2012-09-11, 19:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
det enda som återstår är känslolivet, att blicka bakåt och ha bibliska profeter som grund i sin livssyn är knappast mer än att ägna sig åt meningslös själslig patiens-lek, likna det vid att du dagligen sitter och lägger patiens, år ut år in.. lägger in lite jesus och valda utdrag.. men det stannar vid en lek; en patiens.. för att ni religiösa antagligen inte klarar av acceptansen att livet sker här och nu, ansvaret vilar på dig själv och vad framtid och död gäller, är det ingenting menat att gå i förväg.. men religiösa ägnar sig åt den ständiga verklighetsflykten - det lilla hoppas jag att du kan förstå, det du kallar för ett ädlare operativsystem är alltså ett känslospel

självuppfyllda profetior och emotionell utpressning är urtypiskt för all religiös verksamhet, det är så man börjar med barnen..
Jag är inte religiös, jag misstror religion, men jag har förtroende för en person som vi kallar för Jesus. Han är en auktoritet för mig. Förut hade jag Einstein, Galois, Galilei, mfl som auktoriteter, men inte längre: de är begåvade men alldeles felbara.

Det finns inget hot i att du kanske tror på Gud utan att veta om det. Det blir din räddning i så fall, i detta livet och "efteråt".
Citera
2012-09-11, 19:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag kan validera det på så sätt att om du möter någon som vill dig väl så har du mött den kärlek som jag tror är Gud.

Din 'tro' validerar ingenting, om nu språkets betydelse öht skall tas allvarligt.

Citat:
Ateisten tror inte att det finns något "annat". Det är en sorts skepticism. Men försök validera det den som kan. För det finns mycket mellan himmel och jord som vi inte har någon kontroll över.

Du talar om 'stark ateism', som ofta är förknippad med filosofisk (positivistisk) materialism. Det finns ingen anledning till att agnosticismen skall försvara detta generellt, så du får ta detta upp med en 'stark ateist'.

Citat:
Satanisten tror ofta att Gud finns, men tror inte på hans makt, utan på ondskans makt.

Nu har jag lite svårt för att se varför du bringar detta in i bilden, men egentligen är det en fråga om grundläggande position/perspektiv. Den enas 'gud' kan vara den andras 'djävul', och gott/ont vändas upp-och-ner.

Citat:
Agnostikern, försöker hålla sig lite öppen för det mesta, men vill inte ljuga ihop något.

Ja.

Kan jag konkludera, att godhet = 'gud' är din personliga, subjektiva tros-åsikt? Frågan är inte sarkastisk.

Edit:

Citat:
Det finns inget hot i att du kanske tror på Gud utan att veta om det. Det blir din räddning i så fall, i detta livet och "efteråt".

Nej, det är inte så farligt, men endast irriterande patroniserande.
Senast redigerad av Bogomil 2012-09-11 kl. 19:16. Anledning: tillägg
Citera
2012-09-11, 19:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu har jag lite svårt för att se varför du bringar detta in i bilden, men egentligen är det en fråga om grundläggande position/perspektiv. Den enas 'gud' kan vara den andras 'djävul', och gott/ont vändas upp-och-ner.
Gud vill alla väl.
Citat:
Kan jag konkludera, att godhet = 'gud' är din personliga, subjektiva tros-åsikt?
Men det är helt rätt uppfattat!
Citera
2012-09-11, 19:27
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag är inte religiös, jag misstror religion, men jag har förtroende för en person som vi kallar för Jesus. Han är en auktoritet för mig. Förut hade jag Einstein, Galois, Galilei, mfl som auktoriteter, men inte längre: de är begåvade men alldeles felbara.

nja fast jag tror inte på onödigt merarbete och skuldsättning, för jag märker att du smyger in en skuldaspekt här..

som om att existera och äga en kropp med sinnen inte är gott nog, utan att man utöver detta också ska behöva skuldtyngas över de redan döda men också för platser i framtiden man inget vet om, det finns ingen levande som ens i känslan om den så är genomakademiserad av teologiska studier.. som ens kan ha en suck om det du kallar efterliv, vad har det för betydelse? livet är HÄR och NU, meningen är att gå upp i det liv man har utan alla skenmakeri...

men du har så klart rätt att tro på andra, du vet då definitivt om att det är populärt att ha jesus som en gestalt, men.. du kan knappast veta vem han egentligen var, så är du medveten om att din auktoriete är en figur som levde för så längesedan och att skildringar om honom kan vara hur fabricerade som helst, så visst var så god
men utefter din kapacitet att använda intellektet, bör du också förstå att det kan te sig patetiskt.. kom då inte och gråt och urskulda dig om att andra är "dumma" det är ju ditt val att underkasta dig en imaginärt framkallad bild av en för lääääääääääääääängelängelängesedan svunnen människa, bland alla andra ska sägas.

