[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Men Truman var en "sann vän av Israel".
Alltså, Ezzy, den här typen av frågor är så komplexa att jag skulle föredra att diskutera dem över en öl på puben. I strävan att vara så kortfattad som möjligt måste man alltid offra en massa belysande nyanser.
Hur som helst, det stämmer att Truman i överlag var pro-judisk (vilket dock inte alltid är detsamma som pro-israelisk, se Nixon som pregnant exempel). Han hade dock praktiskt taget hela sitt utrikesdepartement emot sig i Israel-frågan. Deras förhållningssätt till den unga judiska staten var i bästa fall kyligt.
Det är ingen hemlighet att Truman i mångt om mycket överlät det mesta av utrikespolitiken till Dean Acheson. En person som sannerligen inte var någon vän av Israel. Snarare tvärtom var han en av dem som förgäves försökte övertala presidenten att inte erkänna Israel 1948.
Grovt förenklat kan man väl säga att inte så värst mycket hände i Mellan Östern under Trumans andra period. Man kan väl gissa att han och Acheson mera hade blickarna riktade mot Europas återuppbyggnad samt naturligtvis Koreakriget. Det mest dramatiska som hände var väl att Israel förvägrades militärleveranser i enlighet med policyn att inga länder i regionen skulle favoriseras på den fronten.
Citat:
Den senaste, och förmodligen den bästa, bok jag läst om Israels förhållande till arabvärlden från statens uppkomst är Avi Shlaims The Iron Wall.
Den står hemma i bokhyllan. En extremt vänstervriden bok och sålunda av mycket begränsat värde för mig. I min värld är det något av en hederscodex att historikern vinnlägger sig om så mycket objektivitet som möjligt. Politiska pamfletter illa förklädda till historia finner m a o inte någon nåd hos mig.
Tror förvisso inte att det behövs några exklusiva rekommendationer när det gäller den här frågan. Oavsett vad man har för hållning i konflikten tror jag man kan enas om att det i första hand var Frankrike och (i viss mån )Storbritannien som backade upp Israel innan USA på allvar kom in i bilden.