavsett hur ett val går så är PLO fram tills en stat bildas är de "legitimate representative of the Palestinian people". Det gör dock inte det [mindre antar jag att du tänkte skriva] problematiskt om Hamas vinner ännu ett val.
Hamas stöds idag av nästan hälften av befolkningen i den presumtiva staten. Det är därför naturligt att Israel antar att ett fredsavtal kanske inte kommer att efterlevas från den palestinska sidan. Detta innebär ett problem, och helst skulle man komma fram till ett avtal som även Hamas kan acceptera. Eftersom Israels berättigade krav på ett fullt slut på konflikten kanske inte kommer att uppfyllas, kan man ha förståelse för att de själva tvekar att gå med på samtliga palestinska berättigade krav.
Citat:
PA har sagt att man kommer anordna en folkomröstning vid ett ev. fredsavtal.
En enkel majoritet i en folkomröstning är tyvärr ingen garanti för framtida fred, även om det hade varit en mycket positiv signal.
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Att Hamas vann valet är problematiskt då det är ännu en maktfaktor men PLO är fortfarande, juridiskt och politiskt, den legitima representanten för det palestinska folket. Däremot måste ett val anordnas och det är tänkt att detta ska ske i maj. Det finns stor chans att Hamas förlorar.
Nu är jag ingen expert på vad som hände under 2006, men uppfattningen jag fått är att PLO tog makten på Västbanken delvis genom våld. Val har inte hållits sedan dess, så jag är tveksam till det stöd varmed man kan hävda att PLO är "den legitima representanten".
Citat:
Jag talar om hela konflikten och då bär Israel det yttersta ansvaret.
Definiera vad det innebär att ha "det yttersta ansvaret".
Citat:
Israel kan t.ex. fortsätta ta bort checkpoints och upphöra med alla de brott jag beskrivit, oavsett vem som vinner valet.
Detta löser dock inte konflikten. Checkpoints försvårar tillvaron för palestinier, men de existerar i grund och botten för att fylla ett säkerhetssyfte.
Citat:
Den logiken gäller ju i princip allting man tecknar. Däremot ser jag inte det som ett problem då ingen i världssamfundet stöder eller hade stött ev. palestinska krav på t.ex. Haifa.
Världssamfundet är av historiska skäl i många judars ögon inte tillförlitliga.
Med rörelser som Muslimska brödraskapet på uppgång förstärks en politiskt situation i området där främsta skälet till att fred råder inte är att det finns stöd för att Israel skall få existera utan för att man väntar på ett tillfälle då man tror sig kunna vinna över dem i krig. Syrien är fortfarande formellt i krig med Israel, och om de hade förmågan hade de för länge sedan gått in i området och naturligtvis inte stannat vid 1949 års linjer. Denna verklighet måste beaktas, då vi i resten av världen har ett ansvar för att förhindra framtida omfattande folkmord.
Citat:
Bara för att Israel inte kan lösa hela konflikten själv är det inte ett argument för Israel inte kan bära det yttersta ansvaret.
Det finns två sidor av konflikten, och den försvinner inte för att man åtgärdar den ena sidan. Israel har det yttersta ansvaret för att åtgärda sin sida, men de kan inte åtgärda den andra sidan. Varje sida har det yttersta ansvaret att åtgärda sin sida, men endast i samband med att den andra sidan åtgärdar sin.
Jag har redan gett dig flera exempel på det motsatta, d.v.s. att Israel inte är redo för en palestinsk stat baserat på 1967-årsgränserna (bl.a. 

Jag har sagt att både parterna måste nå fram till ett fredsavtal genom att förhandla.