Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag är inte religiös, jag misstror religion, men jag har förtroende för en person som vi kallar för Jesus. Han är en auktoritet för mig. Förut hade jag Einstein, Galois, Galilei, mfl som auktoriteter, men inte längre: de är begåvade men alldeles felbara.
Det finns inget hot i att du kanske tror på Gud utan att veta om det. Det blir din räddning i så fall, i detta livet och "efteråt".
nja fast jag tror inte på onödigt merarbete och skuldsättning, för jag märker att du smyger in en skuldaspekt här..
som om att existera och äga en kropp med sinnen inte är gott nog, utan att man utöver detta också ska behöva skuldtyngas över de redan döda men också för platser i framtiden man inget vet om, det finns ingen levande som ens i känslan om den så är genomakademiserad av teologiska studier.. som ens kan ha en suck om det du kallar efterliv, vad har det för betydelse? livet är HÄR och NU, meningen är att gå upp i det liv man har utan alla skenmakeri...
men du har så klart rätt att tro på andra, du vet då definitivt om att det är populärt att ha jesus som en gestalt, men.. du kan knappast veta vem han egentligen var, så är du medveten om att din auktoriete är en figur som levde för så längesedan och att skildringar om honom kan vara hur fabricerade som helst, så visst var så god
men utefter din kapacitet att använda intellektet, bör du också förstå att det kan te sig patetiskt.. kom då inte och gråt och urskulda dig om att andra är "dumma" det är ju ditt val att underkasta dig en imaginärt framkallad bild av en för lääääääääääääääängelängelängesedan svunnen människa, bland alla andra ska sägas.
det låter allts¨å som att du har saknat en trygg fadersfigur, att du behövt en perfekt pappa.. väldigt många tror på jesus, p.g.a de har en uppfattning om att livet ska vara perfekt, därmed odlar de också en fantasiföreställning om döden, att den ska vara perfekt
i själva verket vet du bara att du kommer att dö, innan dess kommer du säkert att bli skröplig med lite åkommor som inte är så kul, då längtar man antagligen ännu mer efter frisk perfektion, så.. det är ditt drömspel, du har jesus som en liten joker kan jag tycka