det låter allts¨å som att du har saknat en trygg fadersfigur, att du behövt en perfekt pappa.. väldigt många tror på jesus, p.g.a de har en uppfattning om att livet ska vara perfekt, därmed odlar de också en fantasiföreställning om döden, att den ska vara perfekt

i själva verket vet du bara att du kommer att dö, innan dess kommer du säkert att bli skröplig med lite åkommor som inte är så kul, då längtar man antagligen ännu mer efter frisk perfektion, så.. det är ditt drömspel, du har jesus som en liten joker kan jag tycka
Citera
2012-09-11, 19:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ieshu
Gud vill alla väl."

Jag förmodar, att detta också är en personlig, subjektiv tros-åsikt, som bekräftas i det följande:

Citat:
Kan jag konkludera, att godhet = 'gud' är din personliga, subjektiva tros-åsikt?

Citat:
Ursprungligen postat av ieshu
Men det är helt rätt uppfattat!

I så fall är allt väl med mig (frånsett att du kanske kunne vara lite tydligare på den punkten, när du skrivar inlägg). Vandra i frid med DIN 'gud' och låt andra göra likadan; också dom som vandrar utan en 'gud'.
Citera
2012-09-11, 19:48
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Gud vill alla väl.
Varför komplicerar du det redan komplicerade vid tillblivelse av liv.
Det nyfödda barnet är ju kommet av en moder och en fader, som förhoppningsvis båda, annars åtminstonde en av dom, vill barnet väl - ändå komplicerar du till det med att en gud, som dessutom helst ska fruktas.. via en massa hopplösa redskap, både psykologiskt intrikata och andra straffsatser, både mildare och mer stränga men utöver detta det mest populära, att ha bibeln att slå i huvudet på barnet om det skulle visa sig att det är så pass fritt i tanken att inte följa de dogmer som föräldrarna och så klart samhället vill.

Eftersom du inte vill erkänna att tro, baserar sig på makt och anspråk på att behålla den!
Du proklamerar liksom alla undersåtar att det handlar om godhet, men undanhåller elegnat de viktiga faktorerna som utgör religion och därmed tron.
antingen för att du är naiv, eller för att du av nöd krupit till korset (ofta blir alkoholister t.ex religiösa eller ja.. försöker.. )
eller att du har en chef som smittat av sig på dig, eller att du träffat en donna som är uppe i det blå eller whatever, tro är inte godhet, att tro på gud och jesus handlar om maktanspråk, ett grupptryck min vän.
Citera
2012-09-11, 21:29
Avslutad
Kan man tro på enhörningar utan att veta om det?
Citera
2012-09-11, 21:45
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
tack för ett gott skratt!
Citera
2012-09-11, 21:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det krävar kanske liksom ieshus gud = god .... god = gud ........ en viss gap-fyllnad, som i enhörnings-fallet är sexuell orördhet. Såna personer lär ha ett enhörnings-potential i sina liv, som dom inte alltid vet om.
Citera
2012-09-11, 23:46
Medlem
Citat:
Alla som tror att det finns en god makt i tillvaron tror på Gud.

Nej. Man kan tro på många saker utan att tro på en gud i vardaglig mening, panteism eller karma till exempel.

Citat:
De som inte kan tro på denna goda makt ser bara ondskan och har ingen kraft att stå emot denna ondska.

Kan, eller vill? Vilken "ondska?"
Varför skulle man (rent hypotetiskt) inte ha kraft att stå emot denna ondska utan att tro på gud?

Citat:
Religion är bara människors fåfänga försök att styra de krafter som hon inte kan styra på annat sätt.

Kan jag om jag kisar med ögonen nästan hålla med om, dock finns det inge belägg för att de krafter du syftar till skulle existera, så nej.
Citera
2012-09-12, 10:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det tror jag inte. Gud är speciell.
Citera
2012-09-12, 10:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
nja fast jag tror inte på onödigt merarbete och skuldsättning, för jag märker att du smyger in en skuldaspekt här..
Nej, jag har ingen skuldaspekt. Vi föds alla till denna värld alldeles oskyldiga men sedan skiljer sig våra öden på grund av, som man brukar sammanfatta det, arv och miljö. Livet påverkar oss alla och ingen vettig människa skulle bortse ifrån att det är livsbefrämjande att se och har förtroende för det goda i tillvaron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in