Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inom Jesus-'rörelsen' fanns det redan då 3-4 olika perspektiv att tolka honom från (öppet manifesterade snabbt efter hans död). DU ..... som nutidig individ ..... kan antingen välja en av dessa tolkninger och ansluta dig till den, vilket i prinicip gör dig till dogmatiker......
........alternativt har du ett eget 'inre kompass' med enda underlaget: "Det fanns en kille som hette Jesus" och detaljerna får du sen själv ta reda på.
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nu är det du som patroniserar och du envisas att pressa in mitt allmänmänskliga resonemang i ett filosofiskt mönster. Men det handlar inte om teori detta.
Jag beklagar om min kommentar kan upplevas som patroniserande. Vad jag i första paragrafen ovan framförde är religions-historiska fakta, och andra paragrafen är inte nedlåtande, men ger dig en individuell legitimitet (om du nu inte försökar göra den 'objektiv', vilket inte är så lyckat).
Ditt resonnemang är INTE allmänmänskligt.
Citat:
I stället för att teoretisera ondskan, se klippet i Aftonbladet om mannen som låg medvetslös på tunnelbanespåret och blev rånad av en person som sedan inte larmade. Mannen på spåret blev överkörd, men överlevde efter amputering av ben.
Du generaliserar från det specifika till det allmäna. Desutom får man förmoda, att det inte fanns någon religiös person ..... av det 'rätta slaget' ....blant åskåderna.
Citat:
Vi människor lever i en värld av ljus och mörker.
Enligt dig och enligt dina normer.
Citat:
De flesta av oss går inte in i mörkret som rånaren i klippet, men vi vågar oss inte heller på att gå in i ljuset och helt överge det mörker som vi tycker oss behöva lite av till livs.
Dom flesta bryr sig helt enkelt inte, och vill ha mat på bordet, tak över huvudet och trygghet.
Citat:
Vad jag vill säga är att ondska och själsligt mörker är ett faktum - det är inte en teori utan ett validerat faktum.
Du har fortfarande inte förklarat varför dina normer är giltiga, och hur du kan validera något från såna icke-validerade premisser.
Citat:
Det finns ingen anledning att föra diskussionen på ett filosofiskt plan.
Det skulle ju vara bekvämd för dig, så allt skall utspelas på din planhalva, med dina regler.
Citat:
För att inte bli en människa som lever i mörkret och inte kan tro på en godhet i tillvaron måste men bejaka vikten av den godhet som strider mot hela vår kultur och vår samhällsordning av konkurrens och egoism.
Enligt ditt norm/värde-system.
Citat:
Och, godheten är en starkare kraft än de flesta föreställer sig och endast med förtroende för denna kraft får man styrka att kunna motstå ondskan-mörkret i de svåraste situationerna.
Visst, utilitaristisk 'godhet' är mycket bra i stora sammanhang. Din 'godhet' är bra i små, konsentuella gruppor av vuxna.