2005-08-23, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Källa till detta påstående?

Han syftar nog på massutdrivningen av judar från arabländerna i samband med 1948-49:års krig. 700000-900000 judar kastades ut. Det talas inte mycket om dem till skillnad från de arabiska flyktingarna.
Citera
2005-08-23, 07:36
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ianto
Han syftar nog på massutdrivningen av judar från arabländerna i samband med 1948-49:års krig. 700000-900000 judar kastades ut. Det talas inte mycket om dem till skillnad från de arabiska flyktingarna.
Felpost!
Citera
2005-08-23, 09:03
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
---
Blizzardking// En mycket stor andel judar blev tvångsdeporterade till mellanöstern under andra världskriget(därav omfördelningen).

Hört talas om aliyah?

http://en.wikipedia.org/wiki/Immigration_to_Palestine_and_Israel

Många av de judar som kom till "det förlovade landet" från de muslimska länderna 1948 och åren framöver ville invandra till Palestina - men att deras egendom i stor utsträckning (exempelvis i Irak) exproprierades var självklart inget de önskat.
Citera
2005-08-23, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Hört talas om aliyah?

Många av de judar som kom till "det förlovade landet" från de muslimska länderna 1948 och åren framöver ville invandra till Palestina - men att deras egendom i stor utsträckning (exempelvis i Irak) exproprierades var självklart inget de önskat.

Det är klart att de ville flytta till Israel, de blev ju förföljda i sina hemländer. När man diskuterar eventuell kompensention till arabiska flyktingar som bor i Libanon och andra arabiska grannländer, så borde man också tänka på de judiska flyktingar som förlorat allt.
Citera
2005-08-23, 10:54
Medlem
Citat:
Hört talas om aliyah?

Från wikipedia: Many Israeli immigrants were Sephardi and Mizrahi Jews who left Arab countries to move to Israel. In some cases they had been persecuted in those countries.
Citera
2005-08-23, 11:41
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ianto
Från wikipedia: Many Israeli immigrants were Sephardi and Mizrahi Jews who left Arab countries to move to Israel. In some cases they had been persecuted in those countries.

ianto: Upphör med kolporterandet av dessa erbarmliga martyrsagor - det förekom spontan folklig vrede mot judar i muslimska länder, särskilt efter fördrivningen av 750.000 palestinier - men det var även ofta en önskan och dröm hos de som företog "aliyah" att komma till det ockuperade Palestina och leva ut sin sionistiska, nationalistiska längtan:

http://www.wzo.org.il/en/resources/view.asp?id=1459

Citat:
"---These pioneering travelers, most of whom had never been abroad nor on planes before, were the first of some 120,000-130,000 to be airlifted in the relatively short time span of 1950-1952, with most coming to Israel in l951.---They were uprooted from their homes, jobs, friends, schools, neighborhoods, environments, and their native tongue, and headed for a voyage into the unknown, to the Land of Israel and the State of Israel which filled their dreams but of which they knew very little.---"
Citera
2005-08-23, 12:15
Medlem
Citat:
ianto: Upphör med kolporterandet av dessa erbarmliga martyrsagor - det förekom spontan folklig vrede mot judar i muslimska länder, särskilt efter fördrivningen av 750.000 palestinier - men det var även ofta en önskan och dröm hos de som företog "aliyah" att komma till det ockuperade Palestina och leva ut sin sionistiska, nationalistiska längtan:

Men det var ju du som kom med denna wikipeda-länk.
Citera
2005-08-23, 12:56
Medlem
C.B.G.s avatar
Att Mellan Östern-judar ofta diskriminerades och trakasserades av myndigheterna i sina respektive hemländer är ju ett allmänt vedertaget historiskt faktum.

Jag förstår inte varför det helt plötsligt skulle vara så kontroversiellt. ???
Citera
2005-08-23, 14:01
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Att Mellan Östern-judar ofta diskriminerades och trakasserades av myndigheterna i sina respektive hemländer är ju ett allmänt vedertaget historiskt faktum.

Jag förstår inte varför det helt plötsligt skulle vara så kontroversiellt. ???
Menar du med detta sefarder?

De som med bomber och granater "tvingades" lämna sina hemländer i början på femtiotalet.
Citera
2005-08-23, 14:36
Medlem
Libyen har i alla fall erkänt det judiska flyktingproblemet.

http://144.63.180.2/dynamiskt/utrikes/did_8059831.asp
Citera
2005-08-23, 17:39
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Menar du med detta sefarder?

Njae, jag menade nog judar i största allmänhet.

Jag har inte den sakkunskap som krävs för att exakt sätta pekfingret på vart vissa subetniska grupper inom judendomen har befunnit sig rent geografiskt.

Men eftersom trakasserier förekom från Tunisien i väst till Jemen i söder och Irak i norr antar jag att det rör sig om både sefarder och asjkenaser.
Citera
2005-08-23, 18:42
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Njae, jag menade nog judar i största allmänhet.

Jag har inte den sakkunskap som krävs för att exakt sätta pekfingret på vart vissa subetniska grupper inom judendomen har befunnit sig rent geografiskt.

Men eftersom trakasserier förekom från Tunisien i väst till Jemen i söder och Irak i norr antar jag att det rör sig om både sefarder och asjkenaser.
Marocko i väst menar du väl och Persien i öst kan jag tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in