2005-05-13, 18:55
Medlem
sten.bs avatar
Det kan bero på att om ser på Israel så är det en rasistisk stat.
Det går inte att säga emot.
"En judisk stat" smaka på den.
Citera
2005-05-16, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseman
Väldigt bra om Nelson Mandelas jämförelse mellan Israel och Apartheid Sydafrika Inklippt av ”Sten.b”
Men varför ingen kommentar från forumets Sionister

Hasseman
Det som är lustigt med den jämförelsen är att det bor så många judar i Sydafrika, vill minnas att Johannesburg lite skämtsamt kallades för "Jewburg". Hur var det med judarna under apartheid? Fick de vara del av den vita eliten eller klassades de som "färgade"?
Citera
2005-05-18, 21:14
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Det som är lustigt med den jämförelsen är att det bor så många judar i Sydafrika, vill minnas att Johannesburg lite skämtsamt kallades för "Jewburg". Hur var det med judarna under apartheid? Fick de vara del av den vita eliten eller klassades de som "färgade"?

Israel sålde ju vapen till Sydafrika under apartheid regimens härjande, tror inte de hade gjort det om judar behandlats dåligt. Liksom att tusentals svarta varje dag kränks i sitt ursprungslang är inte så falrigt, bara inte judarna drabbas...
Citera
2005-05-18, 21:25
Medlem
sten.bs avatar
Jag upprepar Mandelas ord:

"Apartheid är ett brott mot mänskligheten. Israel har berövat miljontals palestinier deras frihet och egendom. Det har vidmakthållit ett system av flagrant rasdiskriminering och ojämlikhet. Det har systematiskt fängslat och torterat tusentals palestinier, i strid med regler i internationell rätt. Särskilt har det fört krig mot en civilbefolkning, särskilt barn.

Sydafrikas reaktioner mot de kränkningar av mänskliga rättigheter som emanerade från förflyttningspolitiken respektive apartheidspolitiken kastade ljus över vad det israeliska samhället med nödvändighet måste genomgå innan man kan tala om en rättvis och varaktig fred i Mellanöstern och ett slut på dess apartheidspolitik."
Citera
2005-05-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Israel sålde ju vapen till Sydafrika under apartheid regimens härjande, tror inte de hade gjort det om judar behandlats dåligt. Liksom att tusentals svarta varje dag kränks i sitt ursprungslang är inte så falrigt, bara inte judarna drabbas...
Säga vad man vill om Israel, men om uppgiften stämmer så det i alla fall konsekvent i sitt agerande att förtrycka. Hade ju varit en förskräckligt om det hade kämpat emot apartheid i ett land, samtidigt som de kämpade för att införa det i sitt eget.
Citera
2005-05-18, 23:17
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Säga vad man vill om Israel, men om uppgiften stämmer så det i alla fall konsekvent i sitt agerande att förtrycka. Hade ju varit en förskräckligt om det hade kämpat emot apartheid i ett land, samtidigt som de kämpade för att införa det i sitt eget.

Ja, nu blir det lite mycket konspirationskunskap.

Sionisterna stödde Hitler, Stalin, Churchill och Truman. Man visste att oavsett utgången av kriget skulle dom få sitt "nya Israel".

Göring sa i sitt försvarstal att han var en av de största sionisterna.
Han hade rätt, men ändå inte. Alla "överlevare" fick inte plats i Israel. Dom finns kvar i högsta grad.
Citera
2005-05-18, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Ja, nu blir det lite mycket konspirationskunskap.

Sionisterna stödde Hitler, Stalin, Churchill och Truman. Man visste att oavsett utgången av kriget skulle dom få sitt "nya Israel".

Göring sa i sitt försvarstal att han var en av de största sionisterna.
Han hade rätt, men ändå inte. Alla "överlevare" fick inte plats i Israel. Dom finns kvar i högsta grad.
Mycket intressant det där om Hitler. Finns det någon källa där det framkommer att Sionisterna stödde Hitler?

Sen sista meningen är lite oklar, vem är det som finns kvar i högsta grad?
Citera
2005-05-18, 23:34
Medlem
Camberwells avatar
Citat:
Sionisterna stödde [...] Truman.

Truman tillträdde den 12 april 1945. Hur manifesterades detta stöd under återstoden av kriget?
Citera
2005-05-18, 23:44
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Mycket intressant det där om Hitler. Finns det någon källa där det framkommer att Sionisterna stödde Hitler?

Sen sista meningen är lite oklar, vem är det som finns kvar i högsta grad?

Var fick Hitler pengarna ifrån?

Det finns många källor om vad han fick pengarna ifrån. Jag orkar inte ta fram dom just nu.

Den sista meningen är; att det finns gott om överlevande efter "förintelsen". Jag hör dom på radion, jag ser dom på film, jag ser deras böcker blir sponsrade av Bonniers.
I mina ögon är dom långt ifrån förintade.
Citera
2005-05-18, 23:50
Medlem
Citat:
Var fick Hitler pengarna ifrån?

Det finns många källor om vad han fick pengarna ifrån. Jag orkar inte ta fram dom just nu.

Den sista meningen är; att det finns gott om överlevande efter "förintelsen". Jag hör dom på radion, jag ser dom på film, jag ser deras böcker blir sponsrade av Bonniers.
I mina ögon är dom långt ifrån förintade.
Du menar att de "finns kvar" som motsatts till att de "finns i Israel" eller? Att vissa människor skulle ha överlevt förintelsen är det väl ingen som ifrågasatt? Det är väl ett vedertaget koncept?
Citera
2005-05-18, 23:54
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Du menar att de "finns kvar" som motsatts till att de "finns i Israel" eller? Att vissa människor skulle ha överlevt förintelsen är det väl ingen som ifrågasatt? Det är väl ett vedertaget koncept?

Låt oss vara försiktig med språket.

Det som är förintat finns inte längre.
Citera
2005-05-19, 00:09
Medlem
Citat:
Låt oss vara försiktig med språket.

Det som är förintat finns inte längre.
Så vad menade du i föregående inlägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